Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego.

ZARZĄDZENIE Nr 5
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 11 stycznia 2024 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Funduszu Kościelnego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
przeprowadzanie analiz oraz wypracowanie koncepcji zmiany funkcjonowania Funduszu Kościelnego oraz zmiany zasad finansowania, w szczególności:
a)
składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz ubezpieczenia zdrowotnego duchownych,
b)
działalności charytatywnej, oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej kościołów i innych związków wyznaniowych,
c)
odbudowy, konserwacji i remontów obiektów sakralnych i kościelnych o wartości zabytkowej;
2)
przedstawienie propozycji działań, w tym działań legislacyjnych, wynikających z wypracowanej koncepcji;
3)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów dotyczących zagadnień, o których mowa w pkt 1.
§  3. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
Minister Finansów albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
b)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
c)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
d)
Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego albo jej przedstawiciel,
e)
Minister - Członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo jego przedstawiciel,
f)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji albo jego przedstawiciel;
3)
sekretarz Zespołu - pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Przewodniczący Zespołu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, przedstawicieli innych niż wymienione w § 3 pkt 1 i 2 organów, podmiotów, instytucji lub organizacji, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Zespołu.
§  5. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.
2. 
Do zadań przewodniczącego Zespołu należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Zespołu;
3)
określanie porządku obrad Zespołu;
4)
reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu jego zadania wykonuje wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu członek Zespołu.
§  6. 
Przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, zlecać wykonanie tłumaczeń, ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Zespołu.
§  7. 
1. 
Zespół realizuje zadania na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. 
Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
3. 
Sekretarz Zespołu sporządza protokół przebiegu posiedzenia Zespołu zawierający w szczególności poczynione ustalenia. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
§  8. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, tworzyć zespoły problemowe.
2. 
W skład zespołu problemowego wchodzą członkowie Zespołu, osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 4, lub osoby zaproszone do udziału w pracach zespołu problemowego, w szczególności:
1)
przedstawiciele urzędów obsługujących ministrów właściwych w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego;
2)
eksperci w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego;
3)
przedstawiciele organów, podmiotów, instytucji lub organizacji działających w obszarze tematycznym będącym przedmiotem prac zespołu problemowego.
3. 
Przewodniczący Zespołu w porozumieniu z członkami Zespołu określa skład i zakres zadań zespołu problemowego.
4. 
Przewodniczący Zespołu wyznacza przewodniczącego zespołu problemowego spośród członków tego zespołu problemowego.
5. 
Posiedzenia zespołu problemowego odbywają się w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Zespołu.
6. 
Przepis § 7 stosuje się odpowiednio do posiedzeń zespołu problemowego.
§  9. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Zespołu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty dotyczące zakresu prac Zespołu.
§  10. 
1. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów sprawozdanie z prac Zespołu w terminie do dnia 30 czerwca oraz do dnia 31 grudnia każdego roku.
2. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Prezesowi Rady Ministrów, na jego żądanie, sprawozdanie z prac Zespołu w zakresie prac zleconych przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie § 2 pkt 3.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1)
liczbie posiedzeń Zespołu w okresie sprawozdawczym;
2)
zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;
3)
zadaniach Zespołu przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
4)
wnioskach i rekomendacjach w obszarze działalności Zespołu.
§  11. 
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zapewnia obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Zespołu.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  13. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu, a także tworzonych zespołów problemowych, są pokrywane z budżetu państwa z części 16, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  14. 
Pierwsze sprawozdanie, o którym mowa w § 10 ust. 1, przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów do dnia 31 marca 2024 r.
§  15. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.17

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw Funduszu Kościelnego.
Data aktu: 11/01/2024
Data ogłoszenia: 11/01/2024
Data wejścia w życie: 12/01/2024