Gazeta Wyborcza zamieszcza artykuł Katarzyny Hall, minister edukacji, zatytułowany „Do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym”.
Pani minister uważa, że szkoła powinna jak najszybciej zatroszczyć się o najmłodsze dzieci  i deklaruje, że będzie dążyć do tego, by opieka nad małymi dziećmi dała rodzicom poczucie bezpieczeństwa.  Napisała, że „trzeba znaleźć środki i przekonać rodziców, że nawet małe dziecko już się uczy i warto mu tę naukę profesjonalnie wzbogacić, urozmaicić. Dziecko w wieku 4-5 lat powinno przez co najmniej kilka godzin dziennie bawić się z rówieśnikami pod okiem fachowej nauczycielki. ..Od roku szkolnego 2009/2010 będzie obowiązywać prawo do edukacji przedszkolnej dla każdego pięciolatka, co oznacza, że samorząd będzie miał obowiązek zapewnić bezpłatną edukację przedszkolną wszystkim pięciolatkom. Chyba, że rodzice uznają, że lepiej sami przygotują dziecko do szkoły”.
Dzieci urodzone w 2003 r. mogą się przygotowywać do pójścia do szkoły na różne sposoby:  są już w przedszkolu lub właśnie zaczną tam chodzić, pójść - razem z sześciolatkami - do zerówki, jeśli samorząd stworzy taką możliwość, a rodzic oceni, że jego dziecko da sobie tam radę lub  odbyć alternatywną edukację przedszkolną i w czasie krótszym niż w „pełnowymiarowym” przedszkolu nabyć umiejętności przydatne przed pójściem do szkoły. Projekt MEN przewiduje, że rodzice będą mieli prawo wnioskowania o odroczenie momentu pójścia dziecka do szkoły.
Katarzyna Hall napisała, że „zaplanowanie szczegółów związanych z wprowadzeniem do systemu edukacji aż na 12 lat dodatkowego rocznika uczniów (ale tego najmniej licznego w powojennej historii) jest ważnym zadaniem samorządów lokalnych. Szczegóły uregulowań prawnych na ten temat powstają we współpracy z samorządami.
W kolejnym roku pójdą do szkoły wszystkie 6-latki - już po edukacji przedszkolnej, do której miały prawo - oraz te 7-latki, których rodzice zdecydowali o odroczeniu podjęcia przez nich nauki w szkole. W ten sposób w ciągu tych dwóch lat, również dzięki wykorzystaniu przez samorządy i organizacje obywatelskie funduszy europejskich na rozwój edukacji, można doprowadzić do istotnego zwiększenia upowszechnienia edukacji przedszkolnej oraz do poprawienia jakości opieki w szkołach”.
W artykule podane są również adresy internetowe pod którymi można znaleźć opis umiejętności, które dziecko powinno wynieść z domu i edukacji przedszkolnej zanim pójdzie do szkoły i podyskutować o reformie edukacji.
 
Źródło: Gazeta Wyborcza, 25.04.2008 r.