Powołanie w szkołach zespołów, które będą rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów m.in. niepełnosprawnych, chorych, zaniedbanych wychowawczo lub wybitnie zdolnych zakłada projekt zmian, które przygotowało ministerstwo edukacji. Minister Hall tłumaczyła na konferencji prasowej w Lublinie 4.01., że w myśl proponowanych przez MEN zmian specjalne potrzeby edukacyjne dotyczą także dzieci,, które np. przybywają z innego systemu edukacji i po kilku latach kształcenia za granicą wymagają wyrównania różnic programowych. Indywidualne podejścia do ucznia powinno być obecne na każdym etapie edukacji a służyć temu mają zespoły do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, które - według projektowanych zmian - mają powstać w każdej szkole.
Zadaniem takiego zespołu będzie rozpoznanie m.in. przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia, specyficznych trudności w uczeniu się, ale też jego zdolności i możliwości. Zespół będzie miał za zadanie opracować indywidualny program pracy dla danego ucznia, który odpowie na jego specyficzne potrzeby. Następnie zespół ma też dokonywać oceny efektywności podjętych działań i postępów dziecka.
Źródło: Gazeta Prawna, 4.02.2010 r.