uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 29 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/689 1 w sprawie zawarcia Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 (zwanej dalej "Umową"). Umowa ta obowiązuje od dnia 1 stycznia 2021 r.
(2) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) Umowy Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") jest uprawniony do przyjmowania - w odniesieniu do kwestii związanych z obszarem jego kompetencji - decyzji i zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii co do których Umowa lub jakakolwiek umowa uzupełniająca tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała mu uprawnienia. Zgodnie z art. 10 ust. 2 Umowy Specjalny Komitet przyjmuje decyzje i wydaje zalecenia za obopólną zgodą. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) Umowy, Specjalny Komitet jest uprawniony do monitorowania wdrażania i dokonywania jego przeglądu wykonania oraz zapewnia właściwe funkcjonowanie Umowy.
(3) Art. 317 ust. 1 Umowy stanowi, że każda ze Stron zapewnia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali skuteczne i inkluzywne ustalenia robocze z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) Umowy dotyczącego energii, w tym ramy współpracy między Europejską Siecią Operatorów Systemów Przesyłowych Energii Elektrycznej (ENTSO-E) i Europejską Siecią Operatorów Systemów Przesyłowych Gazu (ENTSOG), z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej i gazu w Zjednoczonym Królestwie, z drugiej strony.
(4) Art. 318 ust. 1 Umowy stanowi, że Strony zapewniają, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organ regulacyjny Zjednoczonego Królestwa wyznaczony zgodnie z art. 310 Umowy najszybciej, jak to możliwe nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów Umowy.
(5) Zgodnie z art. 317 ust. 1 Umowy ramy współpracy nie obejmują ani nie powodują przyznania statusu porównywalnego z udziałem operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG. Podobnie, zgodnie z art. 318 ust. 2 Umowy uzgodnienia administracyjne nie obejmują ani nie powodują przyznania statusu porównywalnego z udziałem organu regulacyjnego Zjednoczonego Królestwa wyznaczonego zgodnie z art. 310 Umowy w ACER.
(6) Specjalny Komitet możliwie najszybciej uzgadnia wytyczne dotyczące ustaleń roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 Umowy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 Umowy. Specjalny Komitet przyjmuje decyzję w sprawie wytycznych podczas swojego kolejnego posiedzenia albo w drodze procedury pisemnej, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, po dopełnieniu w tym celu przez każdą ze Stron procedur wewnętrznych.
(7) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu, gdyż decyzja tego Specjalnego Komitetu będzie wiążąca dla Unii.
(8) Aby monitorować wykonywanie Umowy, w tym wytycznych Specjalnego Komitetu, stanowisko Unii powinno zostać doprecyzowane w momencie przedłożenia ustaleń roboczych i uzgodnień administracyjnych do rozpatrzenia przez Specjalny Komitet, zanim zostaną one przyjęte. O ile ustalenia robocze i uzgodnienia administracyjne są zgodne z Umową i ze stanowiskiem Unii określonym w projekcie decyzji Specjalnego Komitetu, dołączonym do niniejszej decyzji, powinno być możliwe wyrażenie w imieniu Unii pozytywnej opinii w ramach Specjalnego Komitetu. Aby zapewnić regularny i pełny udział Rady i jej organów przygotowawczych, należy stosować procedury określone w decyzji (UE) 2021/689,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1102 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/1102 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii UE i Zjednoczonego Królestwa ustanowionego Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ustaleń roboczych i uzgodnień administracyjnych |
| Data aktu: | 25/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 12/04/2024 |