Ustalenie i ogłoszenie statutu Polskiego Czerwonego Krzyża.

ZARZĄDZENIE Nr 56
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 1990 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu Polskiego Czerwonego Krzyża.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 1990 r. w sprawie zatwierdzenia zmian statutu Polskiego Czerwonego Krzyża (Dz. U. Nr 73, poz. 432) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się i ogłasza statut Polskiego Czerwonego Krzyża, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 9 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1985 r. w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu Polskiego Czerwonego Krzyża (Monitor Polski Nr 13, poz. 99).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA

Polski Czerwony Krzyż jest działającą na zasadzie dobrowolności organizacją społeczną, która skupia w swoich szeregach ludzi dobrej woli, pragnących działać społecznie na rzecz realizacji posłannictwa Czerwonego Krzyża.

W działalności swojej Polski Czerwony Krzyż nawiązuje do najlepszych polskich tradycji narodowych oraz tradycji innych narodów w dziele krzewienia i utrwalania zasad humanitaryzmu, ochrony zdrowia i życia ludzkiego, prowadzi działalność organizacyjną i wychowawczą, zmierzającą do utrwalenia pokoju i przyjaźni między narodami oraz międzynarodowej solidarności w niesieniu pomocy ludziom dotkniętym klęskami żywiołowymi, chorobami, skutkami konfliktów zbrojnych lub innymi nieszczęściami.

Polski Czerwony Krzyż przestrzega w swej działalności prawa Rzeczypospolitej Polskiej, własnego statutu, statutu Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca oraz podstawowych zasad Ruchu, którymi są:

Humanitaryzm

Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, zrodzony z troski o niesienie pomocy rannym na polu bitwy bez czynienia jakiejkolwiek między nimi różnicy, podejmuje zarówno na płaszczyźnie międzynarodowej, jak i krajowej wysiłki w kierunku zapobiegania we wszelkich okolicznościach cierpieniom ludzkim i ich łagodzenia. Zmierza do ochrony zdrowia oraz zapewnienia poszanowania osobowości człowieka. Przyczynia się do wzajemnego zrozumienia, przyjaźni i współpracy oraz trwałego pokoju między wszystkimi narodami.

Bezstronność

Ruch nie czyni żadnej różnicy ze względu na narodowość, rasę, wyznanie, pozycję społeczną lub przekonania polityczne; zajmuje się wyłącznie niesieniem pomocy cierpiącym i służeniem nią w pierwszym rzędzie w wypadkach nieszczęść czyniących jej potrzebę najbardziej naglącą.

Neutralność

W celu zachowania powszechnego zaufania Ruch powstrzymuje się od udziału w działaniach zbrojnych, a także - w każdym czasie - od udziału w sporach natury politycznej, rasowej, religijnej lub filozoficznej.

Niezależność

Ruch korzysta z niezależności. Stowarzyszenia narodowe, służąc pomocą władzom swego kraju w ich działalności humanitarnej i podlegając prawu obowiązującemu w ich państwie, powinny równocześnie korzystać z samodzielności pozwalającej im zawsze na działanie zgodne z zasadami Ruchu.

Dobrowolność

Jest ruchem niosącym pomoc dobrowolnie i bezinteresownie.

Jedność

W każdym kraju może działać tylko jedno Stowarzyszenie Czerwonego Krzyża lub Czerwonego Półksiężyca. Powinno ono być otwarte dla wszystkich i obejmować swą humanitarną działalnością całe terytorium.

Powszechność

Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, w którego łonie wszystkie Stowarzyszenia mają równe prawa i obowiązek wzajemnej pomocy, jest ruchem powszechnym.

Polski Czerwony Krzyż jest wierny dewizom: "Inter arma caritas" i "Per humanitatem ad pacem".

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Polski Czerwony Krzyż (w skrócie PCK), zwany dalej "Stowarzyszeniem", działa na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu (Dz. U. Nr 41, poz. 276) oraz niniejszego statutu.
2.
Stowarzyszenie ma osobowość prawną.
§  2.
1.
Polski Czerwony Krzyż jest jedynym prawnie uznanym polskim stowarzyszeniem Czerwonego Krzyża, działającym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i uprawnionym do prowadzenia w tym charakterze działalności w stosunkach z zagranicą.
2.
Polski Czerwony Krzyż współdziała z organami państwowymi oraz organizacjami społecznymi w realizacji zadań zbieżnych z celami Stowarzyszenia, przestrzegając przy tym podstawowych zasad Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.
3.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
4.
Osoby wymienione w ust. 3 nie mogą tworzyć w strukturach Stowarzyszenia organizacji społecznych, politycznych lub innych, z wyjątkiem związków zawodowych zrzeszających pracowników etatowych.
§  3.
Siedzibą naczelnych organów Polskiego Czerwonego Krzyża jest m.st. Warszawa.
§  4.
1.
Godłem Stowarzyszenia jest równoramienny czerwony krzyż na białym polu, z umieszczonym w jego obrębie napisem "Polski Czerwony Krzyż" lub "PCK".
2.
Jednostki organizacyjne i personel Polskiego Czerwonego Krzyża są uprawnione do używania godła Czerwonego Krzyża bez napisów dla celów ochronnych przy wykonywaniu swej działalności w wypadkach i na zasadach określonych w konwencjach genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r. o ochronie ofiar wojny *) .
3.
Szczegółowe zasady używania godła Czerwonego Krzyża ustala odrębny regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Polskiego Czerwonego Krzyża.
§  5.
Stowarzyszenie może ustanawiać i wprowadzać do użytku odznaki organizacyjne i okolicznościowe, ubiory organizacyjne i pieczęcie, w trybie i na zasadach ustalonych w powszechnie obowiązujących przepisach.
§  6.
1.
Stowarzyszenie ma prawo nadawania Odznaki Honorowej Polskiego Czerwonego Krzyża za zasługi w urzeczywistnianiu jego zadań.
2.
Odznaka Honorowa Polskiego Czerwonego Krzyża może być nadawana członkom Stowarzyszenia i innym osobom fizycznym i prawnym.
3.
Odznakę Honorową Polskiego Czerwonego Krzyża nadaje Prezes Polskiego Czerwonego Krzyża.
4.
Odznaka Honorowa Polskiego Czerwonego Krzyża dzieli się na cztery stopnie.
5.
Wzór Odznaki Honorowej Polskiego Czerwonego Krzyża, szczegółowe zasady i tryb jej nadawania oraz sposób noszenia i wzór dokumentu stwierdzającego nadanie odznaki określa regulamin ustalony przez Zarząd Główny Polskiego Czerwonego Krzyża.
6.
Do innych odznak i wyróżnień Polskiego Czerwonego Krzyża postanowienia niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio.

