Decyzja 371/2021 (2024/711) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) i protokół 37 (zawierający wykaz przewidziany w art. 101) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 371/2021
z dnia 10 grudnia 2021 r.
zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) i protokół 37 (zawierający wykaz przewidziany w art. 101) do Porozumienia EOG [2024/711]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 726/2004 ustanawiające wspólnotowe procedury wydawania pozwoleń dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i do celów weterynaryjnych i nadzoru nad nimi oraz ustanawiające Europejską Agencję Leków, rozporządzenie (WE) nr 1901/2006 w sprawie produktów leczniczych stosowanych w pediatrii oraz dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi 1 .

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE 2 .

(3) Rozporządzeniem (UE) 2019/6 uchylono, ze skutkiem od dnia 28 stycznia 2022 r., dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/82/WE 3 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z tym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 28 stycznia 2022 r.

(4) Niniejsza decyzja dotyczy prawodawstwa obejmującego przepisy w zakresie spraw weterynaryjnych. Przepisów w zakresie spraw weterynaryjnych nie stosuje się do Liechtensteinu na czas rozszerzenia na Liechtenstein obowiązywania Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej handlu produktami rolnymi.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II oraz protokół 37 do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tekst części wprowadzającej rozdziału XIII załącznika II do Porozumienia, począwszy od akapitu czwartego, otrzymuje brzmienie:

"Do celów niniejszego rozdziału, niezależnie od postanowień protokołu 1 do niniejszego Porozumienia, pojęcia "państwa członkowskie i właściwe organy" należy rozumieć jako obejmujące, oprócz znaczenia nadanego im w odpowiednich aktach UE, odpowiednio państwa EFTA i ich właściwe organy.

W przypadkach podejmowania decyzji w sprawie zatwierdzenia produktów leczniczych zgodnie z procedurami wspólnotowymi ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, w dyrektywie 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6, państwa EFTA podejmują równocześnie, w terminie 30 dni od wydania decyzji Unii, odpowiadające im decyzje na podstawie właściwych aktów. Wspólny Komitet EOG jest informowany o tych decyzjach i publikuje okresowo ich wykaz w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Urząd Nadzoru EFTA monitoruje stosowanie decyzji podejmowanych przez państwa EFTA zgodnie z art. 109 Porozumienia.

W przypadku gdy jakikolwiek z właściwych aktów przewiduje procedury unijne w sprawie udzielenia, zawieszenia lub cofnięcia pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, jak również nadzoru, w tym nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii, oraz inspekcji i kar, te i podobne im zadania wykonywane są przez właściwe organy w państwach EFTA na podstawie tych samych zobowiązań, jakie spoczywają na właściwych organach państw członkowskich UE.

Jeżeli pomiędzy Umawiającymi się Stronami pojawiają się rozbieżności stanowisk w odniesieniu do stosowania niniejszych przepisów, stosuje się odpowiednio część VII Porozumienia.

Państwa EFTA uczestniczą w pracy Europejskiej Agencji Leków, zwanej dalej »Agencją«, utworzonej na mocy rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Do uczestnictwa państw EFTA w pracach Agencji stosuje się przepisy finansowe tytułu IV rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Dlatego też państwa EFTA wnoszą część wkładu Unii, o którym mowa w art. 67 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

W tym celu w odniesieniu do finansowego udziału państw EFTA w wyżej wspomnianym wkładzie Unii stosuje się odpowiednio procedury ustanowione w art. 82 ust. 1 lit. a) i w Protokole 32 do Porozumienia.

Państwa EFTA mogą wysyłać obserwatorów na posiedzenia Zarządu Agencji.

Państwa EFTA są w pełni zaangażowane w prace Komitetu ds. Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi, Komitetu ds. Sierocych Produktów Leczniczych, Komitetu Pediatrycznego, Komitetu ds. Oceny Ryzyka w ramach Nadzoru nad Bezpieczeństwem Farmakoterapii oraz Komitetu ds. Ziołowych Produktów Leczniczych. Do członków komitetów powołanych przez państwa EFTA stosuje się przepisy tytułu IV rozdział 1 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Członkowie komitetów powołani przez państwa EFTA mają takie same prawa i obowiązki jak członkowie powołani przez państwa członkowskie UE; nie przysługuje im jednak prawo do głosowania. Stanowiska członków powołanych przez państwa EFTA protokołuje się odrębnie. Stanowisko przewodniczącego zastrzeżone jest dla członka powołanego przez państwo członkowskie UE.

Państwa EFTA są w pełni zaangażowane w prace Komitetu ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych. Do członków komitetu powołanych przez państwa EFTA stosuje się przepisy art. 140 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6. Członkowie komitetu powołani przez państwa EFTA mają takie same prawa i obowiązki jak członkowie powołani przez państwa członkowskie UE; nie przysługuje im jednak prawo do głosowania. Stanowiska członków powołanych przez państwa EFTA protokołuje się odrębnie. Stanowisko przewodniczącego zastrzeżone jest dla członka powołanego przez państwo członkowskie UE.

