Nadanie statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

UCHWAŁA NR 939
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 listopada 1952 r.
w sprawie nadania statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 28 marca 1952 r. o ubezpieczeniach państwowych (Dz. U. Nr 20, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PAŃSTWOWEGO ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

Postanowienia ogólne.
§ 1.
1.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń, zwany dalej "Zakładem", powołany jest na podstawie ustawy z dnia 28 marca 1952 r. o ubezpieczeniach państwowych (Dz. U. Nr 20, poz. 130) do prowadzenia ubezpieczeń majątkowych i ubezpieczeń osobowych.
2.
Zakład jest instytucją państwową, posiada osobowość prawną i działa według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
Zakład używa pieczęci z godłem państwowym.
4.
Siedzibą Zakładu jest m. st. Warszawa.
§  2.
Stosunek pracy pracowników Zakładu podlega ogólnym przepisom ustawodawstwa pracy.

Zadania Zakładu.

§  3.
1.
Do zadań Zakładu należy organizowanie ubezpieczeń i tworzenie ze składek ubezpieczeniowych odpowiednich środków finansowych na wypłatę odszkodowań i świadczeń oraz na zapobieganie powstawaniu strat w ubezpieczonym mieniu.
2.
W szczególności do zadań Zakładu należy:
1)
opracowywanie projektów ustaw (dekretów), rozporządzeń i zarządzeń dotyczących ubezpieczeń państwowych i działalności Zakładu;
2)
opracowywanie warunków i taryf ubezpieczeniowych oraz norm szacunkowych i zasad likwidacji szkód;
3)
rejestracja ubezpieczeń obowiązkowych i zawieranie ubezpieczeń dobrowolnych oraz likwidacja szkód i wypłata odszkodowań;
4)
zawieranie umów reasekuracyjnych;
5)
opracowywanie planów działalności gospodarczej (operacyjnych, finansowych i budżetu administracyjnego), rocznych zamknięć rachunkowych i sprawozdań z wyników działalności;
6)
przeprowadzanie badań i analiz przyczyn powstawania szkód oraz podejmowanie inicjatywy i współdziałanie z odpowiednimi władzami i instytucjami w opracowywaniu planów zapobiegania szkodom;
7)
popularyzacja i propaganda ubezpieczeń;
8)
szkolenie pracowników Zakładu;
9)
zarządzanie majątkiem Zakładu.

Organizacja i władze Zakładu.

§  4.
1.
Na czele Zakładu stoi dyrektor, który kieruje działalnością Zakładu i jest za nią odpowiedzialny. Dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje Minister Finansów.
2.
Zastępców dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje Minister Finansów na wniosek dyrektora Zakładu. Zastępcy dyrektora Zakładu spełniają swoje zadania w granicach upoważnienia dyrektora Zakładu.
3.
Kierowników działów (§ 7) powołuje, awansuje i odwołuje dyrektor Zakładu za zgodą Ministra Finansów.
§  5.
1.
Zakład dzieli się na następujące jednostki organizacyjne:
1)
w Zarządzie Centralnym:
a)
Dział Ubezpieczeń Majątkowych,
b)
Dział Odszkodowań Majątkowych,
c)
Dział Ubezpieczeń Osobowych,
d)
Dział Planowania i Organizacji,
e)
Dział Finansowo-Rachunkowy;

ponadto w skład Zarządu Centralnego wchodzą: Wydział Kadr i Szkolenia oraz Wydział Administracyjno-Gospodarczy;

2)
w terenie:
a)
dyrekcje wojewódzkie,
b)
inspektoraty powiatowe;

w miarę potrzeby mogą być tworzone inspektoraty miejskie i rejonowe.

