Rozporządzenie delegowane 2024/3230 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1157 w odniesieniu do zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych, które to zmiany uzgodniono w ramach konwencji bazylejskiej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/3230
z dnia 18 października 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1157 w odniesieniu do zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych, które to zmiany uzgodniono w ramach konwencji bazylejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie przemieszczania odpadów, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1257/2013 i (UE) 2020/1056 oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 1 , w szczególności jego art. 79 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na 15. posiedzeniu, które odbyło się w czerwcu 2022 r., Konferencja Stron konwencji bazylejskiej postanowiła, na mocy decyzji BC-15/18, włączyć nową pozycję dotyczącą niebezpiecznych odpadów elektrycznych i elektronicznych (pozycja A1181) do załącznika VIII do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie pozycję A1180 w tym załączniku i dodać nową pozycję dotyczącą odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne (pozycja Y49) do załącznika II do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie aktualną pozycję dotyczącą takich odpadów (pozycja B1110) w załączniku IX do konwencji bazylejskiej oraz pozycję B4030 w załączniku IX do konwencji bazylejskiej. Zmiany te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

(2) Unia, która jest stroną konwencji bazylejskiej, powinna wprowadzić zmiany w pozycjach dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia (UE) 2024/1157, jeżeli odnoszą się one do załączników do konwencji bazylejskiej.

(3) W odniesieniu do przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych w obrębie Unii, wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich należy zmienić załączniki III, IV i V do rozporządzenia (UE) 2024/1157 w celu uwzględnienia zmian w załącznikach II, VIII i IX do konwencji bazylejskiej. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2025 r. wywóz z Unii do państw trzecich, do których ma zastosowanie decyzja Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku 2  ("decyzja OECD"), oraz przywóz do Unii odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej powinny podlegać procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. Zgodnie z art. 39 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) 2024/1157 oraz załącznikiem V do tego rozporządzenia należy zakazać wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej do państw trzecich, których nie obowiązuje decyzja OECD.

(4) W odniesieniu do przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne między państwami członkowskimi pozycje GC010 i GC020 powinny mieć nadal zastosowanie do dnia 31 grudnia 2026 r. Przemieszczenia te podlegają ogólnym wymogom informacyjnym określonym w art. 18 rozporządzenia (UE) 2024/1157, który zapewnia nadzór nad przemieszczaniem odpadów ujętych w "zielonym" wykazie i jego kontrolę w celu racjonalnego ekologicznie gospodarowania tymi odpadami. Od dnia 1 stycznia 2027 r. wszystkie odpady elektryczne i elektroniczne przemieszczane w obrębie Unii należy klasyfikować w ramach pozycji Y49 lub A1181, a ich przemieszczanie powinno podlegać procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. Do tego dnia centralny system przekazywania i wymiany dokumentów i informacji dotyczących przemieszczania odpadów, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) 2024/1157, ma być w pełni operacyjny. System ten ułatwi proces uzyskiwania zgody na przemieszczanie takich odpadów.

(5) W niniejszym rozporządzeniu uwzględniono fakt, że w ramach OECD nie osiągnięto porozumienia w sprawie włączenia zmian w załącznikach do konwencji bazylejskiej dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych do dodatków do decyzji OECD. Pozycje GC010 i GC020 z załączników III i IV do rozporządzenia (UE) 2024/1157 nie powinny zatem już być stosowane w odniesieniu do wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2024/1157,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach III, IV i V do rozporządzenia (UE) 2024/1157 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 października 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2024/1157 w odniesieniu do zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych, które to zmiany uzgodniono w ramach konwencji bazylejskiej

W załącznikach III, IV i V do rozporządzenia (UE) 2024/1157 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części I skreśla się lit. e);
b)
w części II pod nagłówkiem "Pozostałe odpady zawierające metale" do pozycji GC010 dodaje się przypis w brzmieniu:

"(*) Pozycja GC010 ma zastosowanie wyłącznie do odpadów przemieszczanych w obrębie Unii oraz wyłącznie do dnia 31 grudnia 2026 r.";

c)
w części II pod nagłówkiem "Pozostałe odpady zawierające metale" do pozycji GC020 dodaje się przypis w brzmieniu:

"(*) Pozycja GC020 ma zastosowanie wyłącznie do odpadów przemieszczanych w obrębie Unii oraz wyłącznie do dnia 31 grudnia 2026 r.";

