Na stronie internetowej MEN ukazał się komunikat dotyczący apelu polskich naukowców o zmianę systemu oceniania matur z języka polskiego. Oto jego fragmenty:

„Merytoryczna wymowa listu otwartego do ministra edukacji narodowej, podpisanego przez grupę czołowych polskich humanistów, jak również wielu publikacji prasowych na ten temat autorstwa wybitnych publicystów są w pełni zbieżne z założeniami planowanych przez MEN zmian: szkoła ma przede wszystkim uczyć myśleć i działać samodzielnie – dotyczy to w równym stopniu przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych.

Podstawowy problem do rozwiązania to: jak sprawić, by dwaj uczniowie, którzy napisali mniej więcej to samo, otrzymali w dwóch różnych zakątkach Polski podobne oceny?

We wszystkich znanych nam i funkcjonujących w świecie powszechnych systemach egzaminacyjnych, problem ten rozwiązuje się za pomocą zbudowania dla każdego arkusza egzaminacyjnego tzw. schematu oceniania, obudowanego precyzyjnie zaprojektowanym i realizowanym systemem szkoleń i wielokrotnych weryfikacji prac uczniów. Według podobnego schematu skonstruowano także polski system egzaminacyjny, w szczególności – system matur. Jakość egzaminu, to po prostu łączna jakość wszystkich jego elementów, czyli arkusza egzaminacyjnego, schematu oceniania, szkoleń egzaminatorów oraz organizacji systemu weryfikacji.

Jest jasne, że krytykowany obecnie system oceniania prac pisemnych z języka polskiego wymaga doskonalenia. MEN wraz z Centralną Komisją Egzaminacyjną  pracuje nad nowym i przystającym do współczesności sposób oceniania wiedzy i umiejętności maturzystów.”

Źródło: MEN, 10.05.2008r.