Dyplomowani biegli księgowi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 stycznia 1960 r.
w sprawie dyplomowanych biegłych księgowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz na podstawie § 45 ust. 3, §§ 49 i 53 uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 58, poz. 278) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia:

- "uchwała" - oznacza ono uchwałę nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 58, poz. 278),

- "kandydat" - oznacza ono osobę ubiegającą się o nadanie jej tytułu dyplomowanego biegłego księgowego.

Rozdział  2

Państwowa Komisja Egzaminacyjna dla Biegłych Księgowych.

§  2.
1.
Przy Ministrze Finansów powołuje się Państwową Komisję Egzaminacyjną dla Biegłych Księgowych, zwaną w dalszym ciągu w skrócie "PKE".
2.
W skład PKE wchodzą powoływani przez Ministra Finansów na okres trzech lat przewodniczący i 14 członków, a mianowicie:
1)
trzej samodzielni pracownicy nauki z zakresu rachunkowości,
2)
pięciu przedstawicieli resortów reprezentujących podstawowe działy gospodarki narodowej,
3)
trzej przedstawiciele Stowarzyszenia Księgowych w Polsce,
4)
trzej przedstawiciele Ministerstwa Finansów.
§  3.
1.
Do zadań PKE należy:
1)
organizowanie i przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów oraz przedstawianie Ministrowi Finansów wniosków o nadanie tytułu dyplomowanego biegłego księgowego,
2)
opiniowanie wniosków w sprawie zwolnienia kandydatów z obowiązku składania egzaminu państwowego dla biegłych księgowych (§ 51 uchwały).
2.
Tryb działania PKE określa regulamin, który zatwierdza Minister Finansów.
3.
Regulaminy i komunikaty PKE w sprawie egzaminów państwowych dla biegłych księgowych podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów.
4.
Techniczną i kasową obsługę PKE prowadzi Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
5.
Wszelkie wydatki związane z działalnością PKE ponosi Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
§  4.
1. 1
PKE przeprowadza egzaminy w kompletach egzaminacyjnych, do których wchodzi co najmniej dwóch członków PKE, wyznaczonych każdorazowo przez przewodniczącego PKE, oraz zaproszeni przez PKE specjaliści z zakresu poszczególnych przedmiotów.
2.
Każdy z członków kompletu egzaminacyjnego (zarówno członek PKE, jak i zaproszony egzaminator) otrzymuje za każdy przeprowadzony egzamin pisemny i ustny wynagrodzenie w wysokości ustalonej zarządzeniem Ministrów Szkolnictwa Wyższego, Oświaty i Zdrowia z dnia 18 grudnia 1952 r. w sprawie wynagrodzenia za przeprowadzanie egzaminów, za ocenę prac dyplomowych, magisterskich, kandydackich i doktorskich oraz za czynności w postępowaniu przy doborze kandydatów do szkół wyższych (Monitor Polski z 1952 r. Nr 106, poz. 1652 i z 1957 r. Nr 18, poz. 137) za egzamin najwyższego stopnia.

Rozdział  3

Egzamin państwowy dla kandydatów.

§  5.
1. 2
Tytuł zawodowy dyplomowanego biegłego księgowego jednej z określonych w § 6 specjalności kandydat uzyskuje po złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego składającego się z dwóch części:
1)
pierwszej ogólnej - z teoretycznej i praktycznej znajomości rachunkowości oraz analizy działalności gospodarczej, wybranych zagadnień z zakresu prawa, polityki ekonomicznej i organizacji gospodarki narodowej oraz elementów statystyki ekonomicznej,
2)
drugiej specjalistycznej - z teoretycznej i praktycznej znajomości rachunkowości, ekonomiki, finansów, wybranych zagadnień analizy i rachunku ekonomicznego oraz metod i techniki kontroli w zakresie przedsiębiorstw (jednostek podstawowych) objętych daną specjalizacją.
2.
Egzaminy z przedmiotów objętych częścią pierwszą i drugą składa się odrębnie na dwóch kolejnych sesjach egzaminacyjnych.
3.
Ramowy program egzaminów podany jest w załączniku do zarządzenia.
§  6.
Ustala się specjalności w zakresie:

- przemysłu,

- budownictwa,

- handlu,

- rolnictwa,

- działalności jednostek budżetowych.

