Rozporządzenie delegowane 2024/230 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1342 w odniesieniu do informacji, które mają być przekazywane przez państwa trzecie oraz organy kontrolne i jednostki certyfikujące do celów nadzoru nad ich uznawaniem na mocy art. 33 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007, oraz środków, jakie należy przyjąć w ramach sprawowania tego nadzoru

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/230
z dnia 25 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1342 w odniesieniu do informacji, które mają być przekazywane przez państwa trzecie oraz organy kontrolne i jednostki certyfikujące do celów nadzoru nad ich uznawaniem na mocy art. 33 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007, oraz środków, jakie należy przyjąć w ramach sprawowania tego nadzoru

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 48 ust. 4 i art. 57 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1342 2  uzupełnia rozporządzenie (UE) 2018/848 w odniesieniu do przepisów dotyczących informacji, które mają być przekazywane przez państwa trzecie oraz organy kontrolne i jednostki certyfikujące do celów nadzoru nad ich uznawaniem na mocy art. 33 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 3  w przypadku przywożonych produktów ekologicznych, oraz do przepisów dotyczących środków, jakie należy przyjąć w ramach sprawowania tego nadzoru.

(2) W celu zapewnienia odpowiedniego nadzoru nad państwami trzecimi uznanymi na mocy art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 należy wyjaśnić, że działania podejmowane przez właściwe organy w państwach trzecich w następstwie powiadomienia przez Komisję o uzasadnionym podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub naruszenia w odniesieniu do zgodności przywożonych produktów ekologicznych z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007, normami produkcji i środkami kontroli uznanymi za równoważne mogą obejmować kontrole podmiotów na miejscu. Należy również określić, że właściwe organy powinny informować Komisję i zainteresowane państwo członkowskie o wynikach dochodzenia i podjętych działaniach, korzystając ze wzoru określonego w załączniku III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1698 4 .

(3) Ponadto konieczne jest dalsze opracowanie podstaw do przyjęcia przez Komisję środków w ramach sprawowania przez nią nadzoru nad uznanymi państwami trzecimi.

(4) W celu zapewnienia odpowiedniego nadzoru nad organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi uznanymi na mocy art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 należy ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące procedur regularnego przeglądu ich uznawania.

(5) W tym celu w niniejszym rozporządzeniu należy określić dodatkowe informacje, które te organy kontrolne i jednostki certyfikujące mają przekazywać Komisji do celów sprawowania tego nadzoru. W niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć możliwość organizowania przez Komisję opartych na analizie ryzyka kontroli na miejscu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących, a także warunki przeprowadzania tych kontroli. W celu sprawowania przez Komisję nadzoru nad organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi należy również przewidzieć przeprowadzanie kontroli w odniesieniu do certyfikacji nowych podmiotów lub grup podmiotów.

(6) Ponadto konieczne jest dalsze opracowanie podstaw do przyjęcia przez Komisję środków w ramach sprawowania przez nią nadzoru nad uznanymi organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi.

(7) Organy państw członkowskich zdobyły znaczne doświadczenie i wiedzę fachową w dziedzinie udzielania dostępu do przywożonych do Unii towarów ekologicznych. Komisja powinna mieć możliwość korzystania z doświadczeń państw członkowskich w zakresie czynności kontrolnych przeprowadzanych podczas kontroli przywozu do celów nadzoru nad uznanymi państwami trzecimi oraz organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi, w tym oceny ich wyników operacyjnych. Zadania polegające na wspieraniu Komisji przy przeglądzie uznawania powinny być podzielone w sprawiedliwy i proporcjonalny sposób między państwa członkowskie, z uwzględnieniem liczby głosów każdego państwa członkowskiego w Komitecie ds. Produkcji Ekologicznej.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1342,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1342 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W przypadku gdy Komisja otrzymała od państwa członkowskiego powiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub naruszenia w odniesieniu do zgodności przywożonych produktów ekologicznych z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007 oraz z normami produkcji i środkami kontroli uznanymi za równoważne na podstawie przeprowadzonej oceny, powiadamia o tym właściwy organ państwa trzeciego. Właściwy organ bada pochodzenie podejrzewanej nieprawidłowości lub naruszenia i w ciągu 30 dni kalendarzowych od powiadomienia Komisji informuje Komisję i zainteresowane państwo członkowskie o wyniku dochodzenia i podjętych działaniach, w tym, w stosownych przypadkach, o kontrolach podmiotów na miejscu, korzystając ze wzoru określonego w załączniku III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1698 * .

