uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46, art. 53 ust. 1 i art. 62,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Zgodnie z dyrektywą 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 do uznania określonych kwalifikacji wydawanych w Rumunii pielęgniarkom odpowiedzialnym za opiekę ogólną zastosowanie mają szczegółowe przepisy dotyczące praw nabytych.
(2) Pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, których kształcenie nie spełniało minimalnych wymogów określonych w dyrektywie 2005/36/WE, a które rozpoczęło się przed dniem przystąpienia Rumunii do Unii, mogą korzystać z uznania kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, jeżeli spełniają określone w nim wymogi.
(3) Niektóre przyjmujące państwa członkowskie uznały kwalifikacje zawodowe pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów uprawniających do korzystania z uznania na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE do celów dostępu do tego samego zawodu w danym państwie członkowskim. Te przyjmujące państwa członkowskie zastosowały w tym celu przepisy o uznawaniu na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz odpowiednie orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej albo ogólny system określony w art. 10-14 tej dyrektywy. Ten ogólny system stosowano w oparciu o założenie, że pielęgniarki, które odbyły kształcenie w Rumunii, mogą korzystać z ogólnego systemu w ten sam sposób co pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, które nie odbyły kształcenia w Rumunii i których kwalifikacje nie spełniały wymogów art. 33 tej dyrektywy, do którego odnosi się art. 10 lit. b) tej dyrektywy. Aby chronić takie prawa nabyte oraz uzasadnione oczekiwania pielęgniarek, które z nich skorzystały, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby takie uznanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów różnych wersji art. 33a dyrektywy 2005/36/WE mających zastosowanie do czasu wejścia w życie niniejszej dyrektywy, pozostało ważne. Ponadto aby poprawić jasność i pewność prawa w odniesieniu do faktu, że ocena dokonywana na podstawie art. 10-14 dyrektywy 2005/36/WE ma mieć zastosowanie do sytuacji, w których kwalifikacje pielęgniarki nie spełniają wymogów art. 33a dyrektywy 2005/36/WE zmienionego niniejszą dyrektywą, w art. 10 lit. b) dyrektywy 2005/36/WE należy wprowadzić konkretne odniesienie do tego zmienianego artykułu.
(4) Rumunia ustanowiła specjalny program podwyższania kwalifikacji, aby umożliwić uczestnikom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych w celu spełnienia wszystkich minimalnych wymogów w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE dla zawodu pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną. W tym celu Rumunia nawiązała uprzednio kontakt z innymi państwami członkowskimi i Komisją.
(5) Rumunia wprowadziła specjalny program podwyższania kwalifikacji w drodze wspólnego zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia nr 4317/943/2014 4 . Zostało ono zatwierdzone przez Rumuńskie Stowarzyszenie Pielęgniarek, Położnych i Asystentów Medycznych oraz zatwierdzone zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014 5 .
(6) Specjalny program podwyższania kwalifikacji został ustanowiony dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji, o którym mowa w art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, a także dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji uzyskanych na poziomie ponadśrednim wymienionych w art. 4 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014.
(7) W 2018 r. Rumunia przedstawiła wyniki specjalnego programu podwyższania kwalifikacji odpowiedniej grupie ekspertów, tj. grupie koordynatorów ds. uznawania kwalifikacji zawodowych, a w następstwie konsultacji żadne państwo członkowskie nie zgłosiło sprzeciwu wobec propozycji, aby absolwenci tego programu mogli korzystać z korzystniejszego systemu uznawania kwalifikacji.
(8) W dniu 11 maja 2020 r. Komisja opublikowała - na podstawie art. 60 ust. 2 dyrektywy 2005/36/WE - sprawozdanie na temat wyników specjalnego programu podwyższania kwalifikacji. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że Rumunia wdrożyła wynegocjowany uprzednio z państwami członkowskimi specjalny program podwyższania kwalifikacji w celu umożliwienia jego uczestnikom podwyższenia ich kwalifikacji, aby spełniali minimalne wymogi określone w dyrektywie 2005/36/WE.
(9) W celu włączenia specjalnego programu podwyższania kwalifikacji do kryteriów uznawania w oparciu o prawa nabyte właściwe dla pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, należy zmienić art. 33a dyrektywy 2005/36/WE tak, aby kwalifikacje pielęgniarek posiadających odpowiednie dokumenty potwierdzające ukończenie tego programu mogły być uznawane bez konieczności potwierdzania doświadczenia zawodowego w Rumunii, jak ma to miejsce obecnie.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2005/36/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.505 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2024/505 w sprawie zmiany dyrektywy 2005/36/WE w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii |
| Data aktu: | 07/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 12/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 03/03/2024, 12/02/2024 |