Nadanie statutu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

ZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1109 i 1860) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 1  , z mocą od dnia 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "Prokuratorią Generalną", działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1109 i 1860), zwanej dalej "ustawą".

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  2. 
Urząd Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia obsługę:
1)
Prokuratorii Generalnej;
2)
Prezesa Prokuratorii Generalnej;
3)
wiceprezesów Prokuratorii Generalnej;
4)
Kolegium Prokuratorii Generalnej;
5)
Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej.
§  3. 
1. 
W skład Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Nieruchomości;
2)
Departament Opinii Prawnych, Negocjacji i Mediacji;
3)
Departament Prawa Deliktowego;
4)
Departament Prawa Finansowego;
4a)
(uchylony);
5)
Departament Prawa Międzynarodowego i Europejskiego;
6)
Departament Prawa Umów;
7)
Departament Studiów i Analiz;
7a)
Departament Legislacji i Spraw Publicznych;
8)
Departament Osób Prawnych I;
9)
Departament Osób Prawnych II;
10)
Departament Osób Prawnych III;
11)
Departament Mienia Skarbu Państwa;
12)
Biuro Budżetowo-Administracyjne;
13)
Biuro Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
2. 
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić wydziały oraz samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
3. 
W skład Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej mogą wchodzić również samodzielne wydziały oraz jednoosobowe i wieloosobowe samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  4. 
W Prokuratorii Generalnej pełnione są funkcje:
1)
dyrektora generalnego, o którym mowa w § 7a;
2)
dyrektorów i wicedyrektorów departamentów oraz biur, o których mowa w § 3 ust. 1;
3)
naczelników wydziałów w departamentach, o których mowa w § 3 ust. 2;
4)
naczelników samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3;
5)
wizytatorów, o których mowa w § 9;
6)
członków Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy;
7)
rzecznika dyscyplinarnego Prokuratorii Generalnej, o którym mowa w art. 89 ust. 1 ustawy;
8)
rzecznika prasowego, o którym mowa w § 10.
§  5. 
Spory o właściwość między komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej rozstrzyga Prezes Prokuratorii Generalnej.
§  6. 
(uchylony).

Rozdział  3

Szczegółowe zasady funkcjonowania

§  7. 
1. 
W przypadku powołania więcej niż jednego wiceprezesa Prokuratorii Generalnej, Prezes Prokuratorii Generalnej wyznacza spośród nich swojego pierwszego zastępcę.
2. 
Pierwszy zastępca Prezesa Prokuratorii Generalnej zastępuje Prezesa Prokuratorii Generalnej we wszystkich sprawach należących do jego zakresu czynności w razie jego nieobecności lub odwołania Prezesa Prokuratorii Generalnej ze stanowiska.
§  7a. 
Dyrektor generalny zapewnia, w imieniu Prezesa Prokuratorii Generalnej, funkcjonowanie i warunki działania Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  8. 
1. 
Komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 3 ust. 1, kierują dyrektorzy przy pomocy wicedyrektorów, jeżeli stanowiska wicedyrektorów zostały utworzone.
2. 
Wydziałami i samodzielnymi wydziałami, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, kierują naczelnicy.
3. 
Prezes Prokuratorii Generalnej:
1)
może pisemnie upoważnić wiceprezesów, osoby pełniące funkcje, o których mowa w § 4, innych radców Prokuratorii Generalnej lub innych pracowników Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej do działania w jego imieniu w określonych przez niego sprawach;
2)
ustala zakresy czynności dyrektora generalnego, osób, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy, o których mowa w § 3 ust. 3.
4. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz naczelnicy samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3, ustalają zakresy czynności pracowników zatrudnionych w podległych im komórkach organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2.
§  9. 
Funkcję wizytatora powierza się radcy Prokuratorii Generalnej.
§  10. 
Funkcję rzecznika prasowego powierza się pracownikowi Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  11. 
W departamentach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-10, funkcję dyrektora i wicedyrektora departamentu oraz naczelnika wydziału powierza się radcy Prokuratorii Generalnej.
§  12. 
Funkcje, o których mowa w § 8-10, powierza Prezes Prokuratorii Generalnej. Prezes Prokuratorii Generalnej może zwolnić z tych funkcji w każdym czasie.
1 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 17 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1418 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 17/01/2017
Data ogłoszenia: 18/12/2023
Data wejścia w życie: 18/01/2017, 01/01/2017