Trwają prace nad nowym rozporządzeniem określającym ramowe plany nauczania w szkołach publicznych. Nowe przepisy pozwolą dyrektorom na bardziej elastyczne zarządzanie szkolnym planem zajęć.
Plany dla szkół ponadgimnazjalnych dostosowane do nowej podstawy programowej
Już 1 września 2012 r. rozpocznie się wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadgimnazjalnych, zgodnie z którą w tych typach szkół (z wyjątkiem zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych) przedmioty obowiązkowe mogą być nauczane tylko w zakresie podstawowym lub rozszerzonym. Powoduje to konieczność dostosowania planów ramowych do przyjętych rozwiązań. Według projektowanych przepisów uczeń liceum ogólnokształcącego będzie miał obowiązek wyboru od dwóch do czterech przedmiotów (słuchacz – dwóch przedmiotów) w zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym z nich musi być fizyka, historia, biologia, geografia lub chemia. W technikum uczeń będzie miał obowiązek wyboru dwóch przedmiotów na poziomie rozszerzonym, związanych z kształceniem w danym zawodzie. Określono również przypadki, w których uczeń zobowiązany będzie uczęszczać na przedmioty uzupełniając, tj. na: historię i społeczeństwo oraz przyrodę.
Koniec ze sztywnym określaniem tygodniowej liczby zajęć
W projektowanym rozporządzeniu, w przepisach określających ramowy plan nauczania dla klas IV-VI szkół podstawowych oraz szkół ponadgimnazjalnych, zrezygnowano z określenia tygodniowej liczby godzin, w trzyletnim (lub czteroletnim w przypadku techników) okresie nauczania, przeznaczonych na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Omawiane przepisy określają jedynie minimalną liczbę godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym cyklu kształcenia. To dyrektorzy będą decydować o tym, jak zajęcia te rozłożone zostaną w całym cyklu kształcenia. Oni także odpowiadać będą za to, aby łączne sumy godzin zajęć z danego przedmiotu nie były mniejsze, niż te określone w ramowym planie nauczania. Na wniosek dyrektora szkoły każdy oddział będzie mógł otrzymać dodatkową tygodniową liczbę godzin (nie więcej niż 3) na realizację wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub na organizacje zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Realizacja podstawy programowej lepiej dostosowana potrzeb niepełnosprawnych
Projektowane przepisy dostosowano do nowych zasad przedłużania nauki uczniem niepełnosprawnym oraz uczniom szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Powoli odchodzi się od rozwiązań pozwalających na kilkukrotne tym okresu nauki w jednej szkole. Zasada ta znalazła odzwierciedlenie w projektowanych przepisach. Umożliwiają one przedłużenie okresu nauki o jeden rok, przy proporcjonalnym zwiększeniu liczby godzin zajęć edukacyjnych uczniom niepełnosprawnym oraz uczniom szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Decyzję w tej sprawie podejmie rada pedagogiczna po uzgodnieniu z rodzicami ucznia i po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu nauczycieli i specjalistów, nie później niż do końca lutego w ostatnim roku nauki w danym typie szkoły.
Licea dwujęzyczne będą mogły prowadzić klasy wstępne
Chociaż projekt nie zawiera odrębnego ramowego planu nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi i klasą wstępną, dostrzeżono potrzebę zapewnienia niezbędnego czasu na zorganizowanie w wybranych gimnazjach nauczania w języku obcym rzadziej wybieranym. Z tego powodu licea ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi, do roku szkolnego 2014/2015 włącznie, będą mogły prowadzić nauczanie w klasie wstępnej (za zgodą organu prowadzącego).
Plany ramowe dla szkół zawodowych dostosowane do realizacji modułów
Z przepisów projektu wynika także zasada, że w oddziałach szkół realizujących w kształceniu zawodowym moduły, minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe jest sumą minimalnych wymiarów godzin na kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne, określonych w odpowiednich ramowych planach nauczania. Ustawodawca wyszedł w tym przypadku z założenia, że podział minimalnego wymiaru godzin na kształcenie zawodowe praktyczne i teoretyczne kłóci się z ideą realizacji programu nauczania o strukturze modułowej.
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych. Planowana data wejścia w życie omawianych przepisów to 1 września 2012 r.