Państwa EFTA są w pełni zaangażowane w prace grup koordynacyjnych ustanowionych na mocy art. 27 dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz art. 142 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6. Przedstawiciele państw EFTA nie uczestniczą jednak w głosowaniu, a ich stanowiska protokołuje się odrębnie. Stanowisko przewodniczącego zastrzeżone jest dla członka powołanego przez państwo członkowskie UE. Zastrzeżenie zgłoszone przez właściwy organ państwa EFTA zgodnie z art. 49 ust. 5, art. 52 ust. 6, art. 53 ust. 8 lub art. 66 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 wszczyna procedurę przeglądu, o której mowa w art. 54 tego rozporządzenia.

Państwo EFTA może zwrócić się do Agencji o wszczęcie procedury arbitrażu zgodnie z tytułem III rozdział 4 dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Wniosek taki kieruje się w pierwszej kolejności do Komisji, która - w przypadku uznania wniosku za przedmiot wspólnego zainteresowania - przekazuje go Agencji w celu dalszego rozpatrzenia.

Państwa EFTA w pełni uczestniczą w programie telematycznej wymiany informacji na temat produktów leczniczych (IMP).

Islandia i Norwegia dostarczają swoim właściwym organom krajowym i posiadaczom pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wersje językowe pozwoleń na dopuszczenie do obrotu wymagane dla uzyskania dostępu do swoich rynków.

Pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w procedurze scentralizowanej wydane dla produktu leczniczego nie podlega żadnym opłatom innym niż te, o których mowa w art. 67 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Agencja, posiadająca osobowość prawną, korzysta we wszystkich państwach Umawiających się Stron z najszerszego zakresu zdolności prawnej przyznawanego osobom prawnym przez ich prawo krajowe.

Państwa EFTA przyznają Agencji przywileje i immunitety równoważne przywilejom i immunitetom zawartym w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.

Do celów stosowania rozporządzenia (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji ma zastosowanie również do wszystkich dokumentów Agencji odnoszących się do państw EFTA.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 12 ust. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich obywatele państw EFTA posiadający pełnię praw obywatelskich mogą być zatrudniani na podstawie umowy przez dyrektora wykonawczego Agencji.".

Artykuł  2

W rozdziale XIII załącznika II do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
tekst pkt 15p (dyrektywa 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) skreśla się ze skutkiem od dnia 28 stycznia 2022 r.;
2)
w pkt 15q (dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) i 15zr (rozporządzenie (WE) nr 1901/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0005: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 24)";

3)
w pkt 15zb (rozporządzenie (WE) nr 726/2004) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0005: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/5 (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 24)";

(ii)
tekst dostosowania otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy posiadacz pozwolenia na dopuszczenie do obrotu ma siedzibę w państwie EFTA, uprawnienia nadane Komisji Europejskiej w odniesieniu do postępowania w sprawie naruszenia przepisów przewidzianego w art. 84a, w tym uprawnienia do nakładania kar finansowych na posiadaczy takich pozwoleń, wykonuje Urząd Nadzoru EFTA w ścisłej współpracy z Komisją. Przed podjęciem przez Urząd Nadzoru EFTA decyzji w sprawie nałożenia kar finansowych Komisja przedstawia swoją ocenę i proponowany sposób działania.";

4)
po pkt 21 (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/556) wprowadza się, co następuje:

"22. 32019 R 0006: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43).

Do celów Porozumienia EOG przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) następujące przepisy rozporządzenia dotyczące spraw weterynaryjnych nie mają zastosowania do Liechtensteinu:

– art. 57,

– art. 103-115 włącznie,

b) Liechtenstein nie jest zobowiązany do uczestnictwa w procedurze zdecentralizowanej i procedurze wzajemnego uznawania i w związku z tym nie jest zobowiązany do wydawania odpowiednich pozwoleń na dopuszczenie do obrotu. Zamiast tego, na wniosek podmiotu ubiegającego się o pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, w Liechtensteinie ważne są pozwolenia na dopuszczenie do obrotu wydane przez Austrię w procedurze zdecentralizowanej i procedurze wzajemnego uznawania;

c) w art. 136 - nadane Komisji Europejskiej uprawnienia do nakładania kar finansowych na posiadaczy pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, w przypadku gdy posiadacz takich pozwoleń ma siedzibę w państwie EFTA, wykonuje Urząd Nadzoru EFTA w ścisłej współpracy z Komisją. Przed podjęciem przez Urząd Nadzoru EFTA decyzji w sprawie nałożenia kar finansowych Komisja przedstawia swoją ocenę i proponowany sposób działania.".

Artykuł  3

Pkt 27 protokołu 37 do Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"Grupa koordynacyjna ds. procedury wzajemnego uznawania oraz procedury zdecentralizowanej w odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6).".

Artykuł  4

Teksty rozporządzeń (UE) 2019/5 i (UE) 2019/6 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 11 grudnia 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2021 r.
1 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 24.
2 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43.
3 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024