Jak podkreślają autorzy badania, im starsze dziecko, tym więcej czasu spędza przed ekranem – średnio o 17 minut więcej z każdym rokiem życia. Najmłodsze dzieci, jeśli w ogóle mają styczność z urządzeniami, używają ich zazwyczaj krócej niż godzinę dziennie. W wieku 5–7 lat dzieci korzystają z nich przez około godzinę, natomiast dzieci w wieku 8–11 lat spędzają przed ekranem przeważnie dwie godziny dziennie. W przypadku nastolatków w wieku 12–17 lat dzienny czas korzystania z urządzeń cyfrowych wynosi co najmniej trzy godziny. W najstarszych rocznikach tej grupy średni czas ten wzrasta do około czterech godzin dziennie. Zdecydowana większość starszych dzieci i nastolatków regularnie korzysta z urządzeń elektronicznych. Różnice w skali użytkowania widoczne są głównie wśród młodszych dzieci. Badanie pokazało również, że w grupie dzieci młodszych niż osiem lat częstsze korzystanie z urządzeń występuje w rodzinach o przeciętnym lub niskim poziomie dochodów. Wyższy odsetek użytkowników odnotowano w gospodarstwach domowych o najniższych dochodach na osobę.
Największy udział dzieci i młodzieży korzystających ze smartfonów, tabletów i komputerów obserwuje się w najmniejszych, dwuosobowych gospodarstwach – czyli tam, gdzie dziecko mieszka tylko z jednym dorosłym. W przypadku najmłodszych dzieci (1–4 lata) nieco częstsze korzystanie odnotowano w gospodarstwach trzyosobowych, np. rodzice i dziecko. Wśród dzieci w wieku 1–4 lata wyższy odsetek użytkowników urządzeń cyfrowych stwierdzono na terenach wiejskich niż w miastach średniej i dużej wielkości. W starszych grupach wiekowych miejsce zamieszkania nie miało istotnego wpływu na poziom korzystania z tych technologii. - Zgromadzone dane pokazują, że dzieci mają kontakt z urządzeniami cyfrowymi od bardzo wczesnych lat. Wraz z wiekiem rośnie zarówno liczba użytkowników, jak i czas spędzany przed ekranem. Oprócz wieku istotnym czynnikiem wpływającym na ten czas jest sytuacja materialna rodziny – im gorsza, tym dzieci dłużej korzystają z urządzeń – podsumowują autorzy raportu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








