Pytanie
Uczennica trzeciej klasy gimnazjum (16 lat) będąca w ciąży od października 2011 r. do stycznia 2012 r. miała przyznane nauczanie indywidualne ze względu na zagrożoną ciążę (zaświadczenie lekarskie, orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej i decyzja organu prowadzącego). W styczniu 2012 r. urodziła dziecko. Przy pomocy rodziny opiekuje się dzieckiem.
Czy po urodzeniu dziecka może mieć przyznane nauczanie indywidualne?
Jak długo?
Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać stosowne orzeczenie?
Jeśli tak, to jakie są podstawy prawne takiej decyzji?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 23 stycznia 2012 r.
Z przepisów art. 16 ust. 8–14 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), że uczennica, która urodziła dziecko w styczniu 2012 r. może skorzystać z możliwości spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą. Dyrektor m.in. publicznego lub niepublicznego gimnazjum, do którego uczennica, o której mowa w pytaniu została przyjęta, może zezwolić, na wniosek rodziców, w drodze decyzji, na spełnianie przez nią obowiązku szkolnego poza szkołą. Do wydania zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą konieczne są: opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, oświadczenie rodziców o zapewnieniu uczennicy warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, zobowiązanie rodziców do przystępowania do egzaminów klasyfikacyjnych. Ten sposób spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki nie wyklucza prawa do korzystania z różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28 z późn. zm.), jeżeli uczennica jest wybitnie uzdolniona, może skorzystać z indywidualnego programu lub toku nauki. Z wnioskiem do dyrektora szkoły o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić: uczennica, rodzice ucznia, wychowawca klasy, nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek. Realizując indywidualny tok nauki uczennica może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Natomiast jeżeli chodzi o możliwość uzyskania dla uczennicy orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, to zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175, poz. 1086) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072) - podstawę do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania stanowi wniosek złożony przez rodziców do zespołu orzekającego w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia uczennicy, w którym lekarz określa czy jej stan zdrowia uniemożliwia, czy tylko znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły oraz określa przewidywany czas, w którym należy organizować indywidualne nauczanie.
Z podanych przepisów prawa oświatowego wynika, że istnieją możliwości dostosowania formy nauczania do możliwości ucznia, pod warunkiem, że będą spełnione wymagane warunki. Brak jest jednoznacznych regulacji dotyczących tej konkretnej, opisanej w pytaniu, sytuacji.
Teresa Serafin