REGULAMIN TERENOWYCH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
Zakres działania.
– wykorzystania przez inwestorów i biura projektowe dokumentacji typowej i powtarzalnej,
– przygotowania przez inwestorów dokumentacji projektowo-kosztorysowej na rok następny i lata dalsze,
Uprawnienia i obowiązki członków KPG.
– działu programowania, instruktażu i organizacji,
– działu koordynacji i planów zbiorczych,
– sekretariatu;
– działu przemysłu i usług,
– działu rolnictwa i leśnictwa,
– działu obrotu towarowego,
– działu bilansów;
– działu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
– działu urządzeń kulturalnych i socjalnych,
– działu transportu i łączności,
– działu finansów, kosztów własnych i cen,
– działu zatrudnienia i płac;
– działu lokalizacji inwestycji,
– działu planów przestrzennych,
– działu studiów perspektywicznych,
– działu gospodarki wodnej i energetycznej,
– działu inwestycji,
– działu budownictwa.
Ramowy tryb pracy KPG.
REGULAMIN RAD NAUKOWO-EKONOMICZNYCH PRZY WOJEWÓDZKICH KOMSJACH PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
Zadania rady naukowo-ekonomicznej.
Do zadań Rady należy w szczególności:
Struktura organizacyjna Rady.
Formy i metody pracy Rady.
REGULAMIN ZESPOŁÓW SPOŁECZNEGO AKTYWU GOSPODARCZEGO
Zakres działania.
Struktura organizacyjna.
Tryb pracy.
INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI I PODZIAŁU CZYNNOŚCI APARATU WYKONAWCZEGO WOJEWÓDZKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
Przepisy ogólne.
Podział czynności aparatu wykonawczego WKPG.
A. w zakresie programowania prac:
1) opracowywanie projektów rocznych i kwartalnych planów pracy WKPG i jej aparatu wykonawczego;
2) opracowywanie projektu ramowych wytycznych do rocznych i kwartalnych planów pracy Pow. KPG, ich aparatu wykonawczego oraz stawianie wniosków w sprawie prac zespołów aktywu społeczno-gospodarczego;
3) opracowywanie tematyki i organizowanie:
a) narad aparatu wykonawczego WKPG z pracownikami aparatu wykonawczego Pow. KPG,
b) ogólnoproblemowych narad pracowników wydziałów, zarządów i innych jednostek prezydium WRN oraz aktywu planistycznego województwa;
4) wysuwanie propozycji w sprawie tematyki prac zlecanych członkom Pow. KPG oraz przygotowywanie wniosków o zatwierdzanie tematów tych prac przez WKPG;
5) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów pracy WKPG i jej aparatu wykonawczego dla prezydium WRN i Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
6) przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności i wykonania planów pracy przez Pow. KPG, opracowywanie ocen wyników pracy oraz sprawozdań z wykonania planów pracy;
7) wysuwanie wniosków w sprawie metod i form pracy WKPG oraz aktywu społeczno-gospodarczego;
8) przeprowadzanie analizy i kontroli wykonania przez aparat wykonawczy WKPG i Pow. KPG uchwał i zarządzeń prezydium WRN oraz wniosków stałych komisji rad narodowych;
9) współpraca z działem koordynacji i planów zbiorczych w zakresie czynności określonych w pkt 1-8;
B. w zakresie instruktażu:
1) opracowywanie programów kursów i narad szkoleniowych organizowanych przez aparat wykonawczy WKPG;
2) opracowywanie materiałów szkoleniowych i tematyki szkolenia wewnętrznego pracowników WKPG, Pow. KPG oraz służb planistycznych wydziałów i zarządów prezydiów rad narodowych;
3) organizowanie i prowadzenie kursów i narad szkoleniowych oraz szkolenia aparatu wykonawczego WKPG i służb planistycznych wydziałów i zarządów prezydiów rad narodowych;
4) kontrolowanie przebiegu szkolenia pracowników Pow. KPG;
5) opracowywanie wytycznych w sprawie metod i form pracy Pow. KPG i aktywu społeczno-gospodarczego;
6) opracowywanie instrukcji w sprawach organizacji, metod i zakresu pracy aparatu wykonawczego Pow. KPG;
7) przeprowadzanie inspekcji generalnych w zakresie działalności aparatu wykonawczego Pow. KPG oraz opracowywanie projektów zarządzeń poinspekcyjnych;
8) bezpośrednie instruowanie pracowników aparatu wykonawczego Pow. KPG w czasie wyjazdów kontrolno-instruktażowych;
9) organizowanie udziału członków WKPG i pracowników aparatu wykonawczego WKPG w posiedzeniach Pow. KPG;
C. w zakresie organizacji:
