Projekt ustawy o systemie oceniania jakościedukacji budzi wielkie emocje.
Celem zmian jest poprawa systemu oceniania, a w efekcie jakości edukacji oraz konsolidacja administracji oświatowej i zasobów oświaty publicznej. Realizując to, MEN proponuje powołanie nowej instytucji - Naczelnego Urzędu Jakości Edukacji, i podporządkowanie mu dwóch instytucji centralnych: Krajowego Ośrodka Jakości Edukacji, który zastąpi Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Krajowego Ośrodka Rozwoju Edukacji, który wchłonie ORE i KOWEZiU.Okręgowe Komisje Egzaminacyjne zamienią się w Regionalne Ośrodki Jakości Edukacji, które przejmą też część zadań kuratoriów ( wraz z niektórymi pracownikami). Pozostałe zadania kuratoriów ( także wraz z niektórymi pracownikami) zostaną włączone do struktur urzędów marszałkowskich.Placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno - pedagogiczne i biblioteki pedagogiczne natomiast zamienią się w lokalne Ośrodki Rozwoju Edukacji. Widać tu też próbę podziału zadań według trzech obszarów nadzoru pedagogicznego - kontroli, ewaluacji i wspomagania.
To całkowite przemeblowanie systemu. Sprawia wrażenie centralizacji zadań - świadczy o tym powołanie dużej centralnej instytucji, jaką będzie Naczelny Urząd Jakości Edukacji, z wieloma różnorodnymi zadaniami i podporządkowaniem pozostałych instytucji. Również Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji będzie miał paletę zadań i pracowników, którzy teraz pracują w innych strukturach. Pamiętają Państwo, ile dyskusji wywołało poszerzanie zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej? A ten rok, kiedy ORE próbowało się zorganizować, łącząc zadania dwóch instytucji - Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej? Teraz, po roku, powstaje kolejna nowa instytucja, nowe zadania, konieczność nowej struktury. ORE jeszcze nie okrzepło, kolejna zmiana będzie wymagała czasu i dużej odporności ludzi na stres. Istnieje duże niebezpieczeństwo, że zanim tak radykalnie zmieniany system zadziała, będzie długi okres chaosu,a szkoły nadal pozostaną bez wsparcia.Konsolidację i centralizację widać - ale jak to się przełoży na poprawę jakości? Jak ma wpłynąć na poprawę jakości egzaminóww województwie mazowieckim zlikwidowanie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie i przeniesienie jej zadań do Regionalnego Ośrodka Jakości Edukacji w Łomży?
 
Anna Rękawek, redaktor naczelna misięcznika "Dyrektor Szkoły"
 
Dyskutowaliśmy na ten temat naI Zjeździe Akademii Zarzadządzania, 20 stycznia.
Pytań i watpliwościjest wiele.
Prosimy o nadsyłanieopinii i stanowisk na adres redakcjiDS@wolterskluwer.pl i zgodę na umieszczenie na stronie internetowej miesięcznika - www.DyrektorSzkoly.pl.
Zachęcamy też do dyskusji na Forum Dyrektora Szkoły.
 
Zamieszczamy: