MEN: treść "Naszego elementarza" dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych uczniów

Pierwsza z czterech części podręcznika "Nasz Elementarz" została zaadaptowana dla potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Powstały cztery wersje adaptacji dla dzieci niewidomych, niesłyszących i z innymi dysfunkcjami.

Jak zapewnia Ministerstwo Edukacji Narodowej "wersja zaadaptowana to podręcznik oryginalny, w którym dokonano niezbędnych modyfikacji tekstów i ilustracji z uwzględnieniem potrzeb komunikacyjnych i edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych. Treści podręcznika w książce zostały wzbogacone o piktogramy systemu PCS (Picture Communication Symbols). Ponadto dodane zostały karty komunikacyjne oraz słowniczek wszystkich wykorzystanych symboli. Na potrzeby docelowej grupy uczniów zmieniono treść poleceń oraz wygląd niektórych ilustracji. Nie ingerowano w zawartość merytoryczną, modyfikacje mają jedynie pomóc uczniom w odbiorze przedstawionych treści".

Przygotowano również wersję multimedialną zawierającą teksty z "Naszego elementarza" nagrane w polskim języku migowym, która udostępniona jest obecnie w wersji roboczej.

Ponadto podręczniki adaptowane mają też wersję dla nauczycieli, a do końca roku zostanie przedstawiona także książka pomocnicza wprowadzająca podstawowe elementy wiedzy o języku polskim, która będzie wspomagać nabywanie przez uczniów klasy I szkoły podstawowej mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących i słabosłyszących, z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i afazją, wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Więcej: www.men.gov.pl/index.php/1299-cztery-wersje-adaptacji-naszego-elementarza-do-potrzeb-uczniow-niepelnosprawnych-gotowe

Opracowanie: Agnieszka Kwiatkowska, RPE WK

Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 5 sierpnia 2014 r.

Data publikacji: 5 sierpnia 2014 r.