uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów oraz w sprawie zmiany dyrektyw 2008/48/WE i 2014/17/UE 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 6,
(1) Przed nabyciem nieobsługiwanych umów o kredyt potencjalni nabywcy powinni mieć dostęp do szczegółowych informacji na temat nieobsługiwanej umowy o kredyt, kontrahenta, zabezpieczenia, gwarancji, procedur prawnych i egzekucyjnych oraz historii windykacji i spłat. Standaryzacja tych informacji za pomocą wspólnych formularzy, pól danych, definicji i cech powinna ułatwić sprzedaż nieobsługiwanych umów o kredyt na rynkach wtórnych i zmniejszyć bariery wejścia dla małych instytucji kredytowych i mniejszych inwestorów, którzy chcą zawierać transakcje dotyczące nieobsługiwanych umów o kredyt.
(2) Przy sprzedaży lub przenoszeniu nieobsługiwanych umów o kredyt, które znajdują się w portfelu przeznaczonym do sprzedaży lub przeniesienia, instytucje kredytowe powinny korzystać z formularzy dotyczących danych transakcyjnych przewidzianych dla nieobsługiwanych umów o kredyt, aby zapewnić potencjalnym nabywcom wszystkie niezbędne informacje, umożliwiając im tym samym właściwą ocenę wartości praw kredytodawcy wynikających z nieobsługiwanej umowy o kredyt lub samej nieobsługiwanej umowy o kredyt, a także prawdopodobieństwa odzyskania tej wartości. Stosowanie takich formularzy w odniesieniu do umów o kredyt zmniejszyłoby również asymetrię informacyjną między potencjalnymi nabywcami a sprzedającymi umowy o kredyt i tym samym przyczyniłoby się do rozwoju funkcjonujących rynków wtórnych w Unii. Instytucje kredytowe powinny stosować formularze w przypadku sprzedaży lub przeniesienia takich umów kredytowych wiążących się ze zmianą kredytodawcy prowadzącego ewidencję w ramach danej umowy o kredyt.
(3) Aby zapewnić potencjalnym nabywcom wszystkie informacje niezbędne do podjęcia świadomej decyzji, instytucje kredytowe powinny stosować formularze dotyczące danych transakcyjnych w przypadku przeniesień nieobsługiwanych umów o kredyt, w tym przeniesień do innych instytucji kredytowych. Formularze dotyczące danych powinny być proporcjonalne do charakteru i wielkości kredytów i portfeli kredytowych. Z tego powodu obowiązek ten powinien mieć zastosowanie wyłącznie do przeniesień nieobsługiwanych umów o kredyt i nie powinien obejmować złożonych transakcji, w których nieobsługiwane umowy o kredyt są częścią takiej transakcji. Instytucje kredytowe nie powinny korzystać z takich formularzy w przypadku złożonych transakcji, przy sprzedaży lub przeniesieniu innych rodzajów umów, w tym umów swapu ryzyka kredytowego, umów swapowych zapewniających pełny zwrot i innych umów dotyczących instrumentu pochodnego, umów ubezpieczenia i umów o subpartycypację w odniesieniu do nieobsługiwanych umów o kredyt, lub w przypadku przeniesienia nieobsługiwanych umów o kredyt na podstawie takich umów.
(4) Z tego samego powodu instytucje kredytowe nie powinny korzystać z formularzy dotyczących danych transakcyjnych w przypadku umów o kredyt, sprzedaży lub przeniesienia zbywalnych papierów wartościowych, instrumentów pochodnych lub innych instrumentów finansowych objętych zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 2 , transakcji finansowana z użyciem papierów wartościowych, innych niż transakcje z obowiązkiem uzupełnienia zabezpieczenia kredytowego, w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 3 , ani w przypadku leasingu finansowego, ani innych rodzajów leasingu ruchomości lub nieruchomości, które nie są objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE 4 , ani w przypadku sprzedaży lub przekazania praw wynikających z takich instrumentów, transakcji lub leasingu.
(5) Aby zminimalizować koszty przetwarzania dla instytucji kredytowych i nabywców kredytów, zgodnie z art. 16 ust. 4 lit. d) dyrektywy (UE) 2021/2167, instytucje kredytowe nie powinny korzystać z formularzy dotyczących danych transakcyjnych w przypadku zbycia nieobsługiwanych umów o kredyt w drodze sekurytyzacji, w przypadku gdy zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 5 , a przekazywanie powiązanych informacji regulują rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1224 6 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1225 7 .
(6) Z tego samego powodu instytucje kredytowe nie powinny korzystać z formularzy dotyczących danych transakcyjnych w odniesieniu do kredytów zagrożonych w przypadku sprzedaży takich kredytów stanowiącej część sprzedaży oddziałów, sprzedaży linii biznesowych lub sprzedaży portfeli klientów, które nie są ograniczone do kredytów zagrożonych, oraz w przypadku przeniesień takich kredytów stanowiących część bieżącej restrukturyzacji sprzedającej instytucji kredytowej w ramach postępowania upadłościowego, naprawczego lub likwidacyjnego.