1) obsługa posiedzeń WKPG;
2) koordynowanie poczynań działów w zakresie:
a) organizowania konsultacji dla pracowników aparatu wykonawczego Pow. KPG,
b) wydawania zarządzeń i instrukcji dla Pow. KPG,
c) wyjazdów kontrolno-instruktażowych do Pow. KPG oraz obsługi posiedzeń prezydiów PRN;
3) nadzór nad sposobem załatwiania przez aparat wykonawczy WKPG wniosków i postulatów Pow. KPG;
4) opracowywanie planu udziału pracowników aparatu wykonawczego WKPG w posiedzeniach prezydium WRN;
5) organizowanie współpracy WKPG z komisjami stałymi WRN oraz udzielanie wytycznych w sprawie form i zakresu współpracy Pow. KPG z komisjami stałymi PRN;
6) organizowanie współpracy WKPG z WKPG w innych województwach oraz pomiędzy Pow. KPG;
7) opracowywanie wytycznych w sprawie struktury organizacyjnej aparatu wykonawczego Pow. KPG oraz przedkładanie wniosków w sprawie jej zmiany;
8) nadzór nad pełną i właściwą obsadą Pow. KPG oraz stawianie wniosków w zakresie:
ą) uzupełnienia lub zmiany składu Pow. KPG i zespołu społecznego aktywu gospodarczego,
b) uzupełnienia lub zmiany obsady aparatu wykonawczego Pow. KPG,
c) rozdziału etatów pomiędzy Pow. KPG,
d) rozdziału dodatków specjalnych i nagród.
A. w zakresie organizacji i metodyki prac nad planami terenowymi:
1) opracowywanie na podstawie instrukcji w sprawie sporządzania narodowego planu gospodarczego szczegółowego trybu i metodyki opracowania wojewódzkich i powiatowych planów gospodarczych;
2) przeprowadzanie instruktażu w sprawie zasad, trybu i terminów opracowania rocznych planów terenowych dla aparatu wykonawczego WKPG i Pow. PKG, wydziałów, zarządów i innych jednostek prezydium WRN;
3) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie przebiegu prac nad rocznymi planami terenowymi w kolejnych etapach ich sporządzania;
4) koordynowanie prac nad planami kwartalno-miesięcznymi w zakresie poszczególnych dziedzin gospodarki narodowej;
5) analizowanie prac właściwych działów aparatu wykonawczego WKPG nad sporządzeniem terenowych bilansów gospodarczych oraz opracowywanie wniosków w sprawie pogłębienia metod sporządzania tych bilansów pod kątem widzenia potrzeb planowania terenowego;
6) ustalanie metod jednolitego opracowywania przez poszczególne działy podstawowych materiałów do planu i innych opracowań oraz organizowanie prac nad przygotowaniem materiałów w zakresie niezbędnym do dokonania oceny kierunków rozwoju całej gospodarki na obszarze województwa i kompleksowego ujęcia zadań planowych;
7) zapewnienie terminowego przebiegu prac techniczno-organizacyjnych nad przygotowaniem materiałów do planu;
8) inicjowanie oraz koordynację prac poszczególnych działów nad analizą i oceną rozwoju niektórych dziedzin gospodarki centralnej na terenie województwa oraz przygotowywanie postulatów i wniosków do władz centralnych w sprawie dalszego rozwoju tej gospodarki w porozumieniu z działem studiów perspektywicznych;
9) inicjowanie prac nad szerszym wykorzystaniem miejscowych rezerw gospodarczych i nad mobilizacją dodatkowych środków dla wykonania zadań planowych;
10) inicjowanie i organizowanie szerszego udziału czynnika społecznego w pracach nad planem terenowym;
11) opracowywanie wniosków co do planów pracy poszczególnych działów;
B. w zakresie prac merytorycznych nad planem:
1) badanie na podstawie materiałów i opracowań działów aparatu wykonawczego oraz innych materiałów całokształtu sytuacji gospodarczej województwa oraz analizowanie najpilniejszych potrzeb i możliwości gospodarczych poszczególnych powiatów i miast;
2) opracowywanie programów aktywizacji terenów gospodarczo zacofanych w porozumieniu z działem studiów perspektywicznych oraz zainteresowanymi działami;
3) opracowywanie założeń do rocznych terenowych planów gospodarczych na podstawie materiałów przygotowanych przez zainteresowane działy;
4) koordynowanie głównych wskaźników planu wojewódzkiego w zakresie poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej pod kątem właściwego uwzględnienia w nich założeń polityczno-gospodarczych oraz pod kątem właściwego rozwoju całości gospodarki województwa;
5) opracowywanie zbiorczych zestawień tabelarycznych i analiz opisowych oraz projektów uchwał w sprawie wojewódzkiego planu;
