Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.) o tym czy zajęcia z etyki będą organizowane w szkole decydują poprzez złożenie oświadczenia rodzice.
Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji etyki dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów danej klasy lub oddziału. Złożenie oświadczenia o uczęszczaniu ucznia na zajęcia powoduje, że udział dziecka jest w nich obowiązkowy.
W przypadku świadectwa ocena z etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie z zachowania.
Cele, zalecane warunki i sposób realizacji zajęć z etyki na wszystkich etapach edukacyjnych zostały określone w podstawie programowej.
Jak podało MEN "ponadto, w omawianym rozporządzeniu - w celu ułatwienia organizacji nauczania etyki - zostały przedstawione zalecenia, aby w przypadku niewielkiej liczby uczniów wybierających etykę stosować rozwiązania organizacyjne umożliwiające prowadzenie zajęć w grupach różnowiekowych, łączących uczniów z całego etapu edukacyjnego. W takim przypadku treści nauczania etyki powinny być podzielone na moduły nadające się do realizowania w dowolnej kolejności. Pozwoli to skonstruować ofertę nauczania etyki w każdej szkole, nawet wtedy, gdy liczba uczniów wybierających etykę jest niewielka".
W celu ułatwienia prowadzenia zajęć z etyki Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało w 2010 roku konkurs na opracowanie programu nauczania etyki dla II, III i IV etapu edukacyjnego. Zwycięski projekt dostępny jest na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, w zakładce "Wdrożenie podstawy programowej".
Opracowanie: Agnieszka Winiarska RPE WKP
Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 26 czerwca 2012 r.