______

*) Użyte w niniejszym tekście określenie "konwencje genewskie" obejmuje również protokoły dodatkowe do tych konwencji z dnia 8 czerwca 1977 r.

Rozdział  2

Cele i zadania

§  7.
Dla osiągnięcia swych celów Polski Czerwony Krzyż w szczególności:
1)
prowadzi działalność wychowawczą zmierzającą do upowszechniania w społeczeństwie idei i zasad humanitarnych,
2)
udziela dobrowolnej pomocy organizacyjno-kadrowej służbie zdrowia,
3)
uczestniczy w sprawowaniu opieki społecznej,
4)
uczestniczy w organizowaniu ochrony ludności przed skutkami konfliktu zbrojnego,
5)
udziela dobrowolnej pomocy służbie zdrowia Sił Zbrojnych,
6)
prowadzi działalność humanitarną na rzecz osób chronionych międzynarodowymi konwencjami, a w szczególności konwencjami genewskimi o ochronie ofiar wojny,
7)
współdziała z organami państwowymi oraz organizacjami społecznymi w akcjach o charakterze humanitarnym oraz prowadzi takie akcje z upoważnienia organów państwowych (m.in. zadania zlecone),
8)
uczestniczy aktywnie w pracach Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca oraz rozwija swą działalność w stosunkach z zagranicą,
9)
prowadzi krajowe Biuro Informacji, przewidziane w konwencjach genewskich o ochronie ofiar wojny, oraz wykonuje czynności z tym związane, na zasadach określonych w tych konwencjach; szczegółowy zakres, zasady i tryb działania Biura oraz współpracy z właściwymi organami określają odrębne przepisy,
10)
upowszechnia zasady międzynarodowego prawa humanitarnego mającego zastosowanie w konfliktach zbrojnych,
11)
prowadzi inną działalność zgodną z zasadami Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.

Rozdział  3

Członkowie oraz ich prawa i obowiązki

§  8.
1.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne oraz osoby prawne (instytucje, zakłady pracy i inne).
2.
Członkowie dzielą się na zwyczajnych, honorowych i wspierających.
§  9.
1.
Członków zwyczajnych przyjmuje się na podstawie deklaracji o przystąpieniu, zawierającej zobowiązanie do przestrzegania obowiązków członka Polskiego Czerwonego Krzyża.
2.
Członek zwyczajny jest obowiązany:
1)
przestrzegać postanowień statutu i regulaminów oraz stosować się do uchwał i zarządzeń organów Stowarzyszenia,
2)
brać udział w realizacji zadań Stowarzyszenia,
3)
opłacać regularnie składki członkowskie.
3.
Członek zwyczajny ma prawo:
1)
wybierać i być wybrany do organów Stowarzyszenia; członkowie kół, którzy nie ukończyli 18 lat, korzystają z tego prawa tylko w ramach koła,
2)
korzystać z wszelkich urządzeń Stowarzyszenia według obowiązujących zasad,
3)
nosić ubiór i odznaki organizacyjne na zasadach ustalonych przez Zarząd Główny.
§  10.
1.
Godność członka honorowego nadaje Krajowy Zjazd Polskiego Czerwonego Krzyża na wniosek Zarządu Głównego.
2.
W szczególnej sytuacji (pośmiertnie) godność członka honorowego nadaje Zarząd Główny Polskiego Czerwonego Krzyża.
3.
Godność członka honorowego Polskiego Czerwonego Krzyża może być nadana osobom będącym członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia, a także innym osobom, jako najwyższa forma uznania za ich szczególne zasługi dla Polskiego Czerwonego Krzyża lub Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca albo za inne szczególne zasługi w działalność humanitarnej w kraju bądź na płaszczyźnie międzynarodowej.
4.
Osoby, którym nadano godność członka honorowego Polskiego Czerwonego Krzyża, otrzymują dyplomy nadania członkostwa honorowego oraz Odznakę Honorową Polskiego Czerwonego Krzyża I stopnia.
§  11.
1.
Członkami wspierającymi Polskiego Czerwonego Krzyża są osoby fizyczne oraz osoby prawne (instytucje, zakłady pracy i inne), które deklarują wspomaganie działalności Stowarzyszenia przez wnoszenie kwot pieniężnych (składek). Członkowie wspierający mogą również, w miarę swoich możliwości, wspomagać działalność Stowarzyszenia w inny sposób.
2.
Członkowie wspierający są przyjmowani przez zarządy wojewódzkie, miejskie i gminne na podstawie indywidualnej lub zbiorowej deklaracji. Wysokość składki, jaką członek wspierający pragnie wnosić, określa się corocznie.
3.
Zarządy wymienione w ust. 2 mogą upoważnić zarządy kół Polskiego Czerwonego Krzyża do przyjmowania członków wspierających.
4.
Wniesienie zadeklarowanych składek przez osoby fizyczne potwierdza się w legitymacji wydanej członkowi wspierającemu, a w odniesieniu do członków zbiorowych - odpowiednim dokumentem.
§  12.
1.
Przynależność do Stowarzyszenia ustaje w razie:
1)
śmierci członka,
2)
dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego zarządowi koła,
3)
skreślenia z listy członków przez zarząd koła z powodu nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający rok,
4)
wykluczenia przez właściwy zarząd wyższego szczebla na wniosek zarządu koła z powodu:
a)
nieprzestrzegania postanowień statutu, uchwał i zarządzeń Stowarzyszenia,
b)
działania na szkodę Stowarzyszenia,
c)
skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkową utraty praw publicznych.
2.
Od uchwały w sprawie wykluczenia przysługuje członkowi i zarządowi koła odwołanie do zarządu wojewódzkiego Polskiego Czerwonego Krzyża.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna Polskiego Czerwonego Krzyża

