Na początku lipca wejdzie w życie rozporządzenie MEN z dnia 13 czerwca 2008r. zmieniające rozporządzenie w sprawie innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U., nr 104, poz. 667). Ma ono ułatwić zakładanie alternatywnych przedszkoli. W rozporządzeniu obowiązującym od stycznia br. brakowało m.in. dokładnych wytycznych określających wymagania dla lokali, w których miały być prowadzone zajęcia. Tym samym, organy wydające zgodę na otwieranie lokalu, w którym mają odbywać się zajęcia (Sanepid, straż pożarna), kierowały się przepisami, które obowiązują przedszkola i szkoły. Nowelizacja rozporządzenia łagodzi wymogi sanitarno-lokalowe wobec punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego.Lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia nie musi znajdować się w budynku spełniającym wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej. Jednak pod warunkiem, że będzie przeznaczony tylko dla jednej grupy dzieci i znajdzie się na parterze budynku zbudowanego z elementów nierozprzestrzeniających ognia. Ponadto, jak mówi rozporządzenie - taki lokal musi posiadać co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz i powinien być wyposażony w trudnozapalne wykładziny podłogowe i gaśnicę proszkową ABC o pojemności co najmniej 4 kg. Zajęcia dla 3 do 5 dzieci mają być prowadzone w pomieszczeniu, które ma co najmniej 16 m2. W przypadku gdy dzieci jest więcej niż 5, powierzchnia ulega zwiększeniu o co najmniej 2 m2 na każde kolejne dziecko, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Wysokość pomieszczeń ma wynosić co najmniej 2,5 m.Przepisy zostały określone w konsultacji z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym, które uznały je za wystarczające.
Organizacje pozarządowe, które mają doświadczenia związane z prowadzeniem alternatywnych przedszkoli zwracały też uwagę, że niepotrzebnie wprowadzono zapis, zgodnie z którym rodzice uczestniczący w zajęciach muszą posiadać orzeczenia lekarskie i książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 21.06.2008 r.