Monika Sewastianowicz,
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Plany dla szkół ponadgimnazjalnych dostosowane do nowej podstawy programowej
Już 1 września 2012 r. rozpocznie się wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadgimnazjalnych, zgodnie z którą w tych typach szkół (z wyjątkiem zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych) przedmioty obowiązkowe mogą być nauczane tylko w zakresie podstawowym lub rozszerzonym. Powoduje to konieczność dostosowania planów ramowych do przyjętych rozwiązań. Według projektowanych przepisów uczeń liceum ogólnokształcącego będzie miał obowiązek wyboru od dwóch do czterech przedmiotów (słuchacz – dwóch przedmiotów) w zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym z nich musi być fizyka, historia, biologia, geografia lub chemia. W technikum uczeń będzie miał obowiązek wyboru dwóch przedmiotów na poziomie rozszerzonym, związanych z kształceniem w danym zawodzie. Określono również przypadki, w których uczeń zobowiązany będzie uczęszczać na przedmioty uzupełniając, tj. na: historię i społeczeństwo oraz przyrodę.
Koniec ze sztywnym określaniem tygodniowej liczby zajęć
W projektowanym rozporządzeniu, w przepisach określających ramowy plan nauczania dla klas IV-VI szkół podstawowych oraz szkół ponadgimnazjalnych, zrezygnowano z określenia tygodniowej liczby godzin, w trzyletnim (lub czteroletnim w przypadku techników) okresie nauczania, przeznaczonych na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Omawiane przepisy określają jedynie minimalną liczbę godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym cyklu kształcenia. To dyrektorzy będą decydować o tym, jak zajęcia te rozłożone zostaną w całym cyklu kształcenia. Oni także odpowiadać będą za to, aby łączne sumy godzin zajęć z danego przedmiotu nie były mniejsze, niż te określone w ramowym planie nauczania. Na wniosek dyrektora szkoły każdy oddział będzie mógł otrzymać dodatkową tygodniową liczbę godzin (nie więcej niż 3) na realizację wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub na organizacje zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Realizacja podstawy programowej lepiej dostosowana potrzeb niepełnosprawnych
Projektowane przepisy dostosowano do nowych zasad przedłużania nauki uczniem niepełnosprawnym oraz uczniom szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Powoli odchodzi się od rozwiązań pozwalających na kilkukrotne tym okresu nauki w jednej szkole. Zasada ta znalazła odzwierciedlenie w projektowanych przepisach. Umożliwiają one przedłużenie okresu nauki o jeden rok, przy proporcjonalnym zwiększeniu liczby godzin zajęć edukacyjnych uczniom niepełnosprawnym oraz uczniom szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Decyzję w tej sprawie podejmie rada pedagogiczna po uzgodnieniu z rodzicami ucznia i po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu nauczycieli i specjalistów, nie później niż do końca lutego w ostatnim roku nauki w danym typie szkoły.
Licea dwujęzyczne będą mogły prowadzić klasy wstępne
Chociaż projekt nie zawiera odrębnego ramowego planu nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi i klasą wstępną, dostrzeżono potrzebę zapewnienia niezbędnego czasu na zorganizowanie w wybranych gimnazjach nauczania w języku obcym rzadziej wybieranym. Z tego powodu licea ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi, do roku szkolnego 2014/2015 włącznie, będą mogły prowadzić nauczanie w klasie wstępnej (za zgodą organu prowadzącego).
Plany ramowe dla szkół zawodowych dostosowane do realizacji modułów
Z przepisów projektu wynika także zasada, że w oddziałach szkół realizujących w kształceniu zawodowym moduły, minimalny wymiar godzin na kształcenie zawodowe jest sumą minimalnych wymiarów godzin na kształcenie zawodowe teoretyczne i kształcenie zawodowe praktyczne, określonych w odpowiednich ramowych planach nauczania. Ustawodawca wyszedł w tym przypadku z założenia, że podział minimalnego wymiaru godzin na kształcenie zawodowe praktyczne i teoretyczne kłóci się z ideą realizacji programu nauczania o strukturze modułowej.
Projekt rozporządzenia przekazano do konsultacji społecznych. Planowana data wejścia w życie omawianych przepisów to 1 września 2012 r.
Monika Sewastianowicz,
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP