Nadzór nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych.

INSTRUKCJA
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 23 października 1954 r.
w sprawie nadzoru nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych.

W związku z § 9 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 11 czerwca 1952 r. w sprawie czyszczenia kominów oraz przewodów dymowych i spalinowych (Dz. U. Nr 36, poz. 252) - w celu ujednolicenia trybu sprawowania nadzoru nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych - ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Nadzór nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych sprawują:
1)
miejskie komendy straży pożarnych - na terenach miast stanowiących powiaty;
2)
Warszawska i Łódzka Komendy Straży Pożarnych - na terenie m. st. Warszawy i m. Łodzi;
3)
powiatowe komendy straży pożarnych - na terenie powiatów.
2.
Powiatowe (miejskie) komendy straży pożarnych mogą przekazywać wykonywanie nadzoru nad czynnościami kominiarskimi zawodowym, ochotniczym i obowiązkowym strażom pożarnym:
1)
terenowym - na obszarze własnym działania oraz na obszarze pomocy sąsiedzkiej tych straży, z wyłączeniem budynków znajdujących się na terenie zakładów pracy posiadających własne zakładowe straże pożarne;
2)
zakładowym - na obszarze własnym działania tych straży.
§  2.
Nadzór nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych polega na kontrolowaniu:
1)
czy pracownicy obsługi kominiarskiej przeprowadzają czyszczenie kominów w terminach określonych w przepisach szczególnych;
2)
czy w budynkach podlegających obowiązkowi czyszczenia kominów i przewodów dymowych są zaprowadzone księgi kontroli kominiarskiej;
3)
czy w księgach kontroli kominiarskiej są dokonywane zapisy co do:
a)
dokonanych wycierów,
b)
stwierdzonych uszkodzeń kominów nad dachem, zewnętrznej wyprawy kominów na strychu, żelaznych drzwiczek od przewodów kominowych, instalacji piorunochronowej, masztu antenowego lub metalowych masztów flagowych,
c)
stwierdzonych uszkodzeń ław kominiarskich, poręczy i klamer włazowych na dachach stromych, drabin do otworu włazowego na dach i drzwiczek (klapy) nad włazem,
d)
stwierdzonych przypadków wprowadzania konstrukcyjnych części drewnianych budynku do kominów,
e)
stwierdzonych przypadków mniejszej od wymaganej przez przepisy odległości drewnianych części budynku od przewodu kominowego albo przepuszczenia przez ścianę lub inną konstrukcję drewnianą rury dymowej nie zaopatrzonej w ogniotrwałą izolację,
f)
stwierdzonych przypadków układania przy kominach na strychu łatwopalnych materiałów;
4)
czy pracownicy obsługi kominiarskiej po oczyszczeniu kominów i przewodów dymowych wybierają sadze i zamykają otwory wycierowe;
5)
czy wypalanie sadzy jest dokonywane przez służbę kominiarską za zgodą i w obecności przedstawiciela właściwej komendy straży pożarnej;
6)
czy po przeprowadzonym remoncie budynku, komina lub przewodów dymowych po pożarze oraz każdorazowym wypalaniu sadzy były dokonane oględziny przewodów, a stan ich odnotowany w księdze kontroli kominiarskiej;
7)
czy koncesjonariusze wykonujący czyszczenie przewodów kominowych zawiadamiają właściwą powiatową (miejską) komendę straży pożarnych o stwierdzonych w czasie czyszczenia uszkodzeniach w przewodach dymowych lub o innych usterkach grożących niebezpieczeństwem powstania pożaru.
§  3.
Komendy straży pożarnych dokonujące czynności nadzoru na podstawie § 1 ust. 2 obowiązane są przesyłać właściwym powiatowym (miejskim) komendom straży pożarnych niezwłocznie meldunki o stwierdzonych wypadkach nienależytego wykonywania czynności przez pracowników obsługi kominiarskiej.
§  4.
Powiatowe (miejskie) komendy straży pożarnych po stwierdzeniu naruszenia przepisów obowiązujących w zakresie czyszczenia kominów oraz przewodów dymowych obowiązane są kierować zawiadomienia do właściwych kolegiów przy prezydiach rad narodowych celem pociągania winnych do odpowiedzialności karnoadministracyjnej na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404).
§  5.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.107.1426

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Nadzór nad wykonywaniem czynności czyszczenia kominów i przewodów dymowych.
Data aktu: 23/10/1954
Data ogłoszenia: 16/11/1954
Data wejścia w życie: 16/11/1954