6) opracowywanie zbiorczych analiz dotyczących stopnia wykorzystania miejscowych rezerw dla rozwoju poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej oraz ustalanie wniosków w sprawie usprawnienia mobilizacji zasobów własnych terenu dla realizacji zadań planowych;
C. w zakresie kontroli wykonania planu:
1) ustalanie szczegółowego trybu i zasad organizacji prac nad przygotowaniem okresowych sprawozdań z wykonania terenowych planów gospodarczych oraz prowadzenie instruktażu dla aparatu wykonawczego WKPG i Pow. KPG w tym zakresie;
2) koordynowanie prac poszczególnych działów aparatu wykonawczego WKPG nad kontrolą wykonania planów gospodarczych oraz nadzorowanie prac Pow. KPG w tym zakresie;
3) inicjowanie zespołowych inspekcji wykonania planów terenowych;
4) organizowanie informowania społeczeństwa o przebiegu wykonania planu;
5) opracowywanie zbiorczych okresowych sprawozdań z wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego i innych syntetycznych opracowań dotyczących sytuacji gospodarczej w terenie oraz przygotowywanie na posiedzenia prezydium WRN kompleksowych wniosków i projektów uchwał w sprawie usprawnienia przebiegu realizacji zadań planowych;
6) kontrolowanie wykonania uchwał Partii i Rządu w sprawie rozwoju gospodarczego poszczególnych obszarów oraz ważniejszych uchwał WRN i prezydium WRN w sprawach gospodarczych;
7) koordynowanie bieżących prac działów aparatu wykonawczego WKPG w zakresie zagadnień dotyczących zadań planu i przebiegu ich wykonania, których rozwiązanie wymaga współpracy różnych działów aparatu wykonawczego WKPG.
A. w zakresie programowania inwestycji terenowych:
1) inicjowanie i organizowanie badań mających na celu stwierdzenie stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych i usługowych oraz organizowanie prac inwentaryzacyjnych niezbędnych dla ustalenia potrzeb inwestycyjnych;
2) inicjowanie i kierowanie badaniami efektywności inwestycji;
3) sporządzanie wstępnego programu zamierzeń inwestycyjnych;
B. w zakresie planowania inwestycji terenowych:
1) przygotowywanie wniosków co do założeń wieloletniego i rocznego planu inwestycyjnego;
2) przeprowadzanie instruktażu służb inwestycyjnych w sprawie zasad, trybu i terminów opracowania planów inwestycyjnych;
3) koordynowanie projektów planów poszczególnych inwestorów naczelnych oraz opracowywanie zbiorczego projektu planu inwestycyjnego;
4) nadzór nad przygotowaniem wymaganej dokumentacji dla inwestycji objętych wstępnym programem zamierzeń inwestycyjnych oraz opracowywanie w porozumieniu z działem budownictwa i wojewódzką komisją oceny projektów inwestycyjnych (WKOPI) wytycznych co do kolejności i terminów sporządzania przez biura projektowe dokumentacji;
5) opiniowanie projektu rozdziału robót sporządzanego przez dział budownictwa;
C. w zakresie administrowania terenowym planem inwestycyjnym:
1) organizowanie uruchomienia planu inwestycyjnego oraz włączenia poślizgu rzeczowego do planu;
2) przygotowywanie wniosków w sprawie włączenia do planu inwestycji finansowanych z rezerwy wojewódzkiej oraz opiniowanie niektórych wniosków w sprawie zmian w planie w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami;
3) kontrola przestrzegania dyscypliny inwestycyjnej oraz współpraca w tym zakresie z bankami;
4) wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem przez prezydium WRN funkcji inwestora centralnego;
D. w zakresie innych form inwestowania:
1) opracowywanie wniosków w sprawie rozmiarów i kierunków inwestycji pozalimitowych oraz koordynowanie w porozumieniu z działami branżowymi działalności inwestycyjnej w tym zakresie;
2) współpraca z wojewódzkim zarządem rolnictwa oraz Bankiem Rolnym w sprawie kierunków inwestycji objętych planem kredytowym;
E. w zakresie kontroli realizacji terenowego planu inwestycyjnego:
1) sporządzanie zbiorczych sprawozdań z wykonania wojewódzkiego planu inwestycyjnego;
2) organizowanie i przeprowadzanie kontroli na placach budów szczególnie ważnych dla gospodarki terenowej;
3) uzgadnianie z bankami finansującymi inwestycje planów kontroli bankowej inwestycji terenowych.