A

Podstawowe jednostki Polskiego Czerwonego Krzyża

§  13.
1.
Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Polskiego Czerwonego Krzyża są koła, kluby honorowych dawców krwi PCK, grupy społecznych instruktorów młodzieżowych PCK i inne zespoły, w których zrzeszeni są członkowie. Do klubów honorowych dawców krwi, grup społecznych instruktorów młodzieżowych PCK, zespołów, ich zarządów i członków mają odpowiednie zastosowanie postanowienia statutu o kołach PCK.
2.
Na podstawowych jednostkach Polskiego Czerwonego Krzyża spoczywa obowiązek organizowania w środowisku, w którym działają - stosownie do ich możliwości warunków miejscowych i potrzeb środowiska - pracy propagandowej, szkoleniowej i wychowawczej.
§  14.
1.
Koła Polskiego Czerwonego Krzyża mogą być organizowane w miastach, dzielnicach miast i wsiach (koła terenowe), w zakładach pracy i instytucjach (koła zakładowe), w szkołach wyższych i studiach pomaturalnych (koła akademickie), w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz innych placówkach szkolno-wychowawczych (koła szkolne).
2.
Koła akademickie zrzeszają studentów i słuchaczy szkół wyższych i pomaturalnych. W kołach tych mogą być zrzeszeni również nauczyciele akademiccy oraz inni pracownicy tych placówek.
3.
Młodzież uczęszczająca do szkół podstawowych i ponadpodstawowych lub pobierająca naukę w innych placówkach szkolno-wychowawczych może zrzeszać się w kołach szkolnych. W kołach tych mogą być zrzeszeni również nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
§  15.
Akademickie i szkolne koła Polskiego Czerwonego Krzyża są organizowane z zachowaniem trybu i zasad określonych w przepisach normujących działalność organizacji społecznych w tych placówkach.
§  16.
W szkołach podstawowych mogą być organizowane posterunki medyczno-sanitarne, a w niższych klasach tych szkół oraz w przedszkolach organizuje się kluby "Wiewiórka".
§  17.
1.
Koła Polskiego Czerwonego Krzyża działające na obszarze miasta, dzielnicy i gminy wchodzą w skład miejskiej, dzielnicowej i gminnej organizacji PCK.
2.
W miastach i gminach, dla których utworzono wspólne rady, koła wchodzą w skład organizacji PCK wspólnej dla miasta i gminy.
3.
W dużych zakładach pracy, w których liczba członków Polskiego Czerwonego Krzyża przekracza 2000, mogą być tworzone, za zgodą zarządu wojewódzkiego, organizacje zakładowe PCK równorzędne z organizacjami wymienionymi w ust. 1.
4.
Akademickie koła PCK mogą tworzyć, za zgodą zarządów wojewódzkich PCK, na szczeblu środowiska (miasto, województwo) zarządy akademickie Polskiego Czerwonego Krzyża, równorzędne z organizacjami wymienionymi w ust. 1.
5.
Koła oraz organizacje wymienione w ust. 1-4 są jednostkami terenowymi PCK i wchodzą w skład organizacji wojewódzkiej.

B.

Organy naczelne i terenowe Polskiego Czerwonego Krzyża

§  18.
Najwyższym organem Polskiego Czerwonego Krzyża jest Krajowy Zjazd.
§  19.
Najwyższym organem organizacji wojewódzkiej jest wojewódzki zjazd, a organizacji miejskiej, dzielnicowej, gminnej, organizacji wspólnej dla miasta i gminy, organizacji zakładowej utworzonej w myśl § 17 ust. 3 oraz organizacji akademickiej utworzonej w myśl § 17 ust. 4 - konferencje tych organizacji.
§  20.
Najwyższym organem koła jest walne zebranie jego członków.
§  21.
1.
W okresie międzyzjazdowym (międzykonferencyjnym) rolę organów uchwałodawczych spełniają zarządy Polskiego Czerwonego Krzyża odpowiednich szczebli, które wyłaniają spośród siebie prezydia tych zarządów jako organy wykonawczo-zarządzające.
2.
Organem zarządzającym koła jest jego zarząd.
§  22.
1.
Jeżeli przemawiają za tym warunki miejscowe oraz wzgląd na sprawność działania, sąsiadujące ze sobą bezpośrednio organizacje PCK (miejskie, dzielnicowe, gminne) mogą w wypadkach innych niż określone w § 17 ust. 2, za zgodą zarządu wojewódzkiego, powołać wspólny zarząd. Powołany w tym trybie wspólny zarząd nosi nazwę zarządu rejonowego.
2.
Najwyższym organem organizacji, o których mowa w ust. 1, jest wspólna konferencja rejonowa.
3.
Ilekroć w postanowieniach statutu jest mowa o konferencjach miejskich i gminnych lub o zarządach miejskich i gminnych, rozumie się przez to również konferencje i zarządy organizacji dzielnicowych, zakładowych w dużych zakładach pracy (§ 17 ust. 3), akademickich (§ 17 ust. 4) oraz konferencje i zarządy organizacji wspólnych dla miasta i gminy, jak również konferencje i zarządy rejonowe.
§  23.
1.
Wykonywanie prac organizacyjnych zleconych przez zarząd oraz obsługę biurowo­administracyjną Zarządu Głównego i zarządów wojewódzkich zapewniają biura tych zarządów. W miarę potrzeby biura mogą być tworzone również w zarządach miejskich i gminnych, za zgodą właściwego zarządu wojewódzkiego.
2.
Strukturę organizacyjną biur, ich skład liczbowy oraz zadania i zasady nadzoru nad pracą biur określa prezydium właściwego zarządu PCK.
3.
Na stanowisko kierującego biurem zarządu, na wniosek prezesa, prezydium zarządu powołuje pochodzącego z wyboru sekretarza lub - jeśli zachodzi taka potrzeba - inną osobę.
4.
Kierujący biurem, który nie jest członkiem zarządu, uczestniczy w posiedzeniach zarządu i jego prezydium z głosem doradczym.

C.

