uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniaj ące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. b), art. 27 ust. 1 lit. a), art. 31 ust. 1 lit. b), art. 43 ust. 1 lit. b), art. 53 ust. 1 lit. a) i art. 62 ust. 15 lit. c),
(1) Zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje zarządzania ciągłą zdatnością do lotu i organizacje obsługi technicznej muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(2) Ponadto zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 3.3 lit. b) i pkt 5 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2018/1139 organizacje szkolące pilotów, organizacje szkolące personel pokładowy, centra medycyny lotniczej dla załóg oraz operatorzy szkoleniowych urządzeń symulacji lotu muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(3) Co więcej, zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 8.1 lit. c) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2018/1139 przewoźnicy lotniczy muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(4) Ponadto zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 5.1 lit. c) i pkt 5.4 lit. b) załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 instytucje zapewniające zarządzanie ruchem lotniczym i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, instytucje świadczące usługi U-space i wyłączne instytucje świadczące centralne usługi informacyjne, a także organizacje szkoleniowe i centra medycyny lotniczej dla kontrolerów ruchu lotniczego muszą wdrożyć i utrzymywać system zarządzania w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa.
(5) Odnośne ryzyko dotyczące bezpieczeństwa może wynikać z różnych źródeł, takich jak wady projektowe, nieprawidłowe utrzymanie, aspekty wydolności ludzkiej, zagrożenia środowiskowe i zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji. W systemach zarządzania wdrożonych przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja"), właściwe organy krajowe oraz organizacje, o których mowa w motywach powyżej, należy zatem uwzględnić nie tylko ryzyko dla bezpieczeństwa wynikające ze zdarzeń losowych, ale również ryzyko dla bezpieczeństwa wynikaj ące z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji, jeżeli występujące wady mogą zostać wykorzystane przez osoby fizyczne w złym zamiarze. Tego typu ryzyko związane z bezpieczeństwem informacji stale wzrasta w środowisku lotnictwa cywilnego wraz z coraz większym powiązaniem obecnie funkcjonuj ących systemów informatycznych, które coraz częściej stają się celem ataków dokonywanych przez osoby działające w złym zamiarze.
(6) Ryzyko związane z tymi systemami informatycznymi nie ogranicza się do ewentualnych ataków w cyberprzestrzeni, ale obejmuje również zagrożenia, które mogą wpływać na procesy i procedury, a także wydolność ludzką.
(7) Aby zapewnić bezpieczeństwo informacji i danych cyfrowych, wiele organizacji już teraz stosuje normy międzynarodowe, takie jak ISO 27001. Normy te mogą nie obejmować wszystkich aspektów lotnictwa cywilnego. Należy zatem określić wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze.
(8) Ważne jest, aby takie wymagania obejmowały wszystkie dziedziny lotnictwa i ich wzajemne relacje, ponieważ lotnictwo stanowi wysoce powiązany system systemów. Wymagania te muszą zatem mieć zastosowanie do wszystkich organizacji i właściwych organów objętych rozporządzeniami Komisji (UE) nr 748/2012 2 , (UE) nr 1321/2014 3 , (UE) nr 965/2012 4 , (UE) nr 1178/2011 5 , (UE) 2015/340 6 , (UE) nr 139/2014 7 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/664 8 , a także do tych, które już teraz są zobowiązane do posiadania systemu zarządzania zgodnie z obowiązującymi unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa lotniczego. Niektóre organizacje należy jednak wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia odpowiedniej proporcjonalno ści do niższego ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, na jakie narażają one system lotnictwa.
(9) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zapewnić konsekwentne wdrażanie we wszystkich dziedzinach lotnictwa, a jednocześnie ich stosowanie powinno mieć jak najmniejszy wpływ na unijne przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego mające już zastosowanie do tych dziedzin.
(10) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny pozostawać bez uszczerbku dla wymogów w zakresie bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa określonych w pkt 1.7 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 9 i w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 10 .
(11) Wymogi bezpieczeństwa określone w art. 33-43 tytułu V "Bezpieczeństwo programu" rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 11 uznaje się za równoważne wymogom określonym w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem pkt IS.I.OR.230 załącznika II do niniejszego rozporządzenia, którego należy przestrzegać.
(12) W celu zagwarantowania pewności prawa należy uznać, że interpretacja terminu "bezpieczeństwo informacji" zdefiniowanego w niniejszym rozporządzeniu, odzwierciedlaj ąca jego powszechne stosowanie w lotnictwie cywilnym na świecie, jest zgodna z interpretacj ą terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych " zdefiniowanego w art. 4 pkt 2 dyrektywy (UE) 2016/1148. Definicji terminu "bezpieczeństwo informacji" stosowanej do celów niniejszego rozporządzenia nie należy interpretować jako definicji rozbieżnej z definicją terminu "bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych " określoną w dyrektywie (UE) 2016/1148.
(13) Aby uniknąć powielania wymogów prawnych, jeżeli organizacje objęte zakresem niniejszego rozporządzenia podlegają już wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z aktów Unii, o których mowa w motywach 10 i 11, i wywierającym taki sam skutek jak przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu, zgodność z takimi wymogami w zakresie bezpieczeństwa należy uznać za tożsamą ze zgodnością z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Organizacje objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, które już podlegają wymogom w zakresie bezpieczeństwa wynikającym z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 lub rozporządzenia (UE) 2021/696 bądź obydwu tych rozporządzeń, powinny również przestrzegać wymogów określonych w załączniku II (część IS.I.OR.230 "System zewnętrznego zgłaszania zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji") do niniejszego rozporządzenia, ponieważ żadne z tych rozporządzeń nie zawiera przepisów dotyczących zewnętrznego zgłaszania incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji.
(15) W celu zapewnienia kompletności należy zmienić rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze (UE) 2017/373 12 i (UE) 2021/664, aby wprowadzić wymogi dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wraz z określonymi w nim systemami zarządzania oraz aby określić wymogi dla właściwych organów w zakresie nadzoru nad organizacjami wdrażającymi wspomniane wymogi dotycz ące zarządzania bezpieczeństwem informacji.
(16) Aby organizacje miały wystarczaj ąco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi przepisami i procedurami, niniejsze rozporz ądzenie stosuje się po upływie 3 lat od daty jego wejścia w życie, z wyjątkiem instytucji zapewniaj ącej służby żeglugi powietrznej w ramach europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) zdefiniowanej w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373, w odniesieniu do której w związku z trwającą akredytacją bezpieczeństwa systemu i usług EGNOS zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od 1 stycznia 2026 r.
(17) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 03/2021 13 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(18) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.31.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/203 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w kwestii wymagań dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze w odniesieniu do organizacji objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 oraz właściwych organów objętych zakresem stosowania rozporządzeń Komisji (UE) nr 748/2012, (UE) nr 1321/2014, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 1178/2011, (UE) 2015/340, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/373, (UE) nr 139/2014 i (UE) 2021/664 oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, (UE) nr 748/2012, (UE) nr 965/2012, (UE) nr 139/2014, (UE) nr 1321/2014, (UE) 2015/340 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 i (UE) 2021/664 |
| Data aktu: | 27/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2023 |
| Data wejścia w życie: | 22/02/2026, 22/02/2023 |