uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) 1 , a w szczególności jej art. 17 ust. 10 akapit drugi, art. 18 ust. 5 akapit drugi oraz art. 20 ust. 5 akapit drugi, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakres i treść informacji, które mają być przekazywane właściwym organom na mocy art. 17 ust. 1, 2, 3, 8 i 9, art. 18 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 20 ust. 1 i 4 dyrektywy 2009/65/WE, różnią się w zależności od celu i formy powiadomienia. Należy zatem określić informacje, które mają być przekazywane przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz przez spółki zarządzające przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe ("spółki zarządzające") w odniesieniu do każdego rodzaju powiadomienia.
(2) W celu zapewnienia, aby właściwe organy były przez cały czas informowane o działalności spółek zarządzających oraz aby umożliwić właściwym organom należyte wykonywanie ich uprawnień nadzorczych, organy te powinny być informowane o każdej zmianie w przekazywanych informacjach. Dotyczy to wszelkich przypadków wycofania, unieważnienia lub zmiany zezwolenia pierwotnie przyznanego spółce zarządzającej.
(3) Międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (kod ISIN) oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI) UCITS są niezwykle ważne, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację UCITS drogą elektroniczną. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu przewidziano obowiązkowe powiadamianie o kodzie ISIN i LEI, jeżeli zostały one przypisane UCITS, a zatem są dostępne.
(4) Właściwym organom należy przekazywać informacje na temat osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem oraz ich dane kontaktowe. Osoby należy uznać za odpowiedzialne za zarządzanie oddziałem, jeżeli mają uprawnienia do określania strategii oddziału, jego celów i ogólnego kierunku rozwoju oraz do skutecznego kierowania działalnością oddziału lub jeżeli są odpowiedzialne za bieżącą działalność oddziału, pełniąc funkcje kierownicze. W celu uniknięcia jakichkolwiek niedociągnięć należy zapewnić, aby osoby na odpowiednich stanowiskach kierowniczych były powiadamiane o wszelkich kwestiach związanych z działalnością oddziału, obszarami biznesowymi i funkcjami zarządczymi.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(6) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ regulują kwestie związane z formą i treścią informacji wymienianych między spółkami zarządzającymi a właściwymi organami krajowymi macierzystych i przyjmujących państw członkowskich, w których spółka zarządzająca zamierza świadczyć usługi transgraniczne. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić spółkom zarządzającym i właściwym organom krajowym uzyskanie całościowego oglądu tych przepisów i skutecznego dostępu do tych przepisów, należy zawrzeć je w jednym rozporządzeniu.
(8) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a zwłaszcza prawem do ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia musi być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .
(9) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 10 października 2023 r.
(10) Aby zapewnić spółkom zarządzającym i właściwym organom możliwość dostosowania się do nowych przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.911 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/911 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z transgraniczną działalnością spółek zarządzających i przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) |
| Data aktu: | 15/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 25/03/2024 |
| Data wejścia w życie: | 25/06/2024, 14/04/2024 |