Rady, komisje problemowe i inne ogniwa

§  24.
1.
Przy Zarządzie Głównym i zarządach innych szczebli mogą być powoływane stałe lub doraźne ogniwa pracy programowej i organizacyjnej (rady, komisje, zespoły itp.)
2.
Zadania, zakres działania, uprawnienia i organizację ogniw działających w całej strukturze Stowarzyszenia określają regulaminy uchwalone przez Zarząd Główny PCK, a w pozostałych wypadkach ustala je właściwy zarząd.
3.
Obsługę organizacyjną zespołów społecznych działających przy Zarządzie Głównym PCK spełniają działy biura Zarządu Głównego PCK, pełniące rolę sekretariatu zespołu.
§  25.
Przy zarządach PCK wszystkich szczebli (z wyłączeniem zarządów kół) działają rady młodzieżowe i rady honorowego krwiodawstwa.
§  26.
Rady młodzieżowe inspirują, organizują i nadzorują wykonywanie w środowiskach młodzieżowych zadań programowych, zmierzających do osiągnięcia celów określonych w statucie.
§  27.
Rady młodzieżowe i rady honorowego krwiodawstwa wybierane są przez konferencje działaczy ruchu młodzieżowego i ruchu honorowego krwiodawstwa odpowiednich szczebli.
§  28.
1.
Zasady zwoływania konferencji działaczy ruchu młodzieżowego i ruchu honorowego krwiodawstwa, a także zasady powoływania i działania rad młodzieżowych i rad honorowego krwiodawstwa, ich szczegółowe zadania i zakres kompetencji określają regulaminy uchwalone przez Zarząd Główny.
2.
Zarząd Główny określa w drodze regulaminów:
1)
na wniosek Krajowej Rady Młodzieżowej - strukturę ruchu młodzieżowego,
2)
na wniosek Krajowej Rady Honorowego Krwiodawstwa - strukturę ruchu honorowego krwiodawstwa.
§  29.
1.
Przy Zarządzie Głównym działa Ośrodek Upowszechniania Międzynarodowego Prawa Humanitarnego.
2.
Zadaniem Ośrodka jest inspirowanie i organizowanie tej działalności na wszystkich szczeblach organizacyjnych Stowarzyszenia oraz wśród szerokich kręgów społeczeństwa.
3.
Skład, strukturę, szczegółowe zadania Ośrodka oraz sposób jego działania określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny PCK.

D.

Organy rewizyjne

§  30.
Naczelnym organem kontrolnym Stowarzyszenia jest Główna Komisja Rewizyjna.
§  31.
Na pozostałych szczeblach organizacyjnych Polskiego Czerwonego Krzyża działają:
1)
wojewódzkie komisje rewizyjne,
2)
komisje rewizyjne organizacji miejskich, dzielnicowych, gminnych (wspólnych dla miasta i gminy), komisje rewizyjne organizacji zakładowych w dużych zakładach pracy (§ 17 ust. 3), komisje rewizyjne organizacji akademickich (§ 17 ust. 4) oraz wspólne komisje rewizyjne organizacji działających pod wspólnym (rejonowym) zarządem (§ 22 ust. 1),
3)
komisje rewizyjne kół.

E.

Kadencja i skład

§  32.
1.
Kadencja Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej oraz organów uchwałodawczych, zarządzających i rewizyjnych wojewódzkich i miejskich (gminnych) trwa pięć lat od momentu ich wybrania do chwili dokonania wyboru nowych organów przez właściwy zjazd (konferencję, walne zebranie).
2.
Kadencja struktur ruchu młodzieżowego, z wyjątkiem Krajowej Rady Młodzieżowej, trwa odpowiednio dwa i pół roku od momentu wybrania.
§  33.
1.
Członkowie organów zarządzających i rewizyjnych wszystkich szczebli są wybierani przez właściwy zjazd (konferencję, walne zebranie koła) w liczbie określonej w dalszych postanowieniach statutu. Zasady i sposób wyborów określa każdorazowo regulamin obrad uchwalony przez Zjazd (konferencję, walne zebranie).
2.
Pełnienie funkcji członka organu zarządzającego lub rewizyjnego koła, organizacji miejskiej (gminnej) albo wojewódzkiej nie stoi na przeszkodzie wyborowi tej samej osoby do organów zarządzających lub rewizyjnych wyższych szczebli.
3.
Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą być jednocześnie członkami zarządów tej samej jednostki organizacyjnej, a członkowie zarządu - członkami innego zarządu lub komisji rewizyjnej tego samego szczebla.
§  34.
1.
Zarząd koła miejski (gminny) lub wojewódzki może być w czasie kadencji zawieszony w czynnościach w razie wyraźnego braku aktywności w wykonywaniu zadań albo gdy działalność zarządu jest sprzeczna z prawem lub statutem Stowarzyszenia. Z tych samych przyczyn mogą być zawieszeni w czynnościach lub odwołani poszczególni członkowie tych zarządów.
2.
Zawieszenie w czynnościach lub odwołanie członków następuje na podstawie uchwały właściwego:
1)
zarządu miejskiego (gminnego) - w odniesieniu do zarządów kół i ich członków,
2)
zarządu wojewódzkiego - w odniesieniu do zarządów miejskich (gminnych) oraz ich członków,
3)
Zarządu Głównego - w odniesieniu do zarządów wojewódzkich i ich członków oraz członków Zarządu Głównego

- podjętej na wniosek komisji rewizyjnej działającej na szczeblu organu właściwego w myśl pkt 1-3 lub po zasięgnięciu jej opinii.

3.
Od uchwały w sprawie zawieszenia w czynnościach lub odwołania zarząd koła lub jego członek może odwołać się do właściwego zarządu wojewódzkiego.
4.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego. Decyzje podjęte w wyniku odwołania są ostateczne.
5.
Do ważności uchwały w sprawie zawieszenia zarządu w czynnościach lub zawieszenia w czynnościach bądź odwołania członka zarządu jest wymagane jej podjęcie większością 2/3 głosów, w obecności 2/3 liczby osób uprawnionych do głosowania.
6.
W razie zawieszenia w czynnościach zarządu koła, zarządu miejskiego (gminnego) lub wojewódzkiego, właściwy w myśl ust. 2 organ wyższego szczebla mianuje tymczasowy zarząd, który sprawuje funkcje do czasu wyboru i ukonstytuowania się nowego zarządu.
7.
Na wakujące miejsca w zarządach wszystkich szczebli i ich prezydiach właściwe zarządy mogą dokooptować do swego grona nowych członków. Liczba członków zarządu po dokonaniu kooptacji nie może przekroczyć liczby członków przewidzianej w statucie dla danego zarządu.
§  35.
1.
W wypadkach określonych w § 34 ust. 1 może nastąpić zawieszenie w czynnościach komisji rewizyjnej koła, miejskiej (gminnej) lub wojewódzkiej komisji rewizyjnej, a także zawieszenie w czynnościach lub odwołanie poszczególnych członków tych komisji, jak również członków Głównej Komisji Rewizyjnej.
2.
Organami właściwymi do podejmowania uchwał w sprawach, o których mowa w ust. 1, są:
1)
wojewódzka komisja rewizyjna - w odniesieniu do komisji rewizyjnych kół i komisji rewizyjnych miejskich (gminnych) oraz ich członków,
2)
Główna Komisja Rewizyjna - w odniesieniu do wojewódzkich komisji rewizyjnych i ich członków oraz członków Głównej Komisji Rewizyjnej.
3.
Od uchwały wojewódzkiej komisji rewizyjnej przysługuje odwołanie do Głównej Komisji Rewizyjnej. Decyzja Głównej Komisji Rewizyjnej jest ostateczna.