2)
w części 1 załącznika IV wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) pozycja A2060 konwencji bazylejskiej nie ma zastosowania, natomiast w odpowiednich przypadkach ma zastosowanie pozycja OECD GG040 w załączniku III część II;";

b)
dodaje się lit. w brzmieniu:

"g) w przypadku odpadów przemieszczanych w obrębie Unii do dnia 31 grudnia 2026 r. pozycja Y49 konwencji bazylejskiej nie ma zastosowania, natomiast w odpowiednich przypadkach stosuje się pozycje GC010 i GC020 w załączniku III część II.";

3)
w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w wykazie A sekcja A1 pozycja A1180 otrzymuje brzmienie:

"A1181 Odpady elektryczne i elektroniczne (zob. powiązana pozycja Y49 w wykazie A w załączniku V część 2):

– Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

– zawierający kadm, ołów, rtęć, związki halogenoorganiczne lub inne składniki wymienione w załączniku I lub zanieczyszczony nimi w takim zakresie, że ten zużyty sprzęt wykazuje właściwości określone w załączniku III, lub

– z komponentem zawierającym składniki wymienione w załączniku I lub zanieczyszczonym takimi składnikami w takim zakresie, że komponent ten wykazuje właściwości określone w załączniku III, w tym m.in. jednym z następujących komponentów:

– szkło z lamp katodowych wymienione w wykazie A

– bateria wymieniona w wykazie A

– przełącznik, lampa, lampa fluorescencyjna lub podświetlenie urządzenia wyposażonego w monitory ekranowe zawierające rtęć

– kondensator zawierający PCB

– komponent zawierający azbest

– niektóre płytki obwodów drukowanych

– niektóre urządzenia wyposażone w monitory ekranowe

– niektóre komponenty z tworzyw sztucznych zawierające bromowany związek opóźniający zapłon

– zużyte komponenty sprzętu elektrycznego i elektronicznego zawierające składniki wymienione w załączniku I lub zanieczyszczone takimi składnikami w takim zakresie, że komponenty te wykazują właściwości określone w załączniku III, chyba że są objęte inną pozycją w wykazie A

– odpady powstałe w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego lub zużytych komponentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zawierające składniki wymienione w załączniku I lub zanieczyszczone takimi składnikami w takim zakresie, że odpady te wykazują właściwości określone w załączniku III (np. frakcje powstałe w wyniku rozdrabniania lub demontażu), chyba że są objęte inną pozycją w wykazie A";

(ii)
w wykazie B sekcja B1 skreśla się pozycję B1110;
(iii)
w wykazie B sekcja B4 skreśla się pozycję B4030;
b)
w części 2 wykaz A dodaje się pozycję Y49 w brzmieniu:

"Y49 Odpady elektryczne i elektroniczne:

– Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

– niezawierający składników wymienionych w załączniku I ani niezanieczyszczony takimi składnikami w takim zakresie, że ten zużyty sprzęt wykazuje właściwości określone w załączniku III, oraz

– w którym żaden z komponentów (np. niektóre płytki obwodów drukowanych, niektóre urządzenia wyposażone w monitory ekranowe) nie zawiera składników wymienionych w załączniku I ani nie jest zanieczyszczony takimi składnikami w takim zakresie, że komponent ten wykazuje właściwości określone w załączniku III

– zużyte komponenty sprzętu elektrycznego i elektronicznego (np. niektóre płytki obwodów drukowanych, niektóre urządzenia wyposażone w monitory ekranowe) niezawierające składników wymienionych w załączniku I ani niezanieczyszczone takimi składnikami w takim zakresie, że komponenty te wykazują właściwości określone w załączniku III, chyba że są objęte inną pozycją w załączniku II lub pozycją w załączniku IX

– odpady powstałe w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego lub zużytych komponentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (np. frakcje powstałe w wyniku rozdrabniania lub demontażu) i niezawierające składników wymienionych w załączniku I ani niezanieczyszczone takimi składnikami w takim zakresie, że odpady te wykazują właściwości określone w załączniku III, chyba że są objęte inną pozycją w załączniku II lub pozycją w załączniku IX".

1 Dz.U. L, 2024/1157, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1157/oj.
2 OECD/LEGAL/0266.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/3230 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1157 w odniesieniu do zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych, które to zmiany uzgodniono w ramach konwencji bazylejskiej
Data aktu: 18/10/2024
Data ogłoszenia: 20/12/2024
Data wejścia w życie: 09/01/2025