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powiadamiają Komisję o wystąpieniu zmian w treści swojej dokumentacji technicznej w odpowiednim czasie, lecz nie później niż w terminie 30 dni kalendarzowych.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Komisja może w każdej chwili zażądać od organów kontrolnych i jednostek certyfikujących wszelkich dalszych informacji, w tym informacji dotyczących sprawozdania rocznego. Te dodatkowe informacje przekazuje się w formie elektronicznej.";

c)
dodaje się ust. 4-7 w brzmieniu:

"4. Komisja może organizować oparte na analizie ryzyka oceny zgodności na miejscu w organach kontrolnych i jednostkach certyfikujących w celu oceny jakości i skuteczności kontroli przeprowadzanych przez każdy organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą. Wspomniane oceny zgodności można koordynować z właściwą jednostką akredytującą. Podczas tych ocen zgodności na miejscu Komisji mogą towarzyszyć niezależni eksperci.

Komisja może zażądać wszelkich dalszych informacji, w tym przedstawienia co najmniej jednego sprawozdania z oceny zgodności na miejscu ad hoc sporządzonego przez wyznaczonych przez nią niezależnych ekspertów.

Oceny zgodności na miejscu mogą obejmować:

a) wizytę w biurach lub obiektach organów kontrolnych i jednostek certyfikujących, ich służb zewnętrznych oraz podmiotów lub grup podmiotów znajdujących się pod ich kontrolą, w Unii i w państwach trzecich;

b) przegląd odpowiednich dokumentów zawierających opis struktury, funkcjonowania i zarządzania jakością organów kontrolnych lub jednostek certyfikujących;

c) przegląd dokumentów obejmujący akta pracowników, w tym dowody ich kompetencji, zapisy ze szkoleń, oświadczenia o konflikcie interesów oraz zapisy dotyczące oceny i nadzoru pracowników;

d) kontrolę akt podmiotów lub grup podmiotów w celu sprawdzenia sposobu traktowania niezgodności i skarg, minimalnej częstotliwości kontroli, stosowania podejścia opartego na analizie ryzyka, przeprowadzania wizyt sprawdzających i niezapowiedzianych wizyt, polityki w zakresie pobierania próbek i wymiany informacji z innymi jednostkami certyfikującymi i organami kontrolnymi;

e) audyt przeglądowy, który polega na kontroli podmiotów lub grup podmiotów w celu sprawdzenia zgodności ze standardowymi procedurami kontroli i oceny ryzyka organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej oraz sprawdzenia ich skuteczności, z uwzględnieniem sytuacji podmiotów od czasu ostatniej inspekcji organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej;

f) audyt obserwacyjny będący oceną realizacji kontroli bezpośredniej na miejscu przeprowadzonej przez inspektora organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej.

5. W celu przygotowania kontroli na miejscu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących Komisja może zażądać informacji od jednostek certyfikujących i organów kontrolnych. Informacje te muszą zostać dostarczone w terminie określonym przez Komisję.

6. W przypadku gdy Komisja otrzymała od państwa członkowskiego powiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub naruszenia w odniesieniu do zgodności przywożonych produktów ekologicznych z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007 oraz z normami produkcji i środkami kontroli uznanymi za równoważne na podstawie przeprowadzonej oceny, powiadamia o tym organ kontrolny i jednostkę certyfikującą. Organ kontrolny lub jednostka certyfikująca bada pochodzenie podejrzewanej nieprawidłowości lub naruszenia i w ciągu 30 dni kalendarzowych od powiadomienia Komisji informuje Komisję i zainteresowane państwo członkowskie o wyniku dochodzenia i działaniach podjętych przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, w tym, w stosownych przypadkach, o kontrolach podmiotów na miejscu, korzystając ze wzoru określonego w załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.

7. Przed certyfikacją nowego podmiotu lub grupy podmiotów organ kontrolny lub jednostka certyfikująca upewniają się, czy w przypadku gdy podmiot lub grupa podmiotów zostały zawieszone lub wycofane w ciągu ostatnich 2 lat przez ich poprzedni organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, niezgodności stwierdzone przez ten organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą zostały już usunięte lub były właśnie usuwane przez podmiot lub grupę podmiotów. Jeżeli organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie mogą zagwarantować, że niezgodności zostały już usunięte lub są właśnie usuwane, organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie certyfikuje podmiotu lub grupy podmiotów.";

3)
w art. 3 lit. d) wprowadza się następujące zmiany:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Komisja może wycofać wpis państwa trzeciego z wykazu, jeżeli:";

b)
ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) po wezwaniu przez Komisję państwo trzecie nie wyraża zgody na przeprowadzenie kontroli na miejscu lub jeżeli kontrola na miejscu zakończona zostaje wynikiem negatywnym ze względu na trwałą nieskuteczność środków kontrolnych;";

c)
dodaje się ppkt (v) w brzmieniu:

"(v) w każdej innej sytuacji, w której istnieje ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd co do prawdziwego charakteru produktów certyfikowanych przez państwo trzecie.";

4)
w art. 4 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Komisja może zawiesić wpis organu kontrolnego lub jednostki certyfikującej do wykazu na podstawie otrzymanych informacji lub w przypadku gdy organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie dostarczyły wystarczających informacji wymaganych w terminie określonym przez Komisję w zależności od wagi problemu, który to termin nie może być krótszy niż 30 dni, lub w przypadku gdy nie wyraziły zgody na przeprowadzenie kontroli na miejscu;";

b)
w lit. d) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie przechowują do wglądu lub nie przekazują wszystkich informacji związanych ze swoją dokumentacją techniczną lub systemem kontroli na wniosek Komisji w terminie, który zostanie określony przez Komisję w zależności od wagi problemu i który to termin nie może być krótszy niż 30 dni lub zgodnie z art. 2 ust. 1a;";

(ii)
ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie przechowują do wglądu lub nie przekazują informacji na temat dochodzeń w sprawie niezgodności;";

(iii)
ppkt (vi) otrzymuje brzmienie:

"(vi) organ kontrolny lub jednostka certyfikująca nie wyrażają zgody na kontrolę na miejscu wymaganą przez Komisję lub nie przesyłają wszystkich informacji wymaganych na mocy art. 2 ust. 5, lub jeżeli kontrola na miejscu zakończona zostaje wynikiem negatywnym ze względu na trwałą nieskuteczność środków kontrolnych; lub";

5)
dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Pomoc państw członkowskich w nadzorze

1. Do celów przeglądu uznawania państw trzecich zgodnie z art. 3 Komisja, zwracając się o pomoc do państw członkowskich, jest wspomagana przez dwa państwa członkowskie w roli współsprawozdawców do celów analizy sprawozdania rocznego i wszelkich innych otrzymanych informacji oraz oceny wyników operacyjnych państw trzecich.

2. Do celów przeglądu uznawania organów kontrolnych i jednostek certyfikujących zgodnie z art. 2 Komisja, zwracając się o pomoc do państw członkowskich, jest wspomagana przez dwa państwa członkowskie w roli współsprawoz- dawców do celów analizy sprawozdania rocznego i wszelkich innych otrzymanych informacji oraz oceny wyników operacyjnych organów kontrolnych i jednostek certyfikujących.

3. Komisja dokonuje podziału wniosków o pomoc zgodnie z ust. 1 i 2 między państwa członkowskie w sposób proporcjonalny do liczby głosów każdego państwa członkowskiego w Komitecie ds. Produkcji Ekologicznej.";

6)
w art. 5 akapity trzeci i czwarty otrzymują brzmienie:

"Art. 1, 3 i art. 4a ust. 1 stosuje się do dnia 31 grudnia 2026 r.

Art. 2, 4 i art. 4a ust. 2 stosuje się do dnia 31 grudnia 2024 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.

1 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1342 z dnia 27 maja 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do przepisów dotyczących informacji, które mają być przekazywane przez państwa trzecie oraz organy kontrolne i jednostki certyfikujące do celów nadzoru nad ich uznawaniem na mocy art. 33 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w przypadku przywożonych produktów ekologicznych, oraz do przepisów dotyczących środków, jakie należy przyjąć w ramach sprawowania tego nadzoru (Dz.U. L 292 z 16.8.2021, s. 20).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1698 z dnia 13 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o wymogi proceduralne dotyczące uznawania organów kontrolnych i jednostek certyfikujących właściwych do przeprowadzania kontroli podmiotów i grup podmiotów certyfikowanych jako ekologiczne oraz produktów ekologicznych w państwach trzecich, a także o zasady nadzoru nad nimi i ich kontroli oraz innych działań, które mają być prowadzone przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące (Dz.U. L 336 z 23.9.2021, s. 7).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1698 z dnia 13 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o wymogi proceduralne dotyczące uznawania organów kontrolnych i jednostek certyfikujących właściwych do przeprowadzania kontroli podmiotów i grup podmiotów certyfikowanych jako ekologiczne oraz produktów ekologicznych w państwach trzecich, a także o zasady nadzoru nad nimi i ich kontroli oraz innych działań, które mają być prowadzone przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące (Dz.U. L 336 z 23.9.2021, s. 7).";

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/230 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1342 w odniesieniu do informacji, które mają być przekazywane przez państwa trzecie oraz organy kontrolne i jednostki certyfikujące do celów nadzoru nad ich uznawaniem na mocy art. 33 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007, oraz środków, jakie należy przyjąć w ramach sprawowania tego nadzoru
Data aktu: 25/10/2023
Data ogłoszenia: 09/01/2024
Data wejścia w życie: 12/01/2024