A. w zakresie gospodarki wodnej:
1) badanie potrzeb województwa oraz możliwości ich zaspokojenia;
2) badanie i ustalanie zasobów wodnych województwa i możliwości ich wykorzystania;
3) inicjowanie badań oraz zbieranie materiałów dotyczących zanieczyszczeń miast, stanu urządzeń oczyszczających oraz utylizacji ścieków;
4) opracowywanie zagadnień z zakresu gospodarki wodnej dla potrzeb aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów województwa;
5) opracowywanie wytycznych do perspektywicznych i wieloletnich planów gospodarowania wodą i bilansów wody dla poszczególnych obszarów województwa oraz współpraca z właściwymi organami przy sporządzaniu tych planów i bilansów;
6) opracowywanie rocznych bilansów zużycia wody na terenie województwa;
7) opracowywanie planów gospodarki wodą w okręgach uznanych za deficytowe;
8) opracowywanie postulatów do planów resortów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej;
9) koordynowanie i opiniowanie perspektywicznych projektów planu melioracji wodnych i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych opracowywanych przez inwestorów;
10) opiniowanie lokalizacji inwestycji produkcyjnych i usługowych w zakresie potrzeb gospodarki wodnej;
11) opiniowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji w zakresie potrzeb gospodarki wodnej i udział w pracach wojewódzkich i resortowych komisji oceny projektów inwestycyjnych w tym zakresie;
12) opiniowanie wojewódzkich wycinków resortowych projektów planu centralnego gospodarki wodnej;
13) opiniowanie planów techniczno-ekonomicznych terenowych przedsiębiorstw melioracyjnych;
14) bieżące i systematyczne kontrolowanie wykonania planów gospodarki wodnej i opracowywanie sprawozdań z wykonania tych planów oraz prowadzenie kontroli racjonalnego wykorzystania obiektów i urządzeń wodnych;
15) nadzorowanie jednostek, których działalność jest planowana centralnie, a w szczególności w zakresie oszczędnego gospodarowania wodą w zakładach produkcyjnych w okręgach deficytowych lub deficytem wody zagrożonych oraz niezbędnego oczyszczania i utylizacji ścieków;
16) instruowanie i nadzorowanie zainteresowanych jednostek w zakresie organizacji, metod i trybu planowania oraz kontroli wykonania planu;
17) współpraca z działem gospodarki komunalnej i mieszkaniowej na odcinku zaopatrzenia w wodę ludności i przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem okręgów deficytowych;
18) gromadzenie materiałów i prowadzenie inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu;
B. w zakresie energetyki:
1) badanie i ustalanie potrzeb województwa w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną na cele bytowo-komunalne oraz przemysłu terenowego i rolnictwa;
2) badanie i ustalanie zasobów energetycznych o znaczeniu miejscowym oraz możliwości ich wykorzystania;
3) opracowywanie wniosków z zakresu elektryfikacji dla potrzeb aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów województwa z uwzględnieniem miejscowych zasobów energetycznych;
4) opracowywanie dla organów centralnych wniosków, dezyderatów i uwag w zakresie gospodarki energetycznej na terenie województwa ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bytowo-komunalnych, elektryfikacji rolnictwa oraz wykorzystania miejscowych zasobów energetycznych.
Wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych.
Przepisy końcowe.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | M.P.1956.44.528 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Zakres działania i tryb postępowania terenowych komisji planowania gospodarczego, zakres działania, organizacja i tryb postępowania rad naukowo-ekonomicznych i zespołów społecznego aktywu gospodarczego oraz organizacja i podział czynności aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego. |
| Data aktu: | 04/05/1956 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/1956 |
| Data wejścia w życie: | 05/06/1956 |








