Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/785
z dnia 5 marca 2024 r.
poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 24 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 4 października 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie z własnej inicjatywy dochodzenia antysubsydyjnego ("dochodzenie antysubsydyjne") dotyczącego przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty dochodzeniem") są nowe pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym ("BEV"), zaprojektowane głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzane 3  wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia. Produkt objęty dochodzeniem jest obecnie objęty głównie kodem CN 8703 80 10.

2. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(3) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może z własnej inicjatywy polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywożonych towarów, tak aby środki mogły zostać zastosowane w odniesieniu do przywozu od daty rejestracji, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

2.1. Poważne okoliczności, w których przywóz bardzo dużych ilości produktu subsydiowanego w stosunkowo krótkim okresie powoduje szkodę trudną do naprawienia

(4) W odniesieniu do subsydiowania Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami wskazującymi na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem z ChRL jest subsydiowany. Domniemane subsydia obejmują między innymi:

(i) bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych i potencjalne bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych lub zobowiązań;

(ii) dochody władz publicznych utracone lub niepobrane; oraz

(iii) dostarczanie towarów lub świadczenie usług przez rząd za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia.

(5) Dowody na występowanie subsydiowania zostały udostępnione w memorandum w sprawie wystarczającego charakteru dowodów.

(6) Twierdzi się, że środki opisane w motywie 4 stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu ChRL, innych władz regionalnych (w tym organów publicznych) lub podmiotów prywatnych, którym rząd ChRL nakazuje lub powierza sprawowanie pewnych funkcji, oraz przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty postępowaniem. Wydaje się, że programy te są specyficzne i w związku z tym stanowią podstawę środków wyrównawczych, ponieważ są ograniczone do niektórych sektorów, produktów lub regionów.

(7) W związku z powyższym z dostępnych na tym etapie dowodów wynika, że wywóz produktu objętego postępowaniem objęty jest subsydiami stanowiącymi podstawę środków wyrównawczych.

(8) Dowody wskazują również na sytuację krytyczną w postaci masowego przywozu w stosunkowo krótkim czasie, a także istotnego wzrostu przywozu produktu objętego kodem CN 8703 80 10 w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. Dokładniej dowody te wskazują na to, że wielkość przywozu w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. wyniosła 177 839 sztuk. Oznacza to wzrost średniej miesięcznej o 11 % w porównaniu z okresem objętym dochodzeniem (październik 2022 r. - wrzesień 2023 r.) (zob. tabela 1) oraz wzrost o 14 % w porównaniu z odpowiednim okresem między październikiem 2022 r. do stycznia 2023 r. (zob. tabela 2).

Tabela 1

Przywóz z ChRL w okresie objętym dochodzeniem i po przeprowadzeniu dochodzenia

Okres objęty dochodzeniem Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Październik

2023 r.-styczeń

2024 r.

Październik 2023 r.-styczeń 2024 r.: średnia miesięczna Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 479 720 39 977 177 839 44 460 + 11 %
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

Tabela 2

Przywóz z ChRL w okresie od października do stycznia rok do roku

Październik 2022 r.-styczeń 2023 r. Październik 2023 r.-styczeń 2024 r. Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 155 873 177839 + 14%
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

(9) Na obecnym etapie i na podstawie danych zgromadzonych w toku dochodzenia nie można wykluczyć, że trudna do naprawienia szkoda zaczęła się urzeczywistnić przed zakończeniem dochodzenia.

(10) Istnieje również ryzyko, że coraz większa liczba producentów unijnych będzie odczuwać skutki spadku sprzedaży oraz ograniczenia produkcji, jeżeli przywóz nadal będzie się utrzymywał na obecnym, podwyższonym poziomie po rzekomo subsydiowanych cenach z ChRL, jak wskazano do tej pory. Oczywiste jest, że ryzyko to będzie miało negatywny wpływ na zatrudnienie i ogólne wyniki producentów unijnych. To stanowiłoby szkodę trudną do naprawienia.

2.2. Przeciwdziałanie ponownemu wystąpieniu szkody

(11) Mając na uwadze dane oraz okoliczności wspomniane w motywach(8) do(10), Komisja uznała za konieczne przygotowanie ewentualnego wprowadzenia środków z mocą wsteczną przez nałożenie obowiązku rejestracji w celu wykluczenia ponownego wystąpienia takiej szkody. W związku z tym, jeżeli na koniec bieżącego dochodzenia Komisja stwierdzi, że przemysł krajowy ponosi istotną szkodę, może ona uznać za właściwe pobranie ceł wyrównawczych od zarejestrowanego przywozu, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej szkody.

2.3. Wniosek

(12) Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

3. PROCEDURA

(13) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o przesłuchanie, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

4. REJESTRACJA

(14) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł wyrównawczych w wyniku dochodzenia, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(15) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.

(16) Na tym etapie dochodzenia nie jest jeszcze możliwe dokładne oszacowanie kwoty subsydiowania. W związku z tym Komisja nie uważa przedstawienia szacunkowej kwoty przyszłego zobowiązania za stosowne.

5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(17) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1037, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, zaprojektowanych głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzanych (niezależnie od liczby kół w ruchu) wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą, obecnie objętych kodem CN 8703 80 10, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia.
2. 
Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wszelkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o przesłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Dz.U. C, C/2023/160, 4.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/160/oj.
3 Niezależnie od liczby kół w ruchu.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.785

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 05/03/2024
Data ogłoszenia: 06/03/2024
Data wejścia w życie: 07/03/2024