Postępowanie w zakresie likwidacji trwałych urządzeń sportowych.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 7 września 1954 r.
w sprawie postępowania w zakresie likwidacji trwałych urządzeń sportowych.

Stale rosnące potrzeby sportu i niedostateczna ilość trwałych urządzeń sportowych stwarzają konieczność zabezpieczenia ich stanu, jak również niedopuszczenia do wypadków ich niszczenia bądź likwidacji. W związku z powyższym na podstawie ust. 4 rozdziału II uchwały nr 21 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1953 r. w sprawie wykorzystania i planowej rozbudowy urządzeń sportowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 487), w celu zapobieżenia wypadkom likwidacji urządzeń sportowych, ustala się, co następuje:
§  1.
Likwidacja istniejących trwałych urządzeń sportowych nastąpić może jedynie w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach pod warunkiem oddania do użytku urządzeń zastępczych w trybie ustalonym w niniejszej instrukcji.
§  2.
Przez pojęcie likwidacji należy rozumieć przeznaczenie istniejącego urządzenia sportowego na cele nie związane z kulturą fizyczną i sportem lub ograniczenie rzeczowego zakresu wykorzystania urządzeń sportowych.
§  3.
Jednostka organizacyjna, która zamierza przystąpić do likwidacji istniejącego urządzenia sportowego, obowiązana jest do oddania w zamian urządzenia zastępczego wyposażonego w urządzenia odpowiadające ilościowo urządzeniom istniejącym na obiekcie przeznaczonym do likwidacji. Całkowity koszt wybudowania i oddania do użytku urządzenia zastępczego obciąża jednostkę, która zamierza przystąpić do likwidacji istniejącego urządzenia sportowego.
§  4.
Jednostka organizacyjna, która zamierza przystąpić do likwidacji trwałych urządzeń sportowych, powinna wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na likwidację istniejącego urządzenia sportowego do właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej. Wniosek powinien zawierać:
a)
szczegółowe uzasadnienie konieczności likwidacji urządzeń sportowych,
b)
wskazanie terminu oddania do użytku urządzeń zastępczych,
c)
ustalenie lokalizacji szczegółowej urządzeń zastępczych,
d)
szczegółowy opis urządzenia zastępczego.
§  5.
Właściwy wojewódzki komitet kultury fizycznej rozpatrując zgłoszony wniosek powinien ustalić, czy urządzenie zastępcze spełni funkcję urządzenia przeznaczonego do likwidacji, ze szczególnym uwzględnieniem zdolności usługowej urządzenia, jego lokalizacji i wyposażenia.
§  6.
Wojewódzkie komitety kultury fizycznej wydają decyzje w sprawach likwidacji urządzeń sportowych, których wartość szacunkowa nie przekracza sumy 300.000 zł. W stosunku do pozostałych obiektów oraz w przypadkach spornych wojewódzkie komitety kultury fizycznej przesyłają wnioski wraz ze swoją opinią do decyzji Głównego Komitetu Kultury Fizycznej. Główny Komitet Kultury Fizycznej oraz wojewódzkie komitety kultury fizycznej powinny rozpatrywać zgłoszone wnioski w terminie 10 dni od daty ich wpływu.
§  7.
Decyzja właściwego komitetu kultury fizycznej zezwalająca na likwidację istniejącego urządzenia sportowego powinna zawierać klauzulę, że zamknięcie urządzenia przeznaczonego do likwidacji nie może nastąpić wcześniej niż po komisyjnym przejęciu urządzenia zastępczego. Odstępstwo od tej zasady jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w § 17.
§  8.
Na podstawie decyzji właściwego komitetu kultury fizycznej zezwalającej na likwidację urządzenia sportowego jednostka występująca z wnioskiem o likwidację urządzenia powinna przy udziale właściwego wojewódzkiego (miejskiego) komitetu kultury fizycznej uzgodnić z dotychczasowym użytkownikiem urządzenia szczegółowe zasady likwidacji istniejącego urządzenia sportowego i oddania w zamian urządzenia zastępczego.
§  9.
