uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 21 września 2001 r. Rada Europejska oświadczyła, że terroryzm jest prawdziwym wyzwaniem dla świata i dla Europy oraz zdecydowała, że walka z terroryzmem będzie jednym z priorytetowych celów Unii. W dniu 19 października 2001 r. Rada Europejska ponownie oświadczyła, że jest zdecydowana zwalczać wszelkie formy terroryzmu w każdym miejscu na świecie i że będzie kontynuować wysiłki na rzecz wzmocnienia koalicji utworzonej przez społeczność międzynarodową w celu zwalczania wszelkich postaci i form terroryzmu.
(2) W dniu 27 grudnia 2001 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/931/WPZiB 1 , które wykonuje rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ 1373(2001) przedstawiającą szeroko zakrojone strategie zwalczania terroryzmu, a zwłaszcza zwalczania finansowania terroryzmu. We wspólnym stanowisku 2001/931/WPZiB przewiduje się zamrożenie środków finansowych i innych aktywów finansowych lub zasobów gospodarczych należących do osób, grup i podmiotów wymienionych w załączniku do niego, a także przewiduje się, by środki finansowe, aktywa finansowe lub zasoby gospodarcze ani usługi finansowe lub inne powiązane usługi nie były udostępniane, pośrednio lub bezpośrednio, osobom, grupom i podmiotom wymienionym w tym załączniku.
(3) Od dnia 27 grudnia 2001 r. w załączniku do wspólnego stanowiska 2001/931/WPZiB figurują, jako grupy terrorystyczne, Hamas-Izz al-Din al-Qassem (terrorystyczne skrzydło Hamasu) i Palestyński Islamski Dżihad (PIJ). W dniu 12 września 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/651/WPZiB 2 , w którym dokonano przeglądu załącznika do wspólnego stanowiska 2001/931/WPZiB i do listy grup i podmiotów uczestniczących w aktach terrorystycznych zamiast Hamas-Izz al-Din al-Qassem (terrorystycznego skrzydła Hamasu) wprowadzono Hamas (w tym Hamas-Izz al-Din al-Qassem) ("Hamas").
(4) Umieszczenie Hamasu i PIJ w załączniku zostało kilkakrotnie poddane przeglądowi na podstawie art. 1 ust. 6 wspólnego stanowiska 2001/931/WPZiB, a środki ograniczające mające zastosowanie do tych grup nadal obowiązują.
(5) Unia zapewnia pomoc finansową na rzecz rozwoju, w tym programy wsparcia skierowane do ludności palestyńskiej, Palestyńskiej Władzy Narodowej i Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie. Komisja przeprowadziła przegląd swojej bieżącej pomocy finansowej, który wykazał, że istniejące kontrole i zabezpieczenia stosowane przez Komisję funkcjonują prawidłowo oraz że żadne fundusze Unii nie są wykorzystywane do bezpośredniego ani pośredniego finansowania jakiejkolwiek organizacji terrorystycznej.
(6) W dniu 7 października 2023 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydał w imieniu Unii Europejskiej oświadczenie w sprawie ataków na Izrael, z całą mocą potępiając liczne i masowe ataki, których dopuścił się Hamas w całym Izraelu, i głęboko ubolewając nad ofiarami w ludziach.
(7) W konkluzjach z dnia 26 i 27 października 2023 r. Rada Europejska ponownie z całą mocą potępiła Hamas za brutalne i masowe ataki terrorystyczne przeprowadzane w całym Izraelu.
(8) Hamas i PIJ stanowią zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, także poprzez podważanie stabilności lub bezpieczeństwa Izraela lub przez zagrażanie stabilności lub bezpieczeństwu Izraela w jego uznanych na forum międzynarodowym granicach, o czym mowa w konkluzjach Rady z dnia 10 grudnia 2012 r. w sprawie procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie. Akty przemocy Hamasu i PIJ stanowią poważne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego i prawa dotyczącego praw człowieka.
(9) Z uwagi na poważny charakter ostatnich ataków na Izrael oraz na konieczność przeciwdziałania działaniom zagrażającym międzynarodowemu pokojowi i bezpieczeństwu należy utworzyć środki ograniczające skierowanych przeciwko tym, którzy wspierają, ułatwiają lub umożliwiają akty przemocy dokonywane przez Hamasu i PIJ, zgodnie z kryteriami przedstawionymi w niniejszej decyzji. Takie środki ograniczające wchodzą w zakres celów unijnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonych w art. 21 ust. 2 lit. b) i c) Traktatu o Unii Europejskiej.
(10) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wdrożyć niektóre środki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90091) zmieniające nin. decyzję z dniem 19 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1837 z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1837) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 czerwca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.385 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/385 ustanawiająca środki ograniczające w stosunku do osób i podmiotów, które wspierają, ułatwiają lub umożliwiają akty przemocy dokonywane przez Hamas i Palestyński Islamski Dżihad |
| Data aktu: | 19/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/01/2024 |