Obecnie prowadzimy trzy szkoły niepubliczne: liceum profilowane, technikum zawodowe i uzupełniające LO wszystkie dla dorosłych.
Czy w związku z reformą będziemy mogli przekształcić je w jedną szkołę-LO, czy będziemy mogli przekształcić jedną z tych szkół, pozostałe likwidując?
Jeżeli będzie tylko możliwy drugi wariant, to czy słuchacze dwóch zlikwidowanych szkół będą przeniesieni do nowo utworzonego liceum ogólnokształcącego?
Czy obecnie funkcjonująca szkoła policealna jednoroczna-dwa semestry na podbudowie liceum profilowanego będzie mogła być przekształcona zgodnie z reformą w dwuletnią szkołę policealną?
Czy posiadająca obecnie uprawnienia szkoły publicznej jednoroczna szkoła policealna o trzech zawodach będzie je zachowywała, jeżeli rozszerzymy i jej działalność o nowe zawody?
Czy dodatkowo będziemy zmuszeni do składania wniosku o uprawnienia szkoły publicznej dla dodatkowych zawodów?
Czy istnieje możliwość przekształcenia liceum profilowanego w liceum ogólnokształcące od stycznia 2012 r.?
Czy możemy ubiegać się o nadanie uprawnień szkoły publicznej dla nowej szkoły utworzonej zgodnie z reformą, o której wpis chcemy ubiegać się od 1 stycznia 2012 r.?
Czy w tej szkole jako pierwszy może powstać semestr zimowy od dnia 1 stycznia 2012 r.?

Ustawa zmieniająca ustawę o systemie oświaty w zasadniczej części wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.
W przedstawionym pytaniu zawartych jest wiele wątków. Po pierwsze należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 września 2012 r. będą funkcjonować następujące szkoły dla dorosłych: szkoła podstawowa, gimnazjum, trzyletnie liceum ogólnokształcące oraz szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku. Na gruncie zapisu art. 8 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) - dalej u.z.u.s.o., organy prowadzące m.in. dotychczasowe: licea profilowane dla dorosłych, technika dla dorosłych oraz uzupełniające licea ogólnokształcące dla dorosłych, w terminie do dnia 31 sierpnia 2015 r. mogą przekształcić je w licea ogólnokształcące dla dorosłych. Z dniem 1 września 2012 r. likwiduje się klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych, technikum dla dorosłych, liceum profilowanego dla dorosłych, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, z tym, że uczniowie tych szkół, którzy nie ukończą klasy ulegającej likwidacji mogą kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych. W liceach ogólnokształcących dla dorosłych, utworzonych w wyniku przekształcenia szkół, prowadzi się klasy dotychczasowych szkół, aż do czasu likwidacji tych klas. W kwestii przekształcenia wszystkich trzech szkół w jedną szkołę dla dorosłych, należy przede wszystkim rozważyć, czy funkcjonują one w ramach jednego zespołu szkół. Jeżeli tak jest, w mojej ocenie należałoby przekształcić wszystkie trzy szkoły w liceum ogólnokształcące dla dorosłych. Jeżeli zaś szkoły te nie funkcjonują w zespole – wówczas to organ prowadzący zadecyduje, które z nich przekształci, a które zlikwiduje. Tak jak zaznaczono wyżej, słuchacze szkoły muszą mieć zapewnioną możliwość kontynuowania nauki na wskazanych zasadach. Słuchacze tych klas otrzymują dyplomy ustalone odpowiednio dla szkół podlegających przekształceniu, opatrzone pieczęcią liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
Stosownie do zapisu art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), szkoła niepubliczna może uzyskać uprawnienia szkoły publicznej jeżeli m.in. kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. W związku z powyższym, rozszerzając działalność szkoły o nowe zawody – należy złożyć wniosek do właściwego kuratora oświaty, a następnie do organu dokonującego wpisu do ewidencji.
Na zakończenie należy zaznaczyć, że w zasadniczej części ustawa zmieniająca u.s.o. wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r. i dopiero tą datą umożliwia rozpoczęcie funkcjonowania zreformowanej struktury szkolnictwa.

Agata Piszko