uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek M/396") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(3) Na podstawie wniosku M/396 CEN i CENELEC opracowały normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010 dotyczącą maszyn rolniczych i bezpieczeństwa ładowaczy czołowych, EN 15997:2011 sprostowaną normą EN 15997:2011/AC:2012, dotyczącą wszystkich pojazdów terenowych i bezpieczeństwa czterokołowców, EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, i wymagań ogólnych dotyczących bezpieczeństwa narzędzi przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych oraz EN 62841-2-11:2016 zmienioną normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, dotyczącą narzędzi o napędzie elektrycznym, ręcznych, przenośnych, do trawników i innych ogrodniczych, a także wymagań szczegółowych dotyczących ręcznych pilarek o ruchu posuwistozwrotnym. Odniesienia do tych norm opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w drodze decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1586 3 .
(4) W dniu 6 czerwca 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010, wyjaśniając, że ta norma zharmonizowana nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma dotycząca ładowaczy czołowych do pojazdów rolniczych nakłada środki organizacyjne zamiast środków technicznych w odniesieniu do wymogów określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Niemcy twierdzą, że obecność konstrukcji zabezpieczającej przed skutkami przewrócenia się pojazdu nie jest uznawana za wystarczającą do spełnienia wymogów określonych w pkt 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, ponieważ zamiast niej powinna być obecna konstrukcja zabezpieczająca przed spadającymi przedmiotami zgodnie z kodeksem nr 10 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 4 .
(5) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn 5 na posiedzeniach w dniach 10 października 2022 r. i 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 w sprawie normalizacji europejskiej.
(6) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 12525:2000+A2:2010 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2 i 1.7.4.2 lit. l) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(7) W dniu 30 września 2022 r. Francja zgłosiła formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012, wyjaśniając, że nie spełnia ona zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi, że norma ta, obejmująca pojazdy terenowe i czteroko- łowce, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu możliwego do przewidzenia niewłaściwego użycia i zasad bezpieczeństwa kompleksowego określonych w pkt 1.1.2 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Francja twierdzi również, że przedmiotowa norma ma poważne braki dotyczące utraty stabilności, ponieważ nie zawiera wymogów dotyczących stateczności poprzecznej i przedniej stateczności wzdłużnej określonych w pkt 1.3.1 załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto Francja twierdzi, że ta zharmonizowana norma nie zawiera specyfikacji zapobiegających niekontrolowanemu ruchowi określonych w pkt 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Według Francji za najistotniejsze scenariusze wypadku uznaje się zdarzenie polegające na przewróceniu i wyrzucenie kierowcy.
(8) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 23 marca 2023 r. Został on omówiony w dniu 15 grudnia 2023 r. przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej.
(9) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 15997:2011 sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012 wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i przedstawicielami komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.1.2, 1.3.1 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(10) W dniu 20 maja 2022 r. Niemcy zgłosiły formalny sprzeciw zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE wobec normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wyjaśniając, że te normy zharmonizowane nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Niemcy twierdzą, że norma zharmonizowana EN 62841-1:2015 sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015, i norma zharmonizowana EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020 (obie obejmujące ręczne maszyny elektryczne, takie jak wyrzy- narki), nie zapewniają wystarczającej ochrony przed niezamierzonym uruchomieniem po zaniku napięcia, w odniesieniu do wymagań określonych w pkt 1.2.3 (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(11) Formalny sprzeciw został omówiony przez grupę ekspertów Komisji ds. maszyn na posiedzeniu w dniu 10 października 2022 r. oraz przez komitet ustanowiony na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej w dniu 15 grudnia 2023 r.
(12) Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015 sprostowanej normą EN 62841-1:2015/ AC:2015 i normy zharmonizowanej EN 62841-2-11:2016 zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/A1:2020, wspólnie z przedstawicielami grupy ekspertów Komisji ds. maszyn i komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja stwierdziła, że normy te nie spełniają zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3 i 2.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(13) Biorąc pod uwagę, że odniesienie do zmiany EN 62841-1:2015/A11:2022 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej decyzją wykonawczą (UE) 2023/1586 po sprzeciwie wniesionym przez Niemcy, Komisja rozpatrzyła także normę zharmonizowaną EN 62841-1:2015 sprostowaną normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienioną normą EN 62841-1:2015/A11:2022 i stwierdziła, że norma ta w dalszym ciągu nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.3. (akapit drugi tiret pierwsze wraz z akapitem pierwszym) i pkt 2.2.1 (akapit pierwszy tiret trzecie) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(14) Normy zharmonizowane: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowana normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowana normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmieniona normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmieniona normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, powinny zatem zostać utrzymane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(15) Odniesienia do norm zharmonizowanych: EN 12525:2000+A2:2010; EN 15997:2011, sprostowanej normą EN 15997:2011/AC:2012; EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015 i zmienionej normą EN 62841-1:2015/A11:2022; oraz EN 62841-2-11:2016, zmienionej normą EN 62841-2-11:2016/ A1:2020, są wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, ale opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniami. Należy zatem utrzymać odniesienia do tych norm zharmonizowanych poprzez usunięcie ich z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.
(16) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 62841-1:2015, sprostowanej normą EN 62841-1:2015/AC:2015, jest wymienione w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586, w którym wymieniono odniesienia do norm zharmonizowanych wycofanych po określonych datach. Załącznik ten zawiera również odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE z ograniczeniami. Należy zatem utrzymać odniesienie do tej normy zharmonizowanej poprzez usunięcie jej z tego załącznika i ponowne wprowadzenie do niego z odpowiednimi ograniczeniami.
(17) W celu zapewnienia jasności i pewności art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 powinien stanowić, że stosowanie norm, do których odniesienia wymieniono w tym załączniku, podlega wszelkim ograniczeniom określonym w załączniku III do tej decyzji wykonawczej. Należy zatem sprostować art. 3 wspomnianej decyzji wykonawczej.
(18) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić i sprostować decyzję wykonawczą (UE) 2023/1586.
(19) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu, które to dokumenty będą stanowiły elektroniczną dokumentację medyczną.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1256 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1256 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2023/1586 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących maszyn rolniczych z ładowaczem czołowym, czterokołowców terenowych oraz narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym |
Data aktu: | 26/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 30/04/2024 |