F.

Podejmowanie uchwał

§  36.
1.
Jeżeli statut nie stanowi inaczej, uchwały organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, obecnych i głosujących "za" lub "przeciw". Osoby wstrzymujące się od głosowania są uważane za nie głosujące. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio w wypadkach, w których statut przewiduje podjęcie uchwały większością 2/3 głosów, w obecności 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
3.
Zarząd wyższego szczebla może uchylić uchwały podporządkowanych mu zarządów, zaś komisja rewizyjna wyższego szczebla - uchwały komisji jej podporządkowanych, w razie uznania uchwały za sprzeczną z prawem lub statutem.
4.
Od decyzji o uchyleniu uchwały zainteresowany zarząd lub komisja rewizyjna może się odwołać do nadrzędnego zarządu lub odpowiednio do nadrzędnej komisji rewizyjnej.
5.
Decyzje Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej są ostateczne.

Rozdział  5

Krajowy Zjazd

§  37.
1.
Krajowy Zjazd Polskiego Czerwonego Krzyża odbywa się raz na 5 lat i jest zwoływany przez Prezydium Zarządu Głównego, które zawiadamia pisemnie zarządy wojewódzkie o jego terminie co najmniej na miesiąc przed zwołaniem Zjazdu, a o porządku obrad - co najmniej na 14 dni przed Zjazdem.
2.
Na żądanie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej albo na żądanie co najmniej 1/3 liczby zarządów wojewódzkich Prezydium Zarządu Głównego jest obowiązane zwołać Nadzwyczajny Krajowy Zjazd.
§  38.
Krajowy Zjazd:
1)
uchwala statut Stowarzyszenia i jego zmiany,
2)
uchwala program działalności Stowarzyszenia,
3)
udziela absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu za ubiegły okres jego kadencji, po rozpatrzeniu sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
4)
wybiera Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,
5)
rozpatruje zgłoszone wnioski i podejmuje stosowne uchwały,
6)
nadaje godność członka honorowego Stowarzyszenia.
§  39.
1.
W Krajowym Zjeździe biorą udział:
1)
z prawem głosowania - delegaci wybrani na wojewódzkich zjazdach, członkowie ustępującego Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz wybrani na zjazdach wojewódzkich członkowie honorowi PCK,
2)
bez prawa głosowania - zaproszeni goście.
2.
Uchwały Zjazdu są podejmowane zwykłą większością głosów osób uprawnionych do głosowania, obecnych i głosujących "za" lub "przeciw", z wyjątkiem uchwały w sprawie zmian w statucie, która wymaga co najmniej 2/3 głosów, w obecności 2/3 osób uprawnionych do głosowania.

Rozdział  6

Zarząd Główny

§  40.
1.
Zarząd Główny składa się z 65-70 członków.
2.
Zarząd Główny zaprasza do współpracy przedstawicieli wszystkich ogniw działalności Stowarzyszenia, a także ministerstw, instytucji i organizacji społecznych.
§  41.
1.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się co najmniej 2 razy w roku.
2.
Posiedzenia zwołuje Prezydium Zarządu Głównego, zawiadamia o posiedzeniu na 14 dni przed terminem posiedzenia członków Zarządu Głównego oraz inne osoby, których udział w tych posiedzeniach przewiduje statut.
3.
Zarząd Główny kieruje pracą Stowarzyszenia i odpowiada za swoją działalność przed Krajowym Zjazdem.
4.
W szczególności Zarząd Główny:
1)
czuwa nad wykonywaniem i przestrzeganiem uchwał Krajowego Zjazdu, ustala wytyczne i zatwierdza programy działalności Stowarzyszenia,
2)
zatwierdza budżet i bilanse roczne oraz sprawozdania z działalności Stowarzyszenia,
3)
powołuje rady i komisje problemowe oraz struktury organizacyjne na podstawie uchwały Krajowego Zjazdu,
4)
uchwala regulaminy przewidziane w statucie,
5)
ustanawia odznaki organizacyjne i okolicznościowe,
6)
ustala minimalne wysokości składek członkowskich wnoszonych przez członków zwyczajnych w danym roku kalendarzowym.

Prezydium Zarządu Głównego

§  42.
1.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie prezesa PCK, a na jego wniosek - Prezydium składające się z 15-20 osób, w tym wiceprezesów, sekretarza generalnego, skarbnika i szefa sanitarnego Polskiego Czerwonego Krzyża. Wszystkie funkcje, z wyjątkiem sekretarza generalnego, sprawowane są społecznie.
2.
Prezydium na wniosek prezesa powołuje sekretarzy Zarządu Głównego.
3.
Posiedzenia Prezydium zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes. O terminie posiedzenia zawiadamia się zainteresowanych w czasie zależnym od okoliczności.
§  43.
1.
Prezydium Zarządu Głównego pełni funkcję organu wykonawczego Zarządu Głównego.
2.
Do zakresu działania Prezydium należy w szczególności:
1)
wykonywanie uchwał Zarządu Głównego,
2)
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz wobec organów państwowych oraz w stosunkach z zagranicą,
3)
koordynacja kontaktów międzynarodowych Stowarzyszenia,
4)
rozpatrywanie planów działalności, preliminarzy budżetowych oraz sprawozdań z bilansów Stowarzyszenia,
5)
gospodarowanie funduszami i majątkiem Stowarzyszenia w granicach określonych budżetem oraz podejmowanie decyzji w sprawach działalności gospodarczej,
6)
podejmowanie decyzji w sprawach rozporządzania majątkiem ruchomym i nieruchomym Stowarzyszenia oraz przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów i ofiar,
7)
podejmowanie decyzji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Stowarzyszenia,
8)
przedstawianie Zarządowi Głównemu wniosków w sprawie ustanowienia odznak organizacyjnych lub okolicznościowych i ich regulaminu,
9)
ustalanie zasad i trybu wybierania delegatów na Krajowy Zjazd.
3.
Prezydium składa Zarządowi Głównemu na każdym jego posiedzeniu sprawozdanie ze swojej działalności.

