Nadanie statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

UCHWAŁA NR 939
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 listopada 1952 r.
w sprawie nadania statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 28 marca 1952 r. o ubezpieczeniach państwowych (Dz. U. Nr 20, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PAŃSTWOWEGO ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

Postanowienia ogólne.
§ 1.
1.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń, zwany dalej "Zakładem", powołany jest na podstawie ustawy z dnia 28 marca 1952 r. o ubezpieczeniach państwowych (Dz. U. Nr 20, poz. 130) do prowadzenia ubezpieczeń majątkowych i ubezpieczeń osobowych.
2.
Zakład jest instytucją państwową, posiada osobowość prawną i działa według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
Zakład używa pieczęci z godłem państwowym.
4.
Siedzibą Zakładu jest m. st. Warszawa.
§  2.
Stosunek pracy pracowników Zakładu podlega ogólnym przepisom ustawodawstwa pracy.

Zadania Zakładu.

§  3.
1.
Do zadań Zakładu należy organizowanie ubezpieczeń i tworzenie ze składek ubezpieczeniowych odpowiednich środków finansowych na wypłatę odszkodowań i świadczeń oraz na zapobieganie powstawaniu strat w ubezpieczonym mieniu.
2.
W szczególności do zadań Zakładu należy:
1)
opracowywanie projektów ustaw (dekretów), rozporządzeń i zarządzeń dotyczących ubezpieczeń państwowych i działalności Zakładu;
2)
opracowywanie warunków i taryf ubezpieczeniowych oraz norm szacunkowych i zasad likwidacji szkód;
3)
rejestracja ubezpieczeń obowiązkowych i zawieranie ubezpieczeń dobrowolnych oraz likwidacja szkód i wypłata odszkodowań;
4)
zawieranie umów reasekuracyjnych;
5)
opracowywanie planów działalności gospodarczej (operacyjnych, finansowych i budżetu administracyjnego), rocznych zamknięć rachunkowych i sprawozdań z wyników działalności;
6)
przeprowadzanie badań i analiz przyczyn powstawania szkód oraz podejmowanie inicjatywy i współdziałanie z odpowiednimi władzami i instytucjami w opracowywaniu planów zapobiegania szkodom;
7)
popularyzacja i propaganda ubezpieczeń;
8)
szkolenie pracowników Zakładu;
9)
zarządzanie majątkiem Zakładu.

Organizacja i władze Zakładu.

§  4.
1.
Na czele Zakładu stoi dyrektor, który kieruje działalnością Zakładu i jest za nią odpowiedzialny. Dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje Minister Finansów.
2.
Zastępców dyrektora Zakładu powołuje i odwołuje Minister Finansów na wniosek dyrektora Zakładu. Zastępcy dyrektora Zakładu spełniają swoje zadania w granicach upoważnienia dyrektora Zakładu.
3.
Kierowników działów (§ 7) powołuje, awansuje i odwołuje dyrektor Zakładu za zgodą Ministra Finansów.
§  5.
1.
Zakład dzieli się na następujące jednostki organizacyjne:
1)
w Zarządzie Centralnym:
a)
Dział Ubezpieczeń Majątkowych,
b)
Dział Odszkodowań Majątkowych,
c)
Dział Ubezpieczeń Osobowych,
d)
Dział Planowania i Organizacji,
e)
Dział Finansowo-Rachunkowy;

ponadto w skład Zarządu Centralnego wchodzą: Wydział Kadr i Szkolenia oraz Wydział Administracyjno-Gospodarczy;

2)
w terenie:
a)
dyrekcje wojewódzkie,
b)
inspektoraty powiatowe;

w miarę potrzeby mogą być tworzone inspektoraty miejskie i rejonowe.

