Jaki jest tryb rozwiązania klasy II LU od 1 września 2009 r.?
Zmiana organizacji nauczania wymaga zgody organu prowadzącego wyrażanej poprzez zatwierdzenie arkusza organizacji szkoły lub aneksu do arkusza.
W załączniku Nr 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm) § 17 stanowi, iż szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Arkusz organizacyjny określa liczbę oddziałów, które funkcjonują w szkole, zgodnie z założeniami przekazanymi dyrektorowi przed sporządzeniem arkusza organizacji szkoły.
Wówczas to organ prowadzący powinien określić dopuszczalną liczebność oddziałów w szkole. Dyrektor szkoły, który chce dokonać zmian w organizacji nauczania musi przygotować aneks do arkusz organizacji szkoły i uzyskać zgodę organu prowadzącego, który go zatwierdzi.
W przedstawionej sytuacji powinien być sporządzony aneks do arkusza organizacji szkoły, który nie będzie przewidywał funkcjonowania klasy II LU w roku szkolnym 2009/2010.
Dyrektor szkoły poinformuje uczniów o rozwiązaniu klasy i pomagając uczniom pragnącym kontynuować naukę w znalezieniu szkoły, dom której mogliby uczęszczać. Należy pamiętać, iż likwidacja klasy może wiązać się z utratą pracy przez nauczycieli i innych pracowników szkoły. Oddział powinien być zlikwidowany z końcem roku szkolnego.
Dyrektor szkoły wraz z organem prowadzącym muszą rozważyć kwestie społeczne związane z likwidacją oddziału. Kwestie finansowe nie powinny przesłaniać losów słuchaczy w sytuacji, gdy kontynuacja nauki w innej placówce nie będzie możliwa.
Bożena Barszczewska








