Pytanie
Jakie działania należy podjąć w związku ze zmianami organizacyjnymi w szkole: przekazanie części szkoły ok. 10 oddziałów (z pośród 35 oddziałów) do innego zespołu szkół?
Nasza szkoła jest specyficzną placówką dlatego, że posiadamy trzy szkoły składowe mieszczące się w różnych miejscowościach (X,Y,Z). Całość tworzy zespół szkół. (Po tej reorganizacji nasz zespół szkół będzie się teraz składał ze szkoły X i Z).
Od września 2012 r. decyzją organu prowadzącego szkołę składową Z przejmie inny zespół szkół (także prowadzony przez ten sam organ prowadzący) co za tym idzie stracimy uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Nauczycieli stażystów, kontraktowych, mianowanych, dyplomowanych w liczbie ok. 30 osób oraz pracowników niepedagogicznych – 6 osób.
Jakie procedury są związane w tym przypadku z przekazaniem szkoły?
Jakie dokumenty należy przekazać nauczycielom (stażystom, kontraktowym, mianowanym, dyplomowanym), pracownikom niepedagogicznym zatrudnionym na umowę o pracę na czas nieokreślony, a jakie osobom zatrudnionym na podstawie mianowania?
Jakie dokumenty (oprócz) akt osobowych należy przekazać do zespołu, który przejmuje naszych pracowników?
Czy musimy dostać jakieś pisma z tamtego zespołu szkół?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 30 stycznia 2012 r.
Przepisy nie przewidują żadnej szczegółowej procedury w przypadku wyłączenia szkoły z zespołu i jej włączenia do innego istniejącego zespołu – powinna ona zostać ustalona z organem prowadzącym i dyrektorem drugiego zespołu, w szczególności co do przekazania dokumentacji szkoły, w tym dotyczącej przebiegu nauczania. Nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni takiej szkoły powinni zostać poinformowani o przejęciu przez inny zespół, któremu powinny zostać przekazane ich akta osobowe i inne dokumenty dotyczące stosunku pracy.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., organ prowadzący zespół szkół może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły, włączyć do zespołu inne szkoły, a także rozwiązać zespół. Przepisy nie przewidują żadnej szczególnej procedury z tym związanej poza tym, że w przypadku wyłączenia szkół z zespołu oraz rozwiązania zespołu nie stosuje się przepisów art. 58 i 59 u.s.o. Nie ma zatem zastosowania przepis art. 58 ust. 3 u.s.o., który stanowi, że dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej przekazuje się organowi prowadzącemu szkołę, z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania, którą przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Oznacza to, że w przypadku wyłączenia szkoły z zespołu, jej dokumentacji, w tym dotyczącej przebiegu nauczania, zespół nie przekazuje organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty. Sposób, termin, organ (dyrektor szkoły wyłączanej z zespołu, dyrektor przejmującego ją zespołu), któremu dyrektor zespołu, w skład którego szkoła dotychczas wchodziła, powinien przekazać dokumentację szkoły, powinny wynikać z uchwały organu prowadzącego dokonującej zmian organizacyjnych lub jego wytycznych, ewentualnie decyzji lub wytycznych organu właściwego do wykonania tej uchwały albo też z ustaleń między dyrektorami zespołów szkół. W pierwszej kolejności dyrektor zespołu powinien zatem ustalić, czy organ prowadzący przewiduje harmonogram działań związanych z przekazaniem dokumentacji szkolnej, a jeśli nie – ustalić procedurę w porozumieniu z dyrektorem przejmującego zespołu.
Z treści pytania wynika, że zmiany organizacyjne polegające na przejściu szkoły do innego zespołu nastąpią najprawdopodobniej na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. W takim przypadku stosunki pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych nie ulegną rozwiązaniu i będą kontynuowane w przejmującym zespole. W związku z tym nie ma potrzeby wydawania świadectw pracy (art. 97 § 1 k.p.), zaś do nauczycieli mianowanych nie stosuje się przepisu art. 18 ust. 1 KN – ten tryb miałby zastosowanie, gdyby szkoła podlegająca wyłączeniu z zespołu miała ulec likwidacji, a nauczycielowi zaproponowano by pracę w innej szkole. Wszyscy nauczyciele i pracownicy powinni natomiast otrzymać pisemną informację o reorganizacji co najmniej na 30 dni przed przewidywanym przejściem szkoły do innego zespołu, z której będzie wynikał termin przejęcia, jego przyczyny, prawne, ekonomiczne i socjalne skutki dla pracowników oraz warunki ich zatrudnienia po reorganizacji. Informację taką zobowiązani są przekazać pracownikom szkoły dyrektorzy obydwu zespołów, którzy powinni się w tym zakresie porozumieć (art. 231 § 3 k.p.). Akta osobowe wszystkich pracowników wraz z powyższą informacją i pozostałe dokumenty dotyczące ich stosunków pracy, powinny zostać przekazane przejmującemu zespołowi szkół § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 z późn. zm.); E. Preis, Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, PiZS 2003, nr 10, s. 41).
Ponadto zespół szkół powinien odpowiednio zmodyfikować swój statut, w związku z wyłączeniem jednej z nich (art. 62 ust. 1 u.s.o.).
Joanna Lesińska