Rozdział  7

Główna Komisja Rewizyjna

§  44.
1.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 9-15 członków. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
2.
Posiedzenia Głównej Komisji Rewizyjnej zwołuje, w miarę potrzeby, przewodniczący lub jego zastępca.
3.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Głównego, a przewodniczący lub jego zastępca - również w posiedzeniach Prezydium Zarządu Głównego.
4.
Przedstawiciel Komisji może uczestniczyć także w posiedzeniach ogniw pracy organizacyjnej, działających przy Zarządzie Głównym.
5.
Główna Komisja Rewizyjna uchwala swój regulamin pracy oraz regulaminy i instrukcje dla wojewódzkich i miejskich (gminnych) komisji rewizyjnych oraz komisji rewizyjnych kół.
§  45.
1.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności organów i ogniw organizacyjnych Stowarzyszenia pod względem zgodności z obowiązującym prawem, statutem i programem działalności Stowarzyszenia oraz kontrola gospodarki majątkowej pod względem celowości i legalności.
2.
Główna Komisja Rewizyjna:
1)
przedstawia Prezydium Zarządu Głównego PCK wnioski i zalecenia pokontrolne,
2)
składa na Krajowym Zjeździe sprawozdania z wyników działalności organów rewizyjnych Stowarzyszenia i przedstawia wnioski w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Głównemu.
§  46.
1.
W wypadkach szczególnej wagi Główna Komisja Rewizyjna może wystąpić do Prezydium Zarządu Głównego z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu.
2.
Do ważności uchwał Głównej Komisji Rewizyjnej w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest wymagane ich podjęcie większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby członków Komisji. Postanowienia § 36 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  8

Organy wojewódzkie

A.

Wojewódzki zjazd

§  47.
1.
Wojewódzki zjazd odbywa się raz na 5 lat i jest zwoływany przez prezydium zarządu wojewódzkiego PCK, które zawiadamia o tym Prezydium Zarządu Głównego PCK.
2.
Termin i porządek obrad zjazdu powinny być podane do wiadomości zarządom miejskim i gminnym co najmniej na 14 dni przed zjazdem.
§  48.
1.
Na żądanie Prezydium Zarządu Głównego, wojewódzkiej komisji rewizyjnej lub co najmniej 1/3 liczby zarządów miejskich i gminnych zarząd wojewódzki jest obowiązany zwołać nadzwyczajny wojewódzki zjazd.
2.
Zarząd wojewódzki może zwołać nadzwyczajny wojewódzki zjazd z własnej inicjatywy, zawiadamiając o tym Prezydium Zarządu Głównego.
§  49.
W wojewódzkim zjeździe biorą udział:
1)
z prawem głosowania - delegaci wybrani na miejskich i gminnych konferencjach, członkowie ustępującego zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej oraz członkowie honorowi Stowarzyszenia zamieszkujący na terenie działalności zarządu wojewódzkiego,
2)
bez prawa głosowania - delegowani członkowie Prezydium Zarządu Głównego, członkowie Zarządu Głównego zamieszkujący na terenie działalności zarządu wojewódzkiego oraz zaproszeni goście.
§  50.
Wojewódzki zjazd:
1)
podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu za okres jego kadencji, po rozpatrzeniu sprawozdań zarządu oraz komisji rewizyjnej,
2)
rozpatruje przedstawione wnioski oraz podejmuje odpowiednie uchwały,
3)
uchwala program działalności organizacji wojewódzkiej i wytyczne działania zarządu wojewódzkiego,
4)
dokonuje wyboru zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej,
5)
dokonuje wyboru delegatów oraz reprezentacji członków honorowych na Krajowy Zjazd w liczbie ustalonej przez Prezydium Zarządu Głównego.

B.

Zarząd wojewódzki

§  51.
1.
Zarząd wojewódzki składa się z 15-29 osób.
2.
Zarząd wojewódzki wybiera spośród siebie prezesa i na jego wniosek prezydium w składzie 7-11 osób, w tym wiceprezesów, sekretarza i skarbnika. Wszystkie funkcje, z wyjątkiem sekretarza, sprawowane są społecznie.
3.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes co najmniej 3 razy w roku, a posiedzenia prezydium - w miarę potrzeby, jednak nie mniej niż 6 razy w roku.
§  52.
1.
Do zakresu działania zarządu wojewódzkiego należy kierowanie działalnością Stowarzyszenia na terenie województwa, a w szczególności:
1)
wykonywanie uchwał i zarządzeń organów naczelnych Stowarzyszenia oraz uchwał wojewódzkiego zjazdu,
2)
reprezentowanie organizacji wojewódzkiej,
3)
zatwierdzanie planów pracy, preliminarzy budżetowych oraz sprawozdań i bilansów organizacji wojewódzkiej,
4)
zatwierdzanie planów pracy oraz sprawozdań zarządów miejskich i gminnych,
5)
zarządzania majątkiem Stowarzyszenia na terenie województwa w ramach wytycznych ustalonych przez Prezydium Zarządu Głównego,
6)
zwoływanie wojewódzkiego zjazdu,
7)
tworzenie i likwidacja miejskich i gminnych jednostek organizacyjnych oraz określenie zasięgu terytorialnego ich działalności,
8)
delegowanie przedstawicieli na miejskie i gminne konferencje,
9)
powoływanie komisji problemowych i innych ogniw pracy organizacyjnej szczebla wojewódzkiego,
10)
nawiązywanie i prowadzenie współpracy z innymi stowarzyszeniami narodowymi Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca.
2.
W okresach między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego, w imieniu zarządu wojewódzkiego, działa jego prezydium. Prezydium wykonuje w szczególności uprawnienia i obowiązki zarządu przewidziane w ust. 1 pkt 1, 2, 5, 8 i 9, jak również inne prace bieżące zlecone przez zarząd oraz załatwia sprawy bieżące nie zastrzeżone do kompetencji zarządu.
3.
Prezydium składa zarządowi na każdym jego posiedzeniu sprawozdanie ze swojej działalności.

