uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) benalaksylu, bromoksynilu i fenamifosu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlorsulfuronu i epoksykonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej benalaksyl nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1280 2 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie to wygasło z dniem 31 lipca 2021 r. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(3) W kontekście nieodnowienia zatwierdzenia benalaksylu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie mógł stwierdzić, że substancja ta nie ma właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego 3 .
(4) Benalaksyl-M jest zatwierdzoną substancją czynną do stosowania w środkach ochrony roślin. Definicja pozostałości zarówno dla benalaksylu, jak i benalaksylu-M brzmi: "Benalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych, łącznie z benalaksylem-M (suma izomerów)". NDP benalaksylu na powierzchni winogron stołowych, ziemniaków, czosnku, cebuli, szalotki, arbuzów, sałat i porów są bezpieczne dla konsumentów i powinny zostać utrzymane w celu uwzględnienia dozwolonych zastosowań benalaksylu-M na powierzchni tych produktów. W przypadku winogron do produkcji wina i melonów obowiązujące NDP odpowiadają kodeksowym najwyższym dopuszczalnym poziomom pozostałości ("CXL"). Są one bezpieczne dla konsumentów i powinny również zostać utrzymane zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dotyczące dozwolonych zastosowań benalaksylu-M na powierzchni oberżyn/bakłażanów i pomidorów są niższe niż NDP benalaksylu. W związku z tym NDP benalaksylu na powierzchni tych produktów należy obniżyć do obecnych NDP dla benalaksylu-M. W przypadku papryki rocznej i ziaren rzepaku nie istnieją żadne dozwolone zastosowania benalaksylu-M i nie ma CXL ani tolerancji importowych. NDP benalaksylu na powierzchni tych produktów należy obniżyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności ("LOD").
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej bromoksynil nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1276 4 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie tej substancji wygasło z dniem 31 lipca 2021 r. Wszystkie obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające bro- moksynil zostały cofnięte i nie istnieją żadne CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji czynnej. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej chlorsulfuron wygasło z dniem 31 grudnia 2019 r., a wnioskodawca nie złożył wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla chlorsulfuronu. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(7) Zatwierdzenie substancji czynnej epoksykonazol wygasło z dniem 30 kwietnia 2020 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla epoksykonazolu. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(8) Zatwierdzenie substancji czynnej fenamifos nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1246 5 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie tej substancji wygasło z dniem 23 września 2020 r. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających fenami- fos zostały cofnięte.
(9) W kontekście nieodnowienia zatwierdzenia fenamifosu Urząd stwