uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/426 2 w przypadku urządzeń i osprzętu zgodnych z normami zharmonizowanymi lub ich częściami, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w tym rozporządzeniu.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji C(2023) 4789 3 (wniosek) Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) o dokonanie przeglądu obecnych norm zharmonizowanych opracowanych na podstawie zlecenia normalizacji M/BC/CEN/06-89 z dnia 29 kwietnia 1990 r. w celu zapewnienia, aby nadal odzwierciedlały one powszechnie uznany stan wiedzy technicznej pod kątem spełnienia zasadniczych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/426.
(3) Na podstawie tego wniosku CEN opracował nowe normy zharmonizowane: EN 30-1-1:2021 dotyczącą ogólnego bezpieczeństwa domowych urządzeń do gotowania i pieczenia spalających gaz oraz EN 30-1-2:2023 dotyczącą bezpieczeństwa urządzeń wyposażonych w piekarnik z wymuszonym obiegiem powietrza. CEN opracował również następujące normy dotyczące urządzeń gastronomicznych zasilanych paliwami gazowymi: EN 203-1:2021 w odniesieniu do ogólnych zasad bezpieczeństwa, EN 203-2-1:2021 w odniesieniu do wymagań szczegółowych dotyczących palników otwartych i palników do woków, EN 203-2-2:2021 w odniesieniu do wymagań szczegółowych dotyczących piekarników, EN 203-2-4:2021 w odniesieniu do wymagań szczegółowych dotyczących frytkownic. Ponadto CEN opracował normy zharmonizowane EN 549:2019+A1:2023 dotyczącą materiałów gumowych do uszczelnień i membran stosowanych w urządzeniach gazowych i osprzęcie instalacji gazowej, EN 751-3:2022 dotyczącą niespiekanych taśm PTFE i nici PTFE w środkach uszczelniających do metalowych połączeń gwintowych będących w kontakcie z gazami 1., 2. i 3. rodziny i wodą gorącą, EN 15502-1:2021 dotyczącą ogólnych wymagań i badań kotłów grzewczych opalanych gazem oraz EN 16898:2022 dotyczącą filtrów gazowych o maksymalnym ciśnieniu roboczym do 600 kPa włącznie.
(4) Na podstawie tego wniosku CEN opracował również następujące normy zharmonizowane: EN 88-1:2022 dotyczącą regulatorów ciśnienia dla ciśnień wlotowych do 50 kPa włącznie, EN 257:2022 dotyczącą termostatów mechanicznych do urządzeń spalających gaz, EN 1106:2022 dotyczącą kurków uruchamianych ręcznie do urządzeń spalających gaz, EN 1854:2022 dotyczącą czujników ciśnienia do palników gazowych i urządzeń spalających gaz oraz EN 15502-2-1:2022 dotyczącą urządzeń typu C i urządzeń typu B2, B3 i B5 o znamionowym obciążeniu cieplnym nie- przekraczającym 1 000 kW.
(5) Komisja wraz z CEN oceniła zgodność z wnioskiem norm opracowanych przez CEN.
(6) Po zbadaniu normy EN 30-1-1:2021 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w pkt 3.2.4 i 3.4.4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/426, a mianowicie wymagań, zgodnie z którymi urządzenia zaprojektowane i skonstruowane do spalania gazu zawierającego tlenek węgla lub inne toksyczne składniki nie mogą powodować zagrożenia dla zdrowia narażonych na nie osób i zwierząt domowych oraz że urządzenia mają być zaprojektowane i konstruowane w taki sposób, że w przypadku normalnego użytkowania nie powodują gromadzenia się tlenku węgla ani innych substancji szkodliwych dla zdrowia. Jeżeli chodzi o wymagania określone w pkt 3.2.4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/426, norma w niewystarczającym stopniu uwzględnia używanie gazu zawierającego tlenek węgla lub inne toksyczne składniki. Ponadto, w odniesieniu do wymagania określonego w pkt 3.4.4 załącznika I do tego rozporządzenia, wydaje się, że norma spełnia jedynie wymaganie dotyczące tlenku węgla, ale nie dla innych szkodliwych stężeń innych substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia.
(7) Normy zharmonizowane opracowane przez CEN na podstawie wniosku, z wyjątkiem normy zharmonizowanej EN 30-1-1:2021, spełniają wymagania, które mają obejmować i które są określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/426.Należy zatem opublikować odniesienia do tych norm w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z odniesieniami do wszelkich odpowiednich norm zmieniających lub korygujących. Biorąc pod uwagę, że norma EN 30-1-1:2021 nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w pkt 3.2.4 i 3.4.4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/426, należy ją opublikować z ograniczeniami.
(8) Ostatnia seria norm, co do których istnieje domniemanie zgodności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/142/WE 4 , która została zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/426, została opublikowana w ramach komunikatu 2018/C 118/05 5 . Komunikat ten wygasł z dniem 21 kwietnia 2018 r. W związku z tym nie ma obecnie opublikowanych norm zharmonizowanych dających domniemanie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2016/426.
(9) W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych sporządzonych na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/426 i spełniających wymagania, które mają one obejmować swoim zakresem, należy opublikować w jednym akcie.
(10) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.224 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/224 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń spalających paliwa gazowe, opracowanych na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/426 |
| Data aktu: | 10/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 12/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/01/2024 |