uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 4,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/869 ustanowiono ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania ("PWsZ"), które są niezbędne do wdrożenia 11 strategicznych geograficznych priorytetowych korytarzy infrastrukturalnych określonych w dziedzinach energii elektrycznej, sieci przesyłowych energii morskiej, wodoru i elektrolizerów, a także trzech ogólnounijnych priorytetowych obszarów infrastruktury w zakresie inteligentnych sieci elektroenergetycznych, inteligentnych sieci gazowych i sieci przesyłu dwutlenku węgla, oraz ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania ("PWzZ") realizowanych przez Unię we współpracy z państwami trzecimi w dziedzinach energii elektrycznej, wodoru i sieci przesyłu dwutlenku węgla.
(2) Jak wynika z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/869, Komisja powinna przyjąć akt delegowany ustanawiający pierwszą listę unijną zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869 do dnia 30 listopada 2023 r.
(3) Wszystkie kwalifikujące się projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej oceniono pod kątem zgodności z kryterium zrównoważoności, którego spełnienie jest obowiązkowe w odniesieniu do wszystkich kategorii projektów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869. Wyłącznie projekty, co do których wykazano, że znacząco przyczyniają się do zapewnienia zrównoważoności, zostały poddane dalszej ocenie przez grupy regionalne, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869, które potwierdziły, że projekty te spełniają kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia.
(4) Komisja oceniła proponowane projekty pod kątem ich zgodności z wymogami przewidzianymi w art. 3 ust. 5.
(5) Projekty regionalnych list PWsZ/PWzZ zostały uzgodnione przez grupy regionalne na spotkaniach poświęconych kwestiom technicznym.
(6) Po uzyskaniu opinii Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) w dniu 21 września 2023 r. w sprawie spójnego stosowania kryteriów oceny oraz analizy kosztów i korzyści we wszystkich regionach organy decyzyjne grup regionalnych przyjęły ostateczne listy regionalne w dniu 25 października 2023 r. Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/869 przed przyjęciem list regionalnych wszystkie proponowane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie, do których terytoriów projekty te się odnoszą.
(7) Projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej były przedmiotem konsultacji publicznych. W kwestii projektów zaproponowanych do umieszczenia na liście unijnej przeprowadzono ponadto konsultacje z organizacjami reprezentującymi odpowiednie zainteresowane strony, w tym przedstawicieli państw trzecich, producentów, operatorów systemów dystrybucyjnych, dostawców, lokalnych mieszkańców oraz organizacje konsumentów i organizacje działające na rzecz ochrony środowiska, a także zaproszono te podmioty do udziału w dyskusjach technicznych na forum grup regionalnych.
(8) PWsZ powinny zostać wymienione według strategicznych priorytetów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej w porządku określonym w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2022/869. PWzZ, w odniesieniu do których nie ustanowiono wymogu wdrożenia priorytetowych korytarzy i obszarów infrastruktury energetycznej określonych w załączniku I do rozporządzenia TEN-E, powinny być umieszczane na liście odrębnie w podziale na kategorie infrastruktury, do których należą, i regiony, w których są realizowane.
(9) PWsZ/PWzZ powinny być umieszczane na liście jako samodzielne PWsZ/PWzZ albo jako części klastra kilku PWsZ i PWzZ ze względu na ich współzależność bądź (potencjalną) konkurencję między nimi.
(10) Jeżeli chodzi o odstępstwo przewidziane w art. 24 rozporządzenia (UE) 2022/869 w odniesieniu do Cypru i Malty dotyczące jednego połączenia międzysystemowego dla każdego z tych państw członkowskich, Komisja otrzymała dokumenty wymagane zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2. Odpowiednie projekty przedstawiono podczas posiedzeń technicznych grup regionalnych, przy czym stosowną dokumentację - z zastrzeżeniem tajemnic handlowych - podano do wiadomości publicznej. Jedno połączenie międzysystemowe dla Malty i jedno połączenie międzysystemowe dla Cypru, niezbędne do przyłączenia tych państw członkowskich do transeuropejskiej sieci gazowej, powinny zatem zachować swój status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
(11) Lista unijna obejmuje projekty znajdujące się na różnych etapach rozwoju, w tym na etapie poprzedzającym studium wykonalności, w trakcie studium wykonalności, na etapie wydawania pozwoleń oraz w fazie budowy. W przypadku PWsZ/PWzZ znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju niezbędne mogą być analizy mające na celu wykazanie wykonalności technicznej i ekonomicznej projektów oraz ich zgodności z prawodawstwem Unii, w tym z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W tym kontekście należy odpowiednio zidentyfikować ewentualne negatywne skutki oddziaływania na środowisko, ocenić je, a następnie albo je wyeliminować, albo złagodzić. Przy realizacji projektów należy ponadto zidentyfikować i należycie uwzględnić odpowiednie środki służące przystosowaniu się do zmiany klimatu.
(12) Umieszczenie projektów na liście unijnej następuje bez uszczerbku dla wyników właściwej oceny oddziaływania na środowisko i procedury wydawania pozwoleń.
(13) Należy zatem przyjąć pierwszą unijną listę PWsZ i PWzZ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1041 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1041 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania |
| Data aktu: | 28/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 08/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 28/04/2024 |