Decyzja wykonawcza 2024/766 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do obliczania ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego w przypadku niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/766
z dnia 1 marca 2024 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do obliczania ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego w przypadku niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 25 lipca 2023 r. producent BMW AG ("wnioskodawca") złożył wniosek zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2  w brzmieniu obowiązującym w tym dniu o zmianę decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1119 3  w celu dostosowania obliczania ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego w przypadku niektórych hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie do metodyki określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 4 .

(2) W rozporządzeniu (UE) 2017/1151, zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/443 5 , przewidziano alternatywne podejście do korygowania nierównego ładowania akumulatora w niektórych pojazdach hybrydowych z napędem elektrycznym bez doładowania ze źródeł zewnętrznych, które to podejście opiera się na ogólnym współczynniku emisji w zależności od typu silnika. Wnioskodawca zwrócił się o zezwolenie na stosowanie tego podejścia do obliczania ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego w przypadku technologii innowacyjnej zatwierdzonej decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119.

(3) Biorąc pod uwagę argumenty przedstawione przez wnioskodawcę, należy zmienić metodykę badań określoną w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119, aby producenci pojazdów stosujący podejście alternatywne wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2023/443 nie napotykali zbędnych obciążeń związanych z badaniami przy ubieganiu się o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119.

(4) Ze względu na fakt, że wnioskodawca zwrócił się o zastosowanie alternatywnego podejścia opierającego się na sprawności alternatora wynoszącej 0,67, należy konsekwentnie stosować podejście określone w rozporządzeniu (UE) 2017/1151 oraz zastosować sprawność alternatora równą 1 do określenia ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego, a także odpowiednio dostosować metodykę badań określoną w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 wprowadza się zmiany przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 4.1.2. dodaje się akapit w brzmieniu:

"Alternatywnie na wniosek producenta łączną wartość ograniczenia emisji CO2 w zespole świateł oblicza się zgodnie z metodyką określoną w pkt 4.1.1., przy czym wartość współczynnika nA wynosi 1.";

2)
w pkt 4.2.2. po wzorze 9 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeżeli stosuje się metodykę, o której mowa w pkt 4.1.2 akapit ostatni, błąd statystyczny w odniesieniu do zespołu świateł oblicza się zgodnie z pkt 4.2.1, przy czym wartość współczynnika nA wynosi 1.".

1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/631/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2011/725/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 176 z 1.7.2019, s. 67, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1119/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1151/oj).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/443 z dnia 8 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1151 w odniesieniu do procedur homologacji typu w zakresie emisji dla lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Dz.U. L 66 z 2.3.2023, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2023/443/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.766

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/766 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do obliczania ograniczenia emisji CO2 oraz błędu statystycznego w przypadku niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie
Data aktu: 01/03/2024
Data ogłoszenia: 05/03/2024
Data wejścia w życie: 25/03/2024