uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylającą dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE 1 , w szczególności jej art. 25 ust. 4,
(1) Art. 25 ust. 2 dyrektywy (UE) 2017/2397 stanowi, że państwa członkowskie rzetelnie i niezwłocznie rejestrują w bazie danych prowadzonej przez Komisję dane dotyczące świadectw kwalifikacji, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych.
(2) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/473 2 Komisja ustanowiła w tym celu europejską bazę danych o załogach ("ECDB") dla świadectw kwalifikacji oraz żeglarskich książeczek pracy, jak również europejską bazę danych o jednostkach pływających ("EHDB") dla dzienników pokładowych, a także określiła warunki korzystania z tych baz danych.
(3) Decyzją Komisji (UE) 2023/1555 3 Szwajcaria uzyskała dostęp do ECDB i EHDB zgodnie z art. 25 ust. 4 dyrektywy 2017/2397, ponieważ personel szwajcarski również żegluje po unijnych śródlądowych drogach wodnych, przestrzegając wymogów identycznych z wymogami dyrektywy (UE) 2017/2397.
(4) Pismem z 13 czerwca 2022 r. Centralna Komisja Żeglugi na Renie ("CKŻR") zwróciła się o przyznanie dostępu do ECDB. Jest to organizacja międzynarodowa działająca w dziedzinie żeglugi śródlądowej na podstawie poprawionej Konwencji o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r. Jej członkami są Belgia, Francja, Niemcy, Niderlandy i Szwajcaria. Zwraca się ona o przyznanie dostępu tylko do odczytu, zgodnie z pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/473, dla organizacji międzynarodowych, jak wyjaśniono w piśmie z 17 października 2022 r. dotyczącym przedmiotowego wniosku.
(5) CKŻR współpracuje z Unią na podstawie porozumienia administracyjnego z 2003 r. i kolejnego porozumienia administracyjnego z 2013 r. Na tej podstawie CKŻR zapewnia Unii pomoc techniczną w prowadzeniu obserwacji rynku, co obejmuje analizy rynku pracy w dziedzinie żeglugi śródlądowej. CKŻR działa również jako sekretariat Europejskiego Komitetu Opracowania Wspólnych Standardów w Dziedzinie Żeglugi Śródlądowej (Comité Européen pour l'Élaboration de Standards dans le Domaine de Navigation Intérieure, CESNI), który określa normy dla żeglugi śródlądowej. Pełniąc tę funkcję, CKŻR pomaga CESNI w uzyskiwaniu faktycznej wiedzy, danych statystycznych i wsparcia w zakresie treści. W związku z tym przyznanie CKŻR dostępu do ECDB służyłoby celom statystycznym, a także ułatwiłoby ocenę dyrektywy (UE) 2017/2397, jak określono w jej art. 25 ust. 2.
(6) Aby wykonywać zadania w zakresie realizacji celów statystycznych i oceny dyrektywy (UE) 2017/2397, CKŻR nie potrzebuje dostępu do danych osobowych, a jedynie zagregowanych danych statystycznych. ECDB przewiduje tryb dostępu umożliwiający zapoznawanie się jedynie z zagregowanymi danymi statystycznymi, który powinien zostać wykorzystany w przypadku CKŻR. W piśmie z 17 października 2022 r. CKŻR zapewnia ponadto, że nie posiada analogicznej bazy danych, do której mogłaby udzielić dostępu zgodnie z wymogami art. 25 ust. 4 dyrektywy (UE) 2017/2397.
(7) Po dokonaniu oceny wniosku CKŻR Komisja uważa, że należy udzielić CKŻR dostępu do ECDB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.415 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/415 w sprawie dostępu Centralnej Komisji Żeglugi na Renie do europejskiej bazy danych o załogach |
| Data aktu: | 01/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 22/02/2024 |