2.
Działy w Zarządzie Centralnym oraz dyrekcje wojewódzkie dzielą się na wydziały i stanowiska pracy jednoosobowe lub kilkuosobowe, inspektoraty zaś powiatowe i miejskie mogą być podzielone na referaty i na stanowiska pracy.
§  6.
1.
Zakres działania poszczególnych działów w Zarządzie Centralnym Zakładu jest następujący:
1)
Dział Ubezpieczeń Majątkowych obejmuje sprawy organizacji, planowania i techniki ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń majątkowych obowiązkowych i dobrowolnych;
2)
Dział Odszkodowań Majątkowych obejmuje sprawy organizacji i techniki likwidacji szkód, ustalania odszkodowań oraz zapobiegania powstawaniu szkód w ubezpieczonym mieniu;
3)
Dział Ubezpieczeń Osobowych obejmuje sprawy organizacji, planowania i techniki ubezpieczeń osobowych oraz likwidacji świadczeń wynikających z tych ubezpieczeń;
4)
Dział Planowania i Organizacji obejmuje sprawy metod i koordynacji planowania, opracowywania i analizy planu działalności gospodarczej Zakładu, prac legislacyjnych i techniczno-ubezpieczeniowych, analizy działalności Zakładu, statystyki i sprawozdawczości, struktury organizacyjnej, organizacji i techniki pracy, koordynacji kontroli i inspekcji oraz propagandy ubezpieczeń i wydawnictw;
5)
Dział Finansowo-Rachunkowy obejmuje sprawy inkasa składek, obrotu płatniczego, organizacji i prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej;
6)
Wydział Kadr i Szkolenia obejmuje sprawy doboru kadr, szkolenia zawodowego i rozmieszczania kadr;
7)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy obejmuje sprawy gospodarowania majątkiem nieruchomym i ruchomym, inwestycji, zaopatrzenia materiałowego, utrzymania biur oraz akcji socjalnej.
§  7.
1.
W Zarządzie Centralnym na czele działów stoją kierownicy działów, a na czele wydziałów stoją kierownicy wydziałów.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników działów i kierowników wydziałów w Zarządzie Centralnym mogą być powołani ich zastępcy.
§  8.
Dyrekcje wojewódzkie działają na obszarach poszczególnych województw.
§  9.
Do dyrekcji wojewódzkiej należy planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności ubezpieczeniowej w zakresie rejestracji obowiązkowych ubezpieczeń, zawierania dobrowolnych ubezpieczeń, inkasa składek, likwidacji szkód, wypłaty odszkodowań oraz działalności zapobiegawczej i finansowej w ramach obowiązujących przepisów i zatwierdzonych planów.
§  10.
1.
Na czele dyrekcji wojewódzkiej stoi kierownik, który kieruje jej działalnością i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników dyrekcji wojewódzkich mogą być powołani ich zastępcy.
3.
Na czele wydziałów w dyrekcjach wojewódzkich stoją kierownicy wydziałów.
§  11.
1.
Inspektoraty powiatowe działają na obszarach poszczególnych powiatów.
2.
Inspektoraty miejskie tworzy się w większych miastach stosownie do potrzeb.
3.
Inspektoraty rejonowe mogą być tworzone w miarę potrzeby dla poszczególnych rejonów w powiatach lub w większych miastach,
4.
O tworzeniu i likwidowaniu inspektoratów miejskich i rejonowych decyduje Minister Finansów na wniosek dyrektora Zakładu.
§  12.
Do zakresu działania inspektoratów należy w ramach obowiązujących przepisów bezpośrednia obsługa ubezpieczeń, a w szczególności rejestracja ubezpieczeń obowiązkowych, zawieranie ubezpieczeń dobrowolnych, inkaso składek, likwidacja szkód, wypłata odszkodowań oraz sprawy zapobiegania powstawaniu szkód.
§  13.
1.
Na czele inspektoratu powiatowego lub miejskiego stoi kierownik inspektoratu, który kieruje jego działalnością i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników inspektoratów powiatowych (miejskich) mogą być powołani ich zastępcy.
3.
Na czele referatu stoi kierownik referatu.
4.
Inspektor rejonowy podlega kierownikowi właściwego inspektoratu powiatowego lub miejskiego.
§  14.
Podział jednostek organizacyjnych, wymienionych w § 5, na komórki organizacyjne niższych stopni oraz ich szczegółowy zakres działania ustali regulamin organizacyjny, wydany przez dyrektora Zakładu za zgodą Ministra Finansów.
§  15.
1.
Dyrektor Zakładu uprawniony jest do samodzielnego składania oświadczeń w imieniu Zakładu z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 2.
2.
Do składania w imieniu Zakładu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch uprawnionych osób.
3.
Osobami uprawnionymi są: dyrektor Zakładu, jego zastępcy i pracownicy upoważnieni przez dyrektora Zakładu.
4.
Oświadczenia Zakładu wymienione w ust. 2 podpisują osoby uprawnione pod wydrukowaną lub odciśniętą nazwą Zakładu.
5.
Przepisy powyższe nie naruszają praw i obowiązków głównego księgowego określonych odrębnymi przepisami.

Ajenci ubezpieczeniowi.

§  16.
W celu pozyskiwania dobrowolnych ubezpieczeń i ich rozwoju Zakład może posługiwać się ajentami ubezpieczeniowymi.
§  17.
Zakres obowiązków i uprawnień oraz zasady kontroli działalności ajentów ubezpieczeniowych ustala dyrektor Zakładu za zgodą Ministra Finansów.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024