§  7.
Biegły, który pragnie uzyskać tytuł zawodowy dyplomowanego biegłego księgowego z dodatkowej specjalności, musi złożyć egzaminy objęte częścią drugą, a dotyczące tej specjalności.
§  8.
Szczegółowy zakres i tryb przeprowadzania egzaminu państwowego dla dyplomowanych biegłych księgowych określi regulamin PKE.
§  9.
1.
Opłaty egzaminacyjne wynoszą:
1)
za każdy egzamin z poszczególnych przedmiotów 60 zł,
2)
za każdy egzamin poprawkowy z poszczególnych przedmiotów 100 zł.
2.
Opłata za dyplom wynosi 130 zł.
3.
Opłaty wymienione w ust. 1 i 2 pobiera Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie nadania tytułu dyplomowanego biegłego księgowego.

§  10.
1.
Kandydaci czyniący zadość warunkom wymienionym w § 50 pkt 1 i 2 uchwały mogą złożyć do PKE podanie o dopuszczenie do egzaminu państwowego dla biegłych księgowych. Do podania należy dołączyć dokumenty stwierdzające spełnienie warunków określonych w § 50 pkt 1 i 2 uchwały oraz dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej (§ 9).
2.
Decyzję PKE o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu do państwowego egzaminu dla biegłych księgowych wraz z uzasadnieniem doręcza się kandydatom na piśmie.
§  11.
Kandydat, który złożył egzamin państwowy dla biegłych księgowych z wynikiem pozytywnym lub został zwolniony przez Ministra Finansów od obowiązku złożenia tego egzaminu, otrzymuje dyplom stwierdzający prawo do używania zawodowego tytułu dyplomowanego biegłego księgowego w zakresie obranej specjalności.
§  12.
Przed podjęciem dyplomu kandydat obowiązany jest złożyć pisemne przyrzeczenie treści następującej:

"Przyrzekam, że jako dyplomowany biegły księgowy wykonywać będę powierzone mi zadania z pełną świadomością ciążącej na mnie odpowiedzialności za fachowość, bezstronność i niezależność sądu oraz za dokładność przeprowadzonych przeze mnie badań i składanych orzeczeń. Zawsze stać będę na straży interesu społecznego i przyczyniać się w najszerszym zakresie do wykrywania wszelkich nieprawidłowości i nadużyć."

Rozdział  5

Postępowanie w sprawie wpisu i skreślenia z państwowej listy dyplomowanych biegłych księgowych.

§  13.
Dyplomowany biegły księgowy ubiegający się o wpis na listę dyplomowanych biegłych księgowych składa wniosek do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
§  14.
Decyzję o wpisie na listę dyplomowanych biegłych księgowych wydaje Minister Finansów. Decyzja ta jest ostateczna.
§  15.
1.
Wszczęcie postępowania w sprawie skreślenia z listy dyplomowanych biegłych księgowych w związku z okolicznościami, o których mowa w § 52 uchwały, może nastąpić z urzędu, na wniosek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce lub na podstawie pisemnego wniosku osób, które mogą stwierdzić powyższe okoliczności.
2.
O zamiarze skreślenia z listy dyplomowanych biegłych księgowych Ministerstwo Finansów zawiadamia biegłego któremu przysługuje prawo złożenia na piśmie wyjaśnień w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
§  16.
1.
Decyzję o skreśleniu z listy dyplomowanych biegłych księgowych wydaje Minister Finansów na podstawie orzeczenia Sądu Koleżeńskiego powołanego przy Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce. Decyzja ta jest ostateczna.
2.
Orzecznictwu Sądu Koleżeńskiego, o którym mowa w ust. 1, podlegają wszyscy dyplomowani biegli wpisani na państwową listę biegłych księgowych.
3.
Minister Finansów może zawiesić dyplomowanego biegłego księgowego w przypadku, gdy okoliczności uzasadniające jego skreślenie z listy są szczególnej wagi, a ich ostateczne ustalenie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Decyzja Ministra Finansów ma moc z dniem doręczenia jej na piśmie osobom zainteresowanym. Decyzja ta podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów.
§  17.
Dyplomowany biegły księgowy może zażądać na piśmie skreślenia go z listy biegłych. Żądanie biegłego nie wymaga uzasadnienia.
§  18.
Państwowa lista dyplomowanych biegłych księgowych oraz wszelkie zmiany tej listy ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów.