2.
Działy w Zarządzie Centralnym oraz dyrekcje wojewódzkie dzielą się na wydziały i stanowiska pracy jednoosobowe lub kilkuosobowe, inspektoraty zaś powiatowe i miejskie mogą być podzielone na referaty i na stanowiska pracy.
§  6.
1.
Zakres działania poszczególnych działów w Zarządzie Centralnym Zakładu jest następujący:
1)
Dział Ubezpieczeń Majątkowych obejmuje sprawy organizacji, planowania i techniki ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń majątkowych obowiązkowych i dobrowolnych;
2)
Dział Odszkodowań Majątkowych obejmuje sprawy organizacji i techniki likwidacji szkód, ustalania odszkodowań oraz zapobiegania powstawaniu szkód w ubezpieczonym mieniu;
3)
Dział Ubezpieczeń Osobowych obejmuje sprawy organizacji, planowania i techniki ubezpieczeń osobowych oraz likwidacji świadczeń wynikających z tych ubezpieczeń;
4)
Dział Planowania i Organizacji obejmuje sprawy metod i koordynacji planowania, opracowywania i analizy planu działalności gospodarczej Zakładu, prac legislacyjnych i techniczno-ubezpieczeniowych, analizy działalności Zakładu, statystyki i sprawozdawczości, struktury organizacyjnej, organizacji i techniki pracy, koordynacji kontroli i inspekcji oraz propagandy ubezpieczeń i wydawnictw;
5)
Dział Finansowo-Rachunkowy obejmuje sprawy inkasa składek, obrotu płatniczego, organizacji i prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej;
6)
Wydział Kadr i Szkolenia obejmuje sprawy doboru kadr, szkolenia zawodowego i rozmieszczania kadr;
7)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy obejmuje sprawy gospodarowania majątkiem nieruchomym i ruchomym, inwestycji, zaopatrzenia materiałowego, utrzymania biur oraz akcji socjalnej.
§  7.
1.
W Zarządzie Centralnym na czele działów stoją kierownicy działów, a na czele wydziałów stoją kierownicy wydziałów.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników działów i kierowników wydziałów w Zarządzie Centralnym mogą być powołani ich zastępcy.
§  8.
Dyrekcje wojewódzkie działają na obszarach poszczególnych województw.
§  9.
Do dyrekcji wojewódzkiej należy planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności ubezpieczeniowej w zakresie rejestracji obowiązkowych ubezpieczeń, zawierania dobrowolnych ubezpieczeń, inkasa składek, likwidacji szkód, wypłaty odszkodowań oraz działalności zapobiegawczej i finansowej w ramach obowiązujących przepisów i zatwierdzonych planów.
§  10.
1.
Na czele dyrekcji wojewódzkiej stoi kierownik, który kieruje jej działalnością i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników dyrekcji wojewódzkich mogą być powołani ich zastępcy.
3.
Na czele wydziałów w dyrekcjach wojewódzkich stoją kierownicy wydziałów.
§  11.
1.
Inspektoraty powiatowe działają na obszarach poszczególnych powiatów.
2.
Inspektoraty miejskie tworzy się w większych miastach stosownie do potrzeb.
3.
Inspektoraty rejonowe mogą być tworzone w miarę potrzeby dla poszczególnych rejonów w powiatach lub w większych miastach,
4.
O tworzeniu i likwidowaniu inspektoratów miejskich i rejonowych decyduje Minister Finansów na wniosek dyrektora Zakładu.
§  12.
Do zakresu działania inspektoratów należy w ramach obowiązujących przepisów bezpośrednia obsługa ubezpieczeń, a w szczególności rejestracja ubezpieczeń obowiązkowych, zawieranie ubezpieczeń dobrowolnych, inkaso składek, likwidacja szkód, wypłata odszkodowań oraz sprawy zapobiegania powstawaniu szkód.
§  13.
1.
Na czele inspektoratu powiatowego lub miejskiego stoi kierownik inspektoratu, który kieruje jego działalnością i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Do pomocy w wykonywaniu zadań kierowników inspektoratów powiatowych (miejskich) mogą być powołani ich zastępcy.
3.
Na czele referatu stoi kierownik referatu.
4.
Inspektor rejonowy podlega kierownikowi właściwego inspektoratu powiatowego lub miejskiego.
§  14.
Podział jednostek organizacyjnych, wymienionych w § 5, na komórki organizacyjne niższych stopni oraz ich szczegółowy zakres działania ustali regulamin organizacyjny, wydany przez dyrektora Zakładu za zgodą Ministra Finansów.
§  15.
1.
Dyrektor Zakładu uprawniony jest do samodzielnego składania oświadczeń w imieniu Zakładu z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 2.
2.
Do składania w imieniu Zakładu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch uprawnionych osób.
3.
Osobami uprawnionymi są: dyrektor Zakładu, jego zastępcy i pracownicy upoważnieni przez dyrektora Zakładu.
4.
Oświadczenia Zakładu wymienione w ust. 2 podpisują osoby uprawnione pod wydrukowaną lub odciśniętą nazwą Zakładu.
5.
Przepisy powyższe nie naruszają praw i obowiązków głównego księgowego określonych odrębnymi przepisami.

Ajenci ubezpieczeniowi.

§  16.
W celu pozyskiwania dobrowolnych ubezpieczeń i ich rozwoju Zakład może posługiwać się ajentami ubezpieczeniowymi.
§  17.
Zakres obowiązków i uprawnień oraz zasady kontroli działalności ajentów ubezpieczeniowych ustala dyrektor Zakładu za zgodą Ministra Finansów.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-95.1466

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.
Data aktu: 03/11/1952
Data ogłoszenia: 17/11/1952
Data wejścia w życie: 17/11/1952