Sprawę potocznie określa się mianem MILOG - od niem. Mindestlohngesetz - ustawa o płacy minimalnej.

Od 1 stycznia na terenie Niemiec zagranicznych przewoźników obowiązuje nowa płaca minimalna dla kierowców, która wynosi 8,50 € (ok. 35 zł) za godzinę. Wzbudziło to oburzenie polskich firm transportowych, które obawiają się utraty konkurencyjności. Do sprawy odniosła się Komisja Europejska, która wezwała Niemcy do złożenia wyjaśnień. Odpowiedź RFN jest obecnie analizowana przez KE.

Niemcy zdecydowały się zawiesić stosowanie spornych przepisów do czasu wyjaśnienia sprawy przez Komisję Europejską.

Przypadek niemieckich uregulowań dotyczących płacy minimalnej będzie stanowić asumpt do rozważań nad istotą swobód gospodarczych UE i ich przestrzegania przez państwa członkowskie. Sprawa MILOG zainicjowała debatę nad spójnością standardów państw członkowskich w sprawie wspólnego obszaru gospodarczego. Pojawiają się kontrowersyjne tezy o protekcjonizmie państw tzw. Starej Europy.

Przy okazji rozważań dotyczących niemieckiego przypadku warta omówienia wydaje się procedura KE o nazwie "Pilot UE", która ma pozwalać sprawnie reagować na przypadki naruszenia przez państwo członkowskie zobowiązań wynikających z traktatów.

Gośćmi debaty będą:

Prof. Jan Barcz - kierownik Katedry Prawa Międzynarodowego i Prawa UE w Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, autor licznych publikacji i prac poświęconych prawu Unii Europejskiej, były dyplomata

Prof. Artur Nowak-Far – wiceminister spraw zagranicznych, podsekretarz stanu do spraw prawnych i traktatowych

Prof. Andrzej Wróbel - sędzia Trybunału Konstytucyjnego, autor komentarzy i prac z zakresu prawa Unii Europejskiej, redaktor naczelny periodyku prawniczego „Państwo i Prawo”

Moderacja debaty: Dr hab. Anna Zawidzka-Łojek – Katedra Prawa Europejskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

Czas i miejsce:
22 kwietnia (środa), godz. 18:30
Collegium Iuridicum II (sala A 3), ul. Lipowa 4
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego