Decyzja EBC/2023/38 (2024/190) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/190
z dnia 15 grudnia 2023 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2023/38)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w związku z pierwszym tiret art. 3 ust. 1 oraz art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2022 r. Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) 1 , która zmieniła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) 2 . W decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) przewidziano uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym dla zakupów obligacji przedsiębiorstw w ramach programu skupu aktywów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) i tymczasowego nadzwyczajnego programu skupu aktywów w czasie pandemii (PEPP), w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów.

(2) Zgodnie z decyzją (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29) kwestie związane ze zmianą klimatu zostały uwzględnione poprzez "przechylenie" wskaźnika referencyjnego na korzyść emitentów o lepszym oddziaływaniu na klimat, tj. zwiększenie w bilansie Eurosystemu udziału aktywów emitowanych przez przedsiębiorstwa o lepszym oddziaływaniu na klimat w stosunku do udziału przedsiębiorstw o gorszych wynikach w tym obszarze. Jak wskazano w motywie 1 decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29), oddziaływanie emitentów na klimat należy mierzyć poprzez odniesienie do ich emisji gazów cieplarnianych, poziomu ambicji ich celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla oraz ujawniania przez nich informacji dotyczących klimatu.

(3) W dniu 19 września 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) opublikował na swojej stronie internetowej dalsze szczegółowe informacje na temat uwzględniania problematyki zmiany klimatu przy zakupach obligacji przedsiębiorstw, w których wyjaśniono kluczowe elementy sposobu oceny oddziaływania emitentów na klimat, w tym metodologię określania oceny punktowej w zakresie ich oddziaływania na klimat.

(4) W dniu 23 marca 2023 r. EBC opublikował raport zatytułowany "Climate-related financial disclosures of the Eurosystem's corporate sector holdings for monetary policy purposes" 3 . Oprócz opisu postępów Eurosystemu w zakresie zarządzania ryzykiem finansowym związanym ze zmianą klimatu i ograniczania tego ryzyka w raporcie przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego stosowanych po wejściu w życie decyzji (UE) 2022/1613 (EBC/2022/29).

(5) W dniu 5 października 2023 r., po pierwszym regularnym przeglądzie metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat Rada Prezesów zdecydowała, że dotychczas udostępnione publicznie informacje na temat tej metodologii powinny zostać przedstawione w sposób skonsolidowany i opublikowane w ramach decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16). Działanie to ma na celu zwiększenie pewności prawa, jasności i przejrzystości w odniesieniu do metodologii oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat i podejścia opartego na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2016/948 (EBC/2016/16),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) wprowadza się następujące zmiany:

1)
artykuł 4a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4a

Uwzględnienie w przydziale referencyjnym kwestii związanych ze zmianą klimatu

1. W przydziale, o którym mowa w art. 4 ust. 3, uwzględnia się kwestie związane ze zmianą klimatu, w szczególności w celu zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów, w tym jej elementami określonymi w załączniku.

2. Rada Prezesów może, jeżeli uzna to za konieczne, dokonać przeglądu metodologii, o której mowa w ust. 1, w szczególności w celu uwzględnienia ryzyka finansowego związanego z klimatem oraz rozwoju możliwości oceny ryzyka.";

2)
dodaje się załącznik w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Do decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK

METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT I PODEJŚCIE OPARTE NA »PRZECHYLENIU« WSKAŹNIKA RFERENCYJNEGO

1. METODOLOGIA OCENY PUNTKOWEJ W ZAKRESIE ODDZIAŁYWANIA NA KLIMAT

W odniesieniu do każdego emitenta oblicza się ocenę punktową jego oddziaływania na klimat (»ocena punktowa oddziaływania na klimat«) w oparciu o trzy wskaźniki: wskaźnik ujawniania informacji, wskaźnik retrospektywny i wskaźnik perspektywiczny, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Ocena punktowa oddziaływania na klimat przyjmuje wartość od zera do pięciu i koncentruje się na ryzyku finansowym związanym z klimatem oszacowanym na podstawie a) jakości ujawnianych przez emitenta informacji, b) intensywności ostatnich emisji emitenta 4 oraz c) celów emitenta związanych z klimatem. Im wyższy wynik, tym lepsza ocena oddziaływania na klimat.

1.1. Wskaźnik ujawniania informacji

Wskaźnik ujawniania informacji dotyczy oceny jakości informacji ujawnianych przez emitentów w odniesieniu do ich emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2, o których mowa w protokole dotyczącym emisji gazów cieplarnianych 5 , zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. Wskaźnik ujawniania informacji premiuje emitentów ujawniających informacje wysokiej jakości. Emitenci otrzymują lepszą ocenę punktową w ramach tego wskaźnika, jeżeli ujawniane przez nich informacje zostały zweryfikowane przez osobę trzecią. Emitenci otrzymują najniższą ocenę punktową, jeżeli nie ujawniają danych o własnych emisjach.

1.2. Wskaźnik retrospektywny

Wskaźnik retrospektywny dotyczy oceny poziomu emisji gazów cieplarnianych emitentów w przeszłości, zarówno pod względem intensywności emisji, jak i tempa dekarbonizacji. Wskaźnik ten uwzględnia poziomy intensywności emisji przez emitentów gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 oraz średnie wartości emisji gazów cieplarnianych z zakresu 3 dla danego sektora. Stanowi on połączenie podejścia wewnątrzsektorowego ("best-in-class") z podejściem międzysektorowym ("best-in-universe"), zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów. Podejście wewnątrz- sektorowe zakłada porównanie poszczególnych przedsiębiorstw z innymi przedsiębiorstwami w ramach tego samego sektora przemysłu. Zgodnie z podejściem międzysektorowym porównuje się przedsiębiorstwa ze wszystkich sektorów, zarówno pod względem intensywności ich emisji w danym momencie, jak i tempa dekarbonizacji.

1.3. Wskaźnik perspektywiczny

W ramach wskaźnika perspektywicznego ocenia się oczekiwaną zmianę intensywności emisji gazów cieplarnianych emitentów. Czynniki prowadzące do uzyskania wyższej oceny w ramach tego wskaźnika obejmują poziom ambicji i wiarygodność określonych przez emitentów celów w zakresie redukcji intensywności emisji gazów cieplarnianych (w szczególności, jeśli cel ten jest naukowo uzasadniony i został zatwierdzony przez osobę trzecią) oraz dążenie emitentów do osiągnięcia własnych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, oceniane zgodnie z metodologią określoną przez Radę Prezesów.

2. Podejście oparte na "przechyleniu" wskaźnika referencyjnego

Przy zakupach obligacji przedsiębiorstw premiuje się emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat, zgodnie ze wzorem określonym przez Radę Prezesów. »Przechylenie« oznacza, że ważony kapitalizacją rynkową udział aktywów we wskaźniku referencyjnym dla zakupów w sektorze przedsiębiorstw Eurosystemu zostanie zwiększony w przypadku emitentów o wyższej ocenie punktowej w zakresie oddziaływania na klimat w porównaniu z emitentami, dla których ta ocena jest niższa. Aby zapewnić, że zakupy są dokonywane zgodnie z »przechylonym« wskaźnikiem referencyjnym, wskaźnik ten włącza się do limitów grup emitentów.

1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1613 z dnia 9 września 2022 r. zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2022/29) (Dz.U. L 241 z 19.9.2022, s. 13).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).
3 Dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Intensywność emisji emitenta definiuje się jako wielkość emisji gazów cieplarnianych tego emitenta (w tCO2) podzieloną przez jego przychody (w mln EUR).
5 Protokół dotyczący emisji gazów cieplarnianych rozróżnia bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych spółek ze źródeł własnych lub kontrolowanych (zakres 1), pośrednie emisje z zakupionej lub uzyskanej energii elektrycznej, pary, ogrzewania lub chłodzenia (zakres 2) oraz pozostałe emisje pośrednie, w tym w szczególności emisje występujące w łańcuchu wartości przedsiębiorstwa, na wcześniejszym lub późniejszym etapie łańcucha (zakres 3); zob. strona internetowa Greenhouse Gas Protocol pod adresem ghgprotocol.org.".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024