uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje: oleinian etylu, nona-2,6-dien-1-ol, pent-2-en-1-ol, trans-2,cis-6-nonadien-1-ol, 2-dodekenal, nona-2 (trans),6(cis)-dienal, nona-2,4-dienal, trans-2-nonenal, 2,4-dekadienal, hepta-2,4-dienal, deka-2(trans),4(trans)- dienal, dodek-2(trans)-enal, hept-2(trans)-enal, non-2-enal, nona-2(trans),6(trans)-dienal, undek-2(trans)-enal, trans-2-oktenal, trans-2-dekenal, tr-2, tr-4-nonadienal, tr-2, tr-4-undekadienal, octan heks-2(trans)-enylu, maślan heks-2-enylu, okt-1-en-3-on, izopulegol, 4-terpinenol, maślan linalilu, mrówczan linalilu, propionian linalilu, izomaślan linalilu, 3-metylo-2-cyklopenten-1-on, 3-okso-2-pentylo-1-cyklopentylooctan metylu, benzofenon, cynamonian benzylu, salicylan etylu, 1,2-dimetoksy-4-(prop-1-enylo)-benzen, mircen i p-ocymen zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierz ąt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty należące do grupy funkcjonalnej "substancje aromatyzuj ące" zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wnioski o zezwolenie na stosowanie wyżej wymienionych substancji jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący wody do pojenia w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych substancji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opiniach z 25 kwietnia 2012 r. 3 , 13 czerwca 2012 r. 4 , 13 listopada 2012 r. 5 , 12 marca 2013 r. 6 , 1 grudnia 2015 r. 7 , 20 kwietnia 2016 r. 8 , 28 lutego 2019 r. 9 , 10 stycznia 2020 r. 10 , 28 stycznia 2020 r. 11 i 23 marca 2022 r. 12 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania substancje te nie mają szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa konsumentów ani środowiska. Wobec braku odpowiednich badań Urząd nie mógł stwierdzić, czy zapewnione jest bezpieczeństwo użytkowników podczas obchodzenia się z przedmiotowymi dodatkami, albo stwierdził, że substancje te należy uznać za substancje drażniące dla skóry i oczu oraz substancje potencjalnie działające uczulająco na skórę i drogi oddechowe.
(6) Urząd stwierdził, że wszystkie przedmiotowe substancje są uznawane za środki aromatyzuj ące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności. Ponowne wykazywanie ich skuteczności nie jest zatem konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Ocena wszystkich przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatku.
(8) Należy przewidzieć pewne warunki, aby umożliwić ściślejszą kontrolę. W szczególności na etykietach dodatków należy wskazać maksymalną zalecaną zawartość. W przypadku przekroczenia tej zawartości niektóre informacje powinny być podane na etykiecie premiksów.
(9) Fakt, że stosowanie przedmiotowych substancji jako środków aromatyzuj ących w wodzie do pojenia nie jest dozwolone, nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(10) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 marca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.82.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/605 dotyczące zezwolenia na stosowanie oleinianu etylu, nona-2,6-dien-1-olu, pent-2-en-1-olu, trans-2,cis-6-nonadien-1-olu, 2-dodekenalu, nona-2(trans),6(cis)-dienalu, nona-2,4-dienalu, trans-2-nonenalu, 2,4-dekadienalu, hepta-2,4-dienalu, deka-2(trans),4(trans)-dienalu, dodek-2(trans)-enalu, hept-2(trans)-enalu, non-2-enalu, nona-2(trans),6(trans)-dienalu, undek-2(trans)-enalu, trans-2-oktenalu, trans-2-dekenalu, tr-2, tr-4-nonadienalu, tr-2, tr-4-undekadienalu, octanu heks-2(trans)-enylu, maślanu heks-2-enylu, okt-1-en-3-onu, izopulegolu, 4-terpinenolu, maślanu linalilu, mrówczanu linalilu, propionianu linalilu, izomaślanu linalilu, 3-metylo-2-cyklopenten-1-onu, 3-okso-2-pentylo-1-cyklopentylooctanu metylu, benzofenonu, cynamonianu benzylu, salicylanu etylu, 1,2-dimetoksy-4-(prop-1-enylo)-benzenu, mircenu i β-ocymenu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt |
| Data aktu: | 09/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 10/04/2023 |