C.

Wojewódzka komisja rewizyjna

§  53.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z 7-13 członków.
2.
Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
3.
Posiedzenia wojewódzkiej komisji rewizyjnej zwołuje przewodniczący lub jego zastępca, w miarę potrzeby.
4.
Postanowienia § 44 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do udziału członków komisji w posiedzeniach zarządu wojewódzkiego, jego prezydium i ogniw pracy organizacyjnej.
§  54.
1.
Do zakresu działania wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności wszystkich organów i ogniw organizacyjnych wojewódzkiej organizacji pod względem zgodności z obowiązującym prawem, statutem i programem działalności Stowarzyszenia oraz kontrola gospodarki majątkowej zarządu wojewódzkiego pod względem celowości i legalności.
2.
Postanowienia § 45 ust. 2 i § 46 stosuje się odpowiednio do obowiązków i uprawnień wojewódzkiej komisji rewizyjnej w stosunku do wojewódzkiego zjazdu i zarządu.
§  55.
Wojewódzka komisja rewizyjna może wystąpić za pośrednictwem Głównej Komisji Rewizyjnej z wnioskiem do Prezydium Zarządu Głównego o spowodowanie wykonania przez zarząd wojewódzki lub jego prezydium wniosków lub zaleceń pokontrolnych wojewódzkiej komisji rewizyjnej w razie bezzasadnego uchylania się od ich wykonania.

Rozdział  9

Organy miejskie (gminne)

A.

Miejska (gminna) konferencja

§  56.
1.
Miejska (gminna) konferencja odbywa się raz na 5 lat. Konferencję zwołuje prezydium zarządu miejskiego (gminnego), zawiadamiając o tym prezydium zarządu wojewódzkiego.
2.
Na żądanie zarządu wojewódzkiego, miejskiej (gminnej) komisji rewizyjnej albo co najmniej 1/3 liczby zarządów kół zakładowych, terenowych i akademickich zarząd miejski (gminny) jest obowiązany zwołać nadzwyczajną konferencję. Zarząd może również, po porozumieniu z zarządem wojewódzkim, zwołać nadzwyczajną konferencję z własnej inicjatywy.
3.
Termin i porządek obrad konferencji powinny być podane do wiadomości zarządom kół co najmniej na 14 dni przed konferencją.
§  57.
W miejskiej (gminnej) konferencji biorą udział:
1)
z prawem głosowania - delegaci wybrani na walnych zebraniach kół, członkowie zarządu miejskiego (gminnego), miejskiej (gminnej) komisji rewizyjnej oraz członkowie honorowi Polskiego Czerwonego Krzyża zamieszkujący na obszarze działania danej organizacji,
2)
bez prawa głosowania - delegowani członkowie Prezydium Zarządu Głównego, delegowani członkowie zarządu wojewódzkiego, członkowie zarządu wojewódzkiego zamieszkujący na terenie działalności zarządu miejskiego (gminnego) oraz zaproszeni goście.
§  58.
Miejska (gminna) konferencja:
1)
podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi za okres jego kadencji, po rozpatrzeniu sprawozdania zarządu oraz komisji rewizyjnej,
2)
rozpatruje przedstawione wnioski i podejmuje odpowiednie uchwały,
3)
uchwala program działalności organizacji miejskiej (gminnej) i wytyczne działania jej zarządu,
4)
dokonuje wyboru zarządu i komisji rewizyjnej,
5)
dokonuje wyboru delegatów na wojewódzki zjazd w liczbie ustalonej przez zarząd wojewódzki.

B.

Zarządy miejskie (gminne) i równorzędne

§  59.
1.
Zarządy miejskie (gminne) składają się z 7-21 członków.
2.
Zarządy wybierają spośród siebie prezydium w składzie: prezes, wiceprezesi, sekretarz i skarbnik. Wszystkie funkcje, z wyjątkiem sekretarza, sprawowane są społecznie.
3.
Posiedzenia zarządu zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes co najmniej 3 razy w roku, a posiedzenia prezydium - w miarę potrzeby, jednak nie mniej niż 6 razy w roku.
4.
Do zakresu działania zarządu miejskiego (gminnego) należy kierowanie działalnością Stowarzyszenia na terenie miasta (gminy).
5.
W okresach między posiedzeniami zarządu działa jego prezydium jako organ wykonawczy.
6.
Prezydium składa zarządowi na każdym jego posiedzeniu sprawozdanie ze swojej działalności.

C.

Miejska (gminna) komisja rewizyjna

§  60.
1.
Miejska (gminna) komisja rewizyjna składa się z 3-7 członków. Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
2.
Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący lub jego zastępca, w miarę potrzeby.
3.
Do obowiązków i uprawnień komisji rewizyjnej w odniesieniu do organizacji miejskiej (gminnej), jej zarządu i zarządów kół oraz członków tych zarządów stosuje się odpowiednio postanowienia § 53 ust. 4, § 54 i 55. W sprawach, o których mowa w § 55, miejska (gminna) komisja rewizyjna występuje do zarządu wojewódzkiego za pośrednictwem wojewódzkiej komisji rewizyjnej.

Rozdział  10

Koła

A

Walne zebranie członków koła

§  61.
1.
Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze koła zwołuje zarząd koła oraz na 5 lat w porozumieniu z właściwym zarządem miejskim (gminnym).
2.
Na żądanie zarządu miejskiego (gminnego), komisji rewizyjnej koła lub co najmniej 1/3 liczby członków koła zarząd jest obowiązany zwołać nadzwyczajne walne zebranie koła.
3.
Zarząd koła, po porozumieniu z właściwym zarządem miejskim (gminnym) może również zwołać nadzwyczajne walne zebranie koła z własnej inicjatywy.
§  62.
1.
W walnym zebraniu koła uczestniczą:
1)
z prawem głosowania - członkowie koła,
2)
bez prawa głosowania - przedstawiciele zarządu miejskiego (gminnego) oraz zaproszeni goście.
2.
Walne zebranie koła:
1)
decyduje o sprawach działalności koła nie zastrzeżonych dla wyższych organów Stowarzyszenia,
2)
podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi koła za okres jego kadencji, po rozpatrzeniu sprawozdania zarządu oraz komisji rewizyjnej,
3)
dokonuje wyboru zarządu i komisji rewizyjnej koła,
4)
dokonuje wyboru delegatów na miejską (gminną) konferencję, w liczbie ustalonej przez zarząd wojewódzki.

