united kingdom
ukraine

Akcja socjalna dla pracowników państwowych i samorządowych.

OKÓLNIK NR 7
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lutego 1950 r.
w sprawie akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych.

W związku z uchwałą Rady Ministrów z 20 stycznia 1950 r. w sprawie wyodrębnienia środków finansowych na Fundusz Socjalny (Monitor Polski Nr A-17, poz. 178) w porozumieniu z Kancelarią Rady Państwa i Państwową Komisją Planowania Gospodarczego oraz po zasięgnięciu opinii Centralnej Rady Związków Zawodowych ustalam następujące zasady organizacyjne akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych.

I.

Kierownictwo i koordynację akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych obejmuje Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji) i sprawować je będzie w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Centralną Radą Związków Zawodowych. W tym celu w ramach Biura Organizacji utworzony został Dział Akcji Socjalnej.

II.

Dla zorganizowania i kierowania akcją socjalną dla pracowników państwowych poszczególnych resortów właściwi Ministrowie utworzą niezwłocznie w zarządach centralnych ministerstw w ramach departamentów (biur) kadr samodzielne referaty akcji socjalnej. O ile w ministerstwie istnieje już Departament (Wydział) do spraw akcji socjalnej dla pracowników przedsiębiorstw podległych - załatwianie spraw z zakresu akcji socjalnej dla pracowników urzędów i instytucji powinno być zlecone temu Departamentowi (Wydziałowi).

Nadto właściwi Ministrowie utworzą niezwłocznie referaty akcji socjalnej w Urzędach Wojewódzkich, Kuratoriach Okręgów Szkolnych, w Izbach Skarbowych oraz Sądach Apelacyjnych. Referaty takie utworzone być winny również w Dyrekcjach Okręgowych Szkolenia Zawodowego.

W innych urzędach II instancji oraz instytucjach zatrudniających większą liczbę pracowników powołać należy referentów akcji socjalnej w stopniu referendarzy. Przyjmuje się przy tym jako orientacyjną liczbę 1 referent na 500 pracowników, z tym jednak, że odstąpienie od tej zasady w zależności od warunków i potrzeb lokalnych nastąpić może za zgodą Prezydium Rady Ministrów (Biura Organizacji).

Ponieważ organizacja i kierownictwo akcją socjalną nie powinny być nadmiernie zdecentralizowane - powoływanie referentów akcji socjalnej we władzach I instancji należy ograniczyć do wyjątkowych tylko przypadków. Decyzje w tych sprawach wydadzą właściwi Ministrowie po zasięgnięciu opinii zarządów głównych właściwych związków zawodowych.

W urzędach i instytucjach, w których nie zostaną utworzone referaty względnie powołani referenci akcji socjalnej, czynności związane z tą akcją powinny być powierzane wyznaczonym pracownikom, którzy załatwiać je będą niezależnie od innych obowiązków służbowych.

Do prac w aparacie, kierującym akcją socjalną, powoływać należy przede wszystkim pracowników, mających odpowiednie przygotowanie fachowe, wysokie kwalifikacje osobiste i cieszących się zaufaniem ogółu pracowników. Kandydatury na stanowiska kierownicze powinny być uzgodnione z właściwymi organami związków zawodowych.

Utworzenie referatów akcji socjalnej w zarządach centralnych ministerstw nie może być podstawą do zgłaszania wniosków o przydzielenie dodatkowych etatów.

Na obsadę referatów oraz stanowisk referentów akcji socjalnej we władzach i instytucjach podległych ministerstwom należy wykorzystać wolne etaty. W przypadku o ile urząd (instytucja) nie dysponowałyby wolnymi etatami i nie można byłoby dokonać koniecznych przesunięć personalnych - zgłoszony być może wniosek o przyznanie dodatkowych etatów. Wniosek ten powinien być szczegółowo uzasadniony, a następnie zaopiniowany przez Prezydium Rady Ministrów (Biuro Organizacji).

III.

Postanowienia niniejszego okólnika mają odpowiednie zastosowanie do akcji socjalnej dla pracowników związków samorządu terytorialnego.

Nadzór nad organizowaniem i kierownictwo akcją socjalną dla pracowników samorządowych sprawować będzie samodzielny referat akcji socjalnej w Ministerstwie Administracji Publicznej oraz referaty akcji socjalnej w urzędach wojewódzkich.

Organizacja i kierownictwo akcją socjalną w miastach wydzielonych, liczących ponad 100.000 mieszkańców, należy do oddziałów, powołanych w ramach wydziałów organizacyjnych biur zarządów miejskich, w pozostałych miastach wydzielonych - do referatów, względnie referentów, działających w ramach oddziałów organizacyjnych.

Powołanie referentów akcji socjalnej może nastąpić również w tych związkach samorządowych, które zatrudniają większą liczbę pracowników. Decyzja w tej sprawie należy do Wojewody, który poweźmie ją po porozumieniu z Zarządem Okręgowym Związku Zawodowego Pracowników Samorządu Terytorialnego i Instytucji Użyteczności Publicznej.

Akcję socjalną dla pracowników, zatrudnionych przez powiatowy związek samorządowy oraz przez gminy wiejskie i miasta niewydzielone, prowadzi referent akcji socjalnej zatrudniony w biurze starostwa (dział samorządowy).

Bliższe wytyczne w sprawie organizacji akcji socjalnej dla pracowników samorządowych wyda Minister Administracji Publicznej.

IV.

Aparat akcji socjalnej będzie miał za zadanie organizowanie i prowadzenie całokształtu tej akcji i administrowanie funduszami na ten cel w porozumieniu z odpowiednimi instancjami związków zawodowych.

Poszczególne związki zawodowe współdziałać będą przy ustalaniu szczegółowych programów akcji socjalnej, przy układaniu oraz zatwierdzaniu preliminarzy budżetowych i wszelkich zmian w budżetach, a także w prowadzeniu akcji i kontroli jej urządzeń i placówek. Nadto związki zawodowe przeprowadzać będą społeczną kwalifikację kandydatów do poszczególnych form akcji socjalnej.

V.

Przy prowadzeniu akcji socjalnej korzystać należy przede wszystkim z urządzeń społecznych utrzymywanych i administrowanych przez Państwo, samorząd, związki zawodowe oraz organizacje społeczne dopuszczone przez Państwo.

VI.

Ob. Ob. Ministrowie złożą w terminie do 10 marca 1950 r. sprawozdanie o pracach nad zorganizowaniem aparatu akcji socjalnej dla pracowników państwowych i samorządowych.

Zmiany w prawie

Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-26.279

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Akcja socjalna dla pracowników państwowych i samorządowych.
Data aktu: 18/02/1950
Data ogłoszenia: 10/03/1950
Data wejścia w życie: 10/03/1950