Rozdział  6

Prawa i obowiązki dyplomowanych biegłych księgowych.

§  19.
1.
Biegły wykonujący zlecone mu zadania ma prawo:
1)
żądać informacji i wyjaśnień ustnych i pisemnych niezbędnych do wykonania zleconych mu zadań;
2)
żądać udostępnienia mu w jednostce badanej wszelkich dokumentów, urządzeń ewidencji księgowej, operatywnej i statystycznej oraz niezbędnej pomocy ze strony pracowników tej jednostki do wykonania prac technicznych;
3)
wstępu do pomieszczeń na terenie jednostki badanej;
4)
przeprowadzania badań i prób, jakie są konieczne do wykonania zleconych mu zadań.
2.
W przypadkach uzasadnionych koniecznością zabezpieczenia tajemnicy państwowej prawa biegłego określone w ust. 1 mogą być ograniczone.
§  20.
Biegły obowiązany jest wykonać swe zadania osobiście, z całkowitą bezstronnością i starannością, opierać ustalenia i wnioski zawarte w orzeczeniu na obowiązujących przepisach prawnych i ogólnie przyjętych zasadach rachunkowości oraz wydawać orzeczenia według swej najlepszej wiedzy i sumienia.
§  21.
1.
Biegły może stwierdzić w orzeczeniu okoliczności, które wynikają:
1)
z faktów i dokumentów osobiście przez niego ustalonych i zbadanych lub
2)
z pisemnych opinii i oświadczeń osób nie będących pracownikami badanej jednostki - co nie zwalnia jednak biegłego od odpowiedzialności za treść orzeczenia i za przestrzeganie wymagań określonych w § 20.
2.
W razie przyjęcia za podstawę orzeczenia niektórych tylko faktów lub dokumentów albo pisemnych opinii osób trzecich biegły powinien zamieścić o tym szczegółową wzmiankę w orzeczeniu.
3.
Biegły jest obowiązany zgromadzić przy pomocy własnych badań i obserwacji oraz oświadczeń osób trzecich materiał uzupełniający niezbędny do jasnego i wyczerpującego sformułowania orzeczenia.
4.
Biegłego obowiązuje przestrzeganie tajemnicy w odniesieniu do wszelkich spraw uznanych w przedsiębiorstwie za poufne lub tajne zarówno w okresie, w którym jest wpisany na listę, jak i po skreśleniu go z tej listy. Odpowiednie części orzeczenia powinny być opracowane oddzielnie jako dokumenty poufne lub tajne.
§  22.
1.
Jeżeli ktokolwiek utrudnia lub uniemożliwia biegłemu wykonanie jego zadań albo czyni próby wpływania na treść jego orzeczenia, biegły powinien zawiadomić o tym pisemnie zleceniodawcę i wstrzymać dalsze prace do czasu usunięcia tych przeszkód.
2.
Przerwa w pracy biegłego, powstała z przyczyn określonych w ustępie poprzednim, powoduje odpowiednie przesunięcie terminu wykonania umowy. O przyczynie i czasie trwania przerwy w pracy biegły czyni wzmiankę w orzeczeniu.
§  23.
W razie ujawnienia w toku badania czynów przestępnych - biegły jest obowiązany niezwłocznie zabezpieczyć dowody rzeczowe i zawiadomić pisemnie o tym kierownika jednostki lub organu sprawującego bezpośredni nadzór nad działalnością jednostki badanej. Biegły powinien omówić w orzeczeniu ujawnione przestępstwa i zabezpieczone dowody rzeczowe.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  24.
1.
Przedłuża się do dnia 31 grudnia 1961 r. ważność listy biegłych księgowych ustalonej przez Ministra Finansów na rok 1959. Listę tę nazywa się w dalszym ciągu "tymczasową listą biegłych".
2.
Biegli objęci tymczasową listą biegłych (ust. 1) obowiązani są wykonywać zadania określone w § 47 uchwały.
§  25.
1.
Na tymczasową listę biegłych mogą być wpisane ponadto osoby, które spełniają warunki określone w § 50 pkt 1, 2 i 4 uchwały.
2.
Wpis na tymczasową listę biegłych może nastąpić na podstawie pisemnego wniosku:
1)
właściwego ministra - w stosunku do osób zatrudnionych w danym resorcie,
2)
Zarządu Głównego lub zarządów oddziałów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce - w stosunku do członków Stowarzyszenia.
3.
Wpis na tymczasową listę biegłych osób zatrudnionych w resorcie finansów może nastąpić na podstawie pisemnych wniosków prezesa Narodowego Banku Polskiego, dyrektorów banków i instytucji finansowych, kierowników wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych Ministerstwa Finansów.
4.
Podstawę do umieszczenia kandydatów we wnioskach, o których mowa w ust. 2 i 3, powinno stanowić:
1)
pisemne zgłoszenie przez zainteresowanego gotowości do podjęcia funkcji biegłego,
2)
pisemna zgoda kierownika zakładu pracy na całkowite zwalnianie kandydata od zajęć służbowych na zasadach określonych w § 56 uchwały.
5.
Przed wpisaniem na tymczasową listę biegłych kandydat obowiązany jest złożyć pisemne przyrzeczenie w brzmieniu ustalonym w § 12, z tym że w zdaniu pierwszym przyrzeczenia opuszcza się wyraz "dyplomowany".
§  26.
1.
Decyzję o wpisaniu na tymczasową listę biegłych wydaje Minister Finansów.
2.
Nazwiska osób wpisanych na tymczasową listę biegłych ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów.
3.
Do osób objętych tymczasową listą biegłych mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 15-23.
§  27.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 1958 r. w sprawie biegłych księgowych uprawnionych do udziału w komisjach rewizyjnych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski z 1958 r. Nr 8, poz. 42 oraz z 1959 r. Nr 5, poz. 22),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 1958 r. w sprawie skreślania z listy biegłych księgowych uprawnionych do udziału w komisjach rewizyjnych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 60, poz. 339),
3)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 1959 r. w sprawie egzaminów kwalifikacyjnych dla biegłych księgowych (Monitor Polski Nr 24, poz. 108).
§  28.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  3