Niezależnie od uzgodnienia zasad likwidacji istniejącego urządzenia sportowego i oddania w zamian urządzenia zastępczego w trybie przewidzianym w §§ 4-8, jednostka organizacyjna podejmująca budowę lub adaptację urządzenia zastępczego o koszcie powyżej 300.000 zł obowiązana jest przedstawić do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej założenia projektu, a następnie po ich zatwierdzeniu - projekt wstępny budowanego lub adaptowanego urządzenia zastępczego. Obowiązek przedstawienia do uzgodnienia innych stadiów dokumentacji projektowo-kosztorysowej (projektu technicznego, rysunków roboczych) dotyczy jedynie urządzeń, co do których obowiązek ten zastrzeżony zostanie przez Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej. Projekty przedstawione do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej wymagają uprzedniej akceptacji właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej oraz orzeczenia Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych Głównego Komitetu Kultury Fizycznej.
§  10.
Dokumentacja powinna być przedłożona w formie określonej instrukcją Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego nr 98 o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji.
§  11.
Założenia projektu, projekty wstępne i projekty techniczne przedstawiane są do uzgodnienia Przewodniczącemu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej przed rozpatrzeniem ich przez komisję oceny projektów inwestycyjnych inwestora.
§  12.
Nie wymagają uzgodnienia z Przewodniczącym Głównego Komitetu Kultury Fizycznej założenia projektu oraz dokumentacja projektowo-kosztorysowa w przypadku zastosowania zatwierdzonej dokumentacji typowej. Założenia projektowe oraz dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla powyższych urządzeń powinny być zatwierdzone przez właściwe organy inwestora po uprzednim rozpatrzeniu dokumentacji przez właściwą komisję oceny projektów inwestycyjnych inwestora z udziałem przedstawiciela wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej.
§  13.
Przejęcie urządzenia zastępczego oddawanego do użytku w zamian za urządzenie przeznaczone do likwidacji powinno nastąpić komisyjnie. W skład komisji upoważnionej do przejęcia urządzenia zastępczego powinni wejść przedstawiciele:
a)
właściwego wojewódzkiego komitetu kultury fizycznej,
b)
dotychczasowego użytkownika urządzenia przeznaczonego do likwidacji,
c)
jednostki oddającej urządzenia zastępcze w zamian za urządzenia przeznaczone do likwidacji,
d)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
e)
wykonawcy.
§  14.
W przypadku gdy komisja stwierdzi wykonanie niektórych prac w sposób wadliwy, należy ustalić termin usunięcia stwierdzonych usterek. Wykonanie powyższych prac powinno być stwierdzone przez komisję w pełnym składzie po upływie oznaczonego terminu.
§  15.
Na podstawie protokolarnego orzeczenia komisji, podpisanego przez wszystkich członków komisji, stwierdzającego, że urządzenie zastępcze spełni funkcje urządzenia przeznaczonego do likwidacji, właściwy wojewódzki komitet kultury fizycznej wydaje pisemne zezwolenie na przystąpienie do prac związanych z likwidacją urządzenia.
§  16.
W przypadku rozbieżności opinii członków komisji co do przydatności urządzenia zastępczego i możliwości spełniania przez niego funkcji urządzenia przeznaczonego do likwidacji wojewódzki komitet kultury fizycznej powinien wystąpić do Głównego Komitetu Kultury Fizycznej z wnioskiem o wydanie decyzji przesyłając jednocześnie protokół orzeczenia komisji.
§  17.
Wnioski o likwidację trwałego urządzenia sportowego bez wskazania gotowości oddania, w zamian urządzenia zastępczego wojewódzkie komitety kultury fizycznej powinny w zasadzie załatwiać odmownie. Jedynie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach wojewódzki komitet kultury fizycznej po porozumieniu z wnioskodawcą i ustaleniu rzeczywistej niemożliwości dostarczenia urządzenia zastępczego powinien taki wniosek wraz ze swą opinią przedłożyć prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Po zaopiniowaniu przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wojewódzki komitet kultury fizycznej przesyła wniosek do Głównego Komitetu Kultury Fizycznej w celu otrzymania decyzji. Ta sama zasada dotyczy przypadków, gdy wnioskodawca występuje z wnioskiem o natychmiastową likwidację urządzenia zobowiązując się jednocześnie oddać do użytku urządzenie zastępcze w terminie późniejszym.
§  18.
Likwidacja urządzeń sportowych na innych warunkach niż określone w niniejszej instrukcji może być dokonana tylko za zgodą Prezydium Rządu.
§  19.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.88.990

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Postępowanie w zakresie likwidacji trwałych urządzeń sportowych.
Data aktu: 07/09/1954
Data ogłoszenia: 24/09/1954
Data wejścia w życie: 24/09/1954