Tymczasowa organizacja Centralnego Urzędu Radiofonii.

ZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 października 1949 r.
w sprawie tymczasowej organizacji Centralnego Urzędu Radiofonii.

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o utworzeniu i zakresie działania Centralnego Urzędu Radiofonii (Dz. U. R. P. Nr 9, poz. 50) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się tymczasowy statut organizacyjny Centralnego Urzędu Radiofonii stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Wykonanie zarządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Radiofonii.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWA ORGANIZACJA CENTRALNEGO URZĘDU RADIOFONII.

§ 1.
1.
W skład Centralnego Urzędu Radiofonii wchodzą: Sekretariat Generalny, Biuro Planowania i Koordynacji, Biuro Spraw i Postępu Technicznego, Biuro Kadr, Biuro Finansowe, Biuro Kontroli, Samodzielny Wydział Badania i Nadzoru Programu.
2.
Przy Prezesie Centralnego Urzędu Radiofonii działa Bada Programowa i Rada Techniczna.
§  2.
1.
Do zakresu działania Sekretariatu Generalnego należą:

sprawy, wynikające ze stosunku Prezesa do naczelnych władz, urzędów i instytucji, o ile sprawy te nie należą do zakresu działania innych komórek organizacyjnych Urzędu, obsługa Rady Programowej i Rady Technicznej oraz sprawy reprezentacyjne; sprawy koordynacji wewnętrznej, sprawy współpracy z zagranicą; sprawy prasowe i wydawnicze, sprawy prawne, intendentura oraz inne sprawy zlecone przez Prezesa CUR.

2.
Sekretariat Generalny dzieli się na:

Wydział Prezydialny,

Wydział Zagraniczny,

Referat Informacji i Wydawnictw.

W skład Sekretariatu Generalnego wchodzi nadto Kancelaria Główna.

§  3.
1.
Do zakresu działania Biura Planowania i Koordynacji należą:

sprawy koordynacji planowania podległych przedsiębiorstw w zakresie planowania operatywnego, inwestycyjnego, finansowego, organizacyjnego oraz zatrudnienia i płac; sprawy planowania we współdziałaniu z innymi naczelnymi władzami i instytucjami, opracowanie wytycznych planów gospodarczych, inwestycyjnych i innych; polityka radiofonizacji kraju; sprawy zaopatrywania przedsiębiorstw; ustalenie ustroju, zakresu działania i organizacji wewnętrznej podległych przedsiębiorstw, ustalenie i kwalifikowanie stanowisk oraz sprawy norm etatów osobowych, sprawy wytycznych usprawnienia metod pracy, prowadzenie i nadzorowanie prac z dziedziny sprawozdawczości i statystyki.

2.
Biuro Planowania i Koordynacji dzieli się na:

Wydział Koordynacji Planów,

Wydział Kontroli Wykonania Planów,

Wydział Inwestycji,

Referat Organizacji.

§  4.
Do zakresu działania Biura Spraw i Postępu Technicznego należą:

sprawy technicznej współpracy Polski z zagranicą w zakresie radiofonii i telewizji, sprawy technicznego nadzoru nad podległymi przedsiębiorstwami, eksploatującymi radiofoniczne i telewizyjne urządzenia dla powszechnego odbioru; inicjatywa nowych metod technicznych w zakresie radiofonii, czuwanie nad postępem technicznym, wynalazczością i racjonalizacją.

§  5.
1.
Do zakresu działania Biura Kadr należą:

polityka personalna, przygotowanie przyszłych kadr pracowniczych oraz sprawy metod i programów szkolenia dla potrzeb radiofonii i telewizji; sprawy osobowe CUR-u i prowadzenie ewidencji osobowej pracowników zatrudnionych w podległych przedsiębiorstwach; sprawy odznaczeń, sprawy paszportów na wyjazd zagranicę; sprawy pracy i płacy, opieki społecznej nad pracownikiem, sprawy emerytalne, ubezpieczeniowe i społeczne; współdziałanie z Powszechną Organizacją "Służba Polsce" w zakresie przysposobienia zawodowego młodzieży.

2.
Biuro Kadr dzieli się na:

Wydział Zatrudnienia i Płac,

Wydział Metod i Programów Szkolenia,

Referat Spraw Osobowych CUR,

Samodzielny Referat Socjalny.

§  6.
1.
Do zakresu działania Biura Finansowego należą: sprawy polityki finansowej podległych przedsiębiorstw, opracowanie planów finansowych, nadzór nad finansowaniem produkcji i inwestycji, organizowanie księgowości, analiza bilansów i sprawozdawczości rachunkowej, analiza kosztów własnych i cen, ustalenie zasad rozliczeń za usługi, ewidencja majątku bilansowego, sporządzanie preliminarzy budżetowych CUR, wykonanie obsługi finansowej CUR, sprawowanie nadzoru nad sprawami finansowymi przedsiębiorstw podległych, sprawy polityki koncesyjnej w zakresie urządzeń odbiorczych oraz polityki zezwoleń na posiadanie i użytkowanie odbiorczych urządzeń radiofonicznych i telewizyjnych.
2.
Biuro Finansowe dzieli się na:

Wydział Planów Finansowych i Rozliczeń Przedsiębiorstw,

Wydział Bilansów i Organizacji Księgowości,

Referat Budżetowy CUR.

§  7.
Do zakresu działania Biura Kontroli należą: sprawy organizowania i planowania czynności kontrolnych, nadzór nad wykonaniem kontroli przez organa podległe, czynności bezpośrednie kontrolne z inicjatywy własnej i zlecone sprawy wynikające ze stosunku nadzoru Prezydium Rady Ministrów oraz kontroli społecznej, sprawozdawczość w zakresie kontroli.
§  8.
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Badania i Nadzoru Programu należą: opiniowanie treści i układu programu radiowego dla Prezesa CUR i Rady Programowej oraz sprawowanie nadzoru nad programem.
§  9.
W skład Biur wchodzą referaty ogólne obejmujące następujące sprawy tych Biur:
a)
zestawienie planów prac i sprawozdań ogólnych,
b)
załatwienie bieżących spraw osobowych,
c)
ewidencja zarządzeń normatywnych i wydawnictw urzędowych,
d)
sprawy gospodarcze,
e)
sprawy kancelaryjne.
§  10.
Zakres działania Rady Programowej i Rady Technicznej, ich skład oraz sposób powoływania członków ustali Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Centralnego Urzędu Radiofonii.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-80.987

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tymczasowa organizacja Centralnego Urzędu Radiofonii.
Data aktu: 29/10/1949
Data ogłoszenia: 31/10/1949
Data wejścia w życie: 31/10/1949