B.

Zarząd koła

§  63.
1.
Zarząd koła składa się z 3-7 osób w zależności od liczby członków koła, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika; w skład zarządu koła wchodzi ponadto przewodniczący klubu honorowych dawców krwi.
2.
Posiedzenia zarządu koła zwołuje prezes lub wiceprezes co najmniej raz na 2 miesiące.
3.
Zarząd koła wykonuje uchwały i zarządzenia wyższych organów Stowarzyszenia oraz uchwały walnego zebrania koła, a także kieruje pracami koła, w szczególności dba o rozwój społecznych zespołów PCK na terenie swego działania.
4.
Zarząd koła działa na podstawie regulaminu koła uchwalonego przez Zarząd Główny.
5.
Zarządy kół akademickich i kół szkolnych działają na podstawie odrębnych regulaminów ustalonych w trybie § 15.

C.

Komisja rewizyjna koła

§  64.
1.
Komisja rewizyjna koła składa się z 3-5 członków.
2.
Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
3.
Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący w miarę potrzeby.
4.
Członkowie komisji mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach zarządu koła.
5.
Do zakresu działania oraz obowiązków i uprawnień komisji rewizyjnej koła w stosunku do walnego zebrania oraz zarządu koła i jego członków stosuje się odpowiednio postanowienia § 54 i 55. W sprawach, o których mowa w § 55, komisja rewizyjna występuje do zarządu miejskiego (gminnego) za pośrednictwem miejskiej (gminnej) komisji rewizyjnej.

Rozdział  11

Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§  65.
Majątek Polskiego Czerwonego Krzyża stanowią jego fundusze, zasoby materiałowe i inne ruchomości oraz nieruchomości.
§  66.
Stowarzyszenie czerpie fundusze i środki materialne:
1)
z wpływów ze składek członkowskich,
2)
ze środków przekazywanych przez organy administracji państwowej, samorząd terytorialny lub jednostki gospodarki uspołecznionej w związku z zadaniami zleconymi Stowarzyszeniu,
3)
z dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego oraz z działalności gospodarczej,
4)
z dochodów z imprez, zbiórek publicznych i ofiar,
5)
z darowizn, spadków i zapisów,
6)
z innych wpływów.
§  67.
1.
Majątkiem Stowarzyszenia zarządza i rozporządza Prezydium Zarządu Głównego oraz - stosownie do jego zarządzeń - zarządy wojewódzkie, miejskie (gminne) oraz zarządy kół w zakresie majątku oddanego im w użytkowanie.
2.
W szczególności Prezydium Zarządu Głównego podejmuje decyzje w sprawach:
1)
nabywania i zbywania lub obciążania przez Stowarzyszenie przedmiotów majątku ruchomego lub nieruchomego,
2)
przeznaczania funduszów i środków materialnych na cele realizacji statutowych zadań Stowarzyszenia,
3)
przyjmowania darowizn, spadków i zapisów,
4)
prowadzenie działalności gospodarczej.
3.
Zarządy wojewódzkie, miejskie (gminne) lub ich prezydia oraz zarządy kół są uprawnione do podejmowania decyzji w sprawach określonych w ust. 1 i 2 w granicach i na zasadach określonych w zarządzeniach Prezydium Zarządu Głównego.
4.
Działalność gospodarcza może być prowadzona według powszechnie obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia takiej działalności przez Stowarzyszenie. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Stowarzyszenia.
5.
Dochód z działalności gospodarczej zostaje przeznaczony na cele działalności statutowej tego szczebla organizacyjnego, gdzie został uzyskany.
§  68.
1.
Przy składaniu w imieniu Stowarzyszenia oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych zarządy lub prezydia zarządów odpowiednich szczebli działają w ramach swych kompetencji przez dwóch współdziałających członków upoważnionych uchwałą zarządu do składania takich oświadczeń.
2.
W uzasadnionych wypadkach prezydium właściwego zarządu może upoważnić do dokonywania czynności określonego rodzaju lub do poszczególnych czynności dwóch innych członków albo udzielić szczegółowego pełnomocnictwa innym osobom.
3.
Oświadczenia dotyczące praw i obowiązków Stowarzyszenia, składane przez pełnomocników, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być stwierdzone ich własnoręcznymi podpisami złożonymi na dokumencie obejmującym treść oświadczenia, opatrzonym pieczęcią Stowarzyszenia.
§  69.
Postanowienia § 68 dotyczą również przyjmowania darowizn, spadków i zapisów, na których przyjęcie wyraził zgodę właściwy miejscowo terenowy organ rządowej administracji ogólnej lub organ samorządu terytorialnego.
§  70.
Postanowienia § 68 nie dotyczą zawierania umów w drobnych bieżących sprawach gospodarczych. Do zawierania takich umów są upoważnieni członkowie lub pracownicy biur zarządów Stowarzyszenia, do których zakresu działania sprawy te należą, zgodnie z wewnętrznym podziałem pracy.
§  71.
1.
Postanowienia § 68 i 69 nie dotyczą przyjmowania oraz podziału darów przeznaczonych na pomoc świadczoną przez Stowarzyszenie w postaci rzeczy ruchomych (ubrań, żywności, kwot pieniężnych, leków, materiałów sanitarnych itp.), ofiarowanych indywidualnie lub uzyskanych w drodze zbiórek publicznych.
2.
Sposób przyjmowania oraz rozdziału tych darów określa każdorazowo właściwy zarząd lub jego prezydium w myśl zasad ustalonych przez Prezydium Zarządu Głównego.

Rozdział  12

Postanowienia końcowe

§  72.
1.
Krajowy Zjazd lub Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Polskiego Czerwonego Krzyża może uchwalić wniosek w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
2.
Wniosek o rozwiązanie i przeznaczenie majątku Stowarzyszenia wymaga do swej ważności 2/3 głosów w obecności 2/3 liczby osób uprawnionych do głosowana na Zjeździe.
*)Użyte w niniejszym tekście określenie "konwencje genewskie" obejmuje również protokoły dodatkowe do tych konwencji z dnia 8 czerwca 1977 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024