(7) Aby zapewnić przestrzeganie zasady proporcjonalności, w formularzach dotyczących danych transakcyjnych w odniesieniu do nieobsługiwanych umów o kredyt należy podać różne informacje w zależności od charakteru i wielkości nieobsługiwanych umów o kredyt oraz określić pola danych, które należy wypełnić, lub określić okoliczności, w których wypełnienie niektórych pól danych nie jest obowiązkowe. Z tego samego powodu instytucje kredytowe nie powinny być zobowiązane do wypełniania wszystkich pól danych w formularzach dotyczących danych transakcyjnych w odniesieniu do wszystkich transakcji. Takie transakcje powinny obejmować sprzedaż lub przeniesienie: 1) pojedynczej nieobsługiwanej umowy o kredyt, 2) kilku nieobsługiwanych umów o kredyt powiązanych z jednym kredytobiorcą, 3) nieobsługiwanych umów o kredyt w ramach umów kredytu konsorcjalnego, 4) nieobsługiwanych umów o kredyt powiązanych z kredytobiorcą mającym siedzibę poza Unią, 5) nieobsługiwanych umów o kredyt, które zostały nabyte od podmiotu niebędącego instytucją kredytową, ponieważ w takich sytuacjach instytucje kredytowe mogą nie mieć wszystkich informacji wymaganych do wypełnienia wszystkich pól danych, 6) nieobsługiwanych umów o kredyt dla osób fizycznych, w przypadku gdy transakcje te dotyczą małych umów o kredyt niezabezpieczony, które nie są objęte zakresem dyrektywy 2008/48/WE. Takie samo podejście powinno mieć zastosowanie w przypadku sprzedaży lub przeniesienia nieobsługiwanych umów o kredyt pomiędzy instytucjami kredytowymi, które należą do tej samej grupy.
(8) Aby umożliwić potencjalnym nabywcom nieobsługiwanych umów o kredyt przeprowadzenie finansowej analizy due diligence i wycenę nieobsługiwanych umów o kredyt przed zawarciem transakcji sprzedaży i przed zobowiązaniem się do zapłaty określonej ceny, instytucje kredytowe powinny zapewnić takim potencjalnym nabywcom wszystkie niezbędne informacje na odpowiednio wczesnym etapie procesu sprzedaży. Biorąc jednak pod uwagę poziom szczegółowości takich informacji i związane z tym konsekwencje w zakresie poufności, instytucje kredytowe powinny przekazywać takie informacje wyłącznie tym potencjalnym nabywcom, którzy są poważnie zainteresowani nabyciem danych nieobsługiwanych umów o kredyt. Ze względu na ochronę danych instytucje kredytowe powinny mieć możliwość przekazywania danych osobowych wyłącznie w przypadkach, w których konieczne jest zidentyfikowanie osób, których umowy o kredyt są nieobsługiwane. Do przetwarzania danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia wykonawczego zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(9) Informacje, których potencjalni nabywcy nieobsługiwanych umów o kredyt potrzebują do przeprowadzenia finansowej analizy due diligence i wyceny tych umów o kredyt, mogą zawierać elementy, które instytucje kredytowe uznają za poufne na podstawie wymogów prawnych dotyczących poufności lub ze względów handlowych. Instytucje kredytowe powinny zatem określić, które pola danych należy uznać za poufne, i powinny zapewnić, aby wszystkie informacje poufne były udostępniane za pośrednictwem bezpiecznych kanałów i wyłącznie po dokonaniu odpowiednich ustaleń dotyczących poufności między instytucją kredytową a potencjalnym nabywcą. Takimi bezpiecznymi kanałami mogą być elektroniczne wirtualne pokoje danych utworzone przez instytucje kredytowe w celu zapewnienia potencjalnym nabywcom dostępu do niezbędnych informacji. Instytucje kredytowe powinny zapewnić, aby takie wirtualne pokoje danych spełniały obowiązujące standardy branżowe w zakresie poufności i bezpieczeństwa danych.
(10) Aby ułatwić wymianę informacji, instytucje kredytowe powinny przekazywać informacje w formie elektronicznej i nadającej się do odczytu maszynowego, chyba że instytucje kredytowe i potencjalni nabywcy uzgodnią inaczej. W przypadku gdy instytucje kredytowe korzystają z platform aukcji elektronicznych lub platform transakcji bezgotówkowych w celu zorganizowania procesu sprzedaży lub przeniesienia nieobsługiwanych umów o kredyt, takie platformy mogą określić szczególne wymogi dotyczące formatu elektronicznego i formatu nadającego się do odczytu maszynowego.
(11) W ramach negocjacji transakcji sprzedaży lub przeniesienia instytucje kredytowe mogą uzgodnić z potencjalnymi nabywcami dostarczenie dodatkowych informacji dotyczących nieobsługiwanych umów o kredyt, wykraczających poza informacje wymagane w formularzach dotyczących danych transakcyjnych. W tym celu formularze powinny być tak zaprojektowane, aby możliwe było wprowadzenie takich dodatkowych pól danych. Takie dodatkowe informacje co do zasady nie powinny zawierać dodatkowych danych osobowych, zgodnie z zasadą minimalizacji danych oraz ochrony danych osobowych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 9 .
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 w sprawie niniejszego rozporządzenia wykonawczego skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 25 lipca 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.241.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2083 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2167 w odniesieniu do formularzy, które mają być stosowane przez instytucje kredytowe na potrzeby przekazywania nabywcom informacji na temat ich ekspozycji kredytowych w portfelu bankowym |
| Data aktu: | 26/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 19/10/2023 |