RAMOWY PROGRAM PAŃSTWOWEGO EGZAMINU DLA DYPLOMOWANYCH BIEGŁYCH KSIĘGOWYCH

Część I - ogólna.

1. Rachunkowość - część I.

Zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej, dokumentacji, inwentaryzacji i wyceny bilansowej w zakresie działalności eksploatacyjnej oraz inwestycji i kapitalnych remontów: środki pieniężne i kredyty obrotowe, rozrachunki, zapasy (materiały i przedmioty nietrwałe, produkty, towary), inwestycje i kapitalne remonty.

Ogólne zasady ewidencji kosztów i sprzedaży, wyniki i ich podział, fundusze. Ogólne zasady rachunkowości jednostek budżetowych (koszty, dochody, kredyty i wydatki jednostek budżetowych).

Sprawozdawczość finansowa. Elementy oceny działalności na podstawie danych rachunkowości oraz metoda i technika badania rachunkowości.

2. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa.

Ogólne wiadomości o prawie. Prawo administracyjne. Prawo finansowe. Prawo cywilne: część ogólna prawa cywilnego, prawo rzeczowe, zobowiązania. Prawo pracy. Prawo karne. Organy wymiaru sprawiedliwości i inne organy ochrony prawnej PRL.

Prawo procesowe: postępowanie cywilne sądowe, postępowanie arbitrażowe, postępowanie karne.

