Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego.

ZARZĄDZENIE Nr 5
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 11 stycznia 2024 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Funduszu Kościelnego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
przeprowadzanie analiz oraz wypracowanie koncepcji zmiany funkcjonowania Funduszu Kościelnego oraz zmiany zasad finansowania, w szczególności:
a)
składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchownych,
b)
działalności charytatywnej, oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej kościołów i innych związków wyznaniowych,
c)
odbudowy, konserwacji i remontów obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej;
2)
przedstawienie propozycji działań, w tym działań legislacyjnych, wynikających z wypracowanej koncepcji;
3)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów dotyczących zagadnień, o których mowa w pkt 1.
§  3. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
Minister Finansów albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
b)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
c)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
d)
Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego albo jej przedstawiciel,
e)
Minister - Członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo jego przedstawiciel,
f)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji albo jego przedstawiciel;
3)
sekretarz Zespołu - pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Przewodniczący Zespołu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, przedstawicieli innych niż wymienione w § 3 pkt 1 i 2 organów, podmiotów, instytucji lub organizacji, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Zespołu.
§  5. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.
2. 
Do zadań przewodniczącego Zespołu należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Zespołu;
3)
określanie porządku obrad Zespołu;
4)
reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu jego zadania wykonuje wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu członek Zespołu.
§  6. 
Przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, zlecać wykonanie tłumaczeń, ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Zespołu.
§  7. 
1. 
Zespół realizuje zadania na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. 
Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
3. 
Sekretarz Zespołu sporządza protokół przebiegu posiedzenia Zespołu zawierający w szczególności poczynione ustalenia. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
§  8. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, tworzyć zespoły problemowe.
2. 
W skład zespołu problemowego wchodzą członkowie Zespołu, osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 4, lub osoby zaproszone do udziału w pracach zespołu problemowego, w szczególności:
1)
przedstawiciele urzędów obsługujących ministrów właściwych w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego;
2)
eksperci w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego;
3)
przedstawiciele organów, podmiotów, instytucji lub organizacji działających w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego.
3. 
Przewodniczący Zespołu w porozumieniu z członkami Zespołu określa skład i zakres zadań zespołu problemowego.
4. 
Przewodniczący Zespołu wyznacza przewodniczącego zespołu problemowego spośród członków tego zespołu problemowego.
5. 
Posiedzenia zespołu problemowego odbywają się w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Zespołu.
6. 
Przepis § 7 stosuje się odpowiednio do posiedzeń zespołu problemowego.
§  9. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Zespołu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty dotyczące zakresu prac Zespołu.
§  10. 
1. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów sprawozdanie z prac Zespołu w terminie do dnia 30 czerwca oraz do dnia 31 grudnia każdego roku.
2. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Prezesowi Rady Ministrów, na jego żądanie, sprawozdanie z prac Zespołu w zakresie prac zleconych przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie § 2 pkt 3.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1)
liczbie posiedzeń Zespołu w okresie sprawozdawczym;
2)
zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;
3)
zadaniach Zespołu przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
4)
wnioskach i rekomendacjach w obszarze działalności Zespołu.
§  11. 
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zapewnia obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Zespołu.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  13. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu, a także tworzonych zespołów problemowych, są pokrywane z budżetu państwa z części 16, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  14. 
Pierwsze sprawozdanie, o którym mowa w § 10 ust. 1, przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów do dnia 31 marca 2024 r.
§  15. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.17

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego.
Data aktu: 11/01/2024
Data ogłoszenia: 11/01/2024
Data wejścia w życie: 12/01/2024