3. Polityka ekonomiczna i organizacja gospodarki narodowej.

Gospodarka socjalistyczna i mechanizm jej funkcjonowania. Podstawowe cele polityki ekonomicznej państwa socjalistycznego. System planów gospodarki narodowej i procedura planistyczna. Organizacja planowania i zarządzania gospodarką narodową. Sfera produkcji materialnej i obrotu towarowego. Podstawowe czynniki wzrostu gospodarczego i ich charakterystyka.

4. Elementy statystyki ekonomicznej.

Pojęcia podstawowe. Badanie statystyczne i prezentacja jego wyników. Badania struktury i jej zróżnicowania. Analiza wyników badania. Badanie dynamiki i analiza wyników badania. Wybrane zagadnienia z metody reprezentacyjnej.

5. Analiza działalności gospodarczej (analiza finansowa) - zasady ogólne.

Znaczenie, zadania i metody analizy ekonomicznej. Analiza wyników i rentowności. Analiza efektywności wykorzystania funduszów. Analiza sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa.

Część II - specjalistyczna (przemysł, budownictwo, handel, rolnictwo, działalność jednostek budżetowych).

1. Rachunkowość.

Ewidencja i sprawozdawczość w zakresie zapasów, kosztów, dochodów, funduszów specjalnego przeznaczenia, wyników, finansowania i rozliczeń z tego tytułu z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz warunków gałęzi objętej specjalizacją. Podstawowe założenia organizacyjne rachunkowości w jednostce obranego działu specjalizacji i ich związek z branżą, organizacją jednostki i charakterystycznymi cechami działalności.

Uwaga: Przy specjalizacji budżetowej analogiczne ujęcie szczegółowej problematyki różnych typów jednostek budżetowych.

2. Ekonomika przedsiębiorstwa.

Jednostka gospodarcza i jej organizacja wewnętrzna. Ogólne i szczegółowe zasady planowania, organizacji i kontroli w jednostkach objętych specjalizacją ze szczególnym uwzględnieniem zapasów, kosztów, dochodów, inwestycji i remontów oraz finansowania działalności.

3. Wybrane zagadnienia analizy i rachunku ekonomicznego.

Szczegółowe zasady i metody badania pomiaru i oceny działalności gospodarczej z uwzględnieniem warunków i potrzeb gałęzi objętej specjalizacją. Analiza działalności podstawowej w jej elementach składowych. Metodyka rachunku opłacalności innego typu przedsięwzięć gospodarczych.

4. Wybrane wiadomości z finansów przedsiębiorstw.

Istota gospodarki finansowej przedsiębiorstw objętych specjalizacją. Wynik jako syntetyczny miernik oceny działalności oraz źródło finansowania. Zasady weryfikacji wyniku oraz jego podziału (pokrycia strat). Finansowanie działalności eksploatacyjnej, inwestycji i remontów kapitalnych. Fundusze specjalnego przeznaczenia. Instrumenty oddziaływania jednostek nadrzędnych na przedsiębiorstwa.

Specyfika rozwiązań spółdzielczych i jednostek budżetowych. Tematyka jednostek budżetowych obejmuje: dochody i wydatki budżetowe, zasady systemu budżetowego, ustalenie i wykonanie budżetu, zasady gospodarki finansowej różnych typów jednostek budżetowych.

5. Metody i technika kontroli w przedsiębiorstwie.

Obowiązki, prawa i odpowiedzialność biegłego księgowego. Przygotowanie badania, zlecenie, plan i materiały.

Metodyka i technika szczegółowej kontroli merytorycznej i formalnej zagadnień w dostosowaniu do warunków i potrzeb gałęzi objętej specjalizacją. Kontrola organizacji rachunkowości, ujęcie wyników kontroli.

1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 grudnia 1963 r. (M.P.64.1.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 stycznia 1964 r.
2 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 17 lutego 1970 r. (M.P.70.7.67) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 1970 r.
3 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 lutego 1970 r. (M.P.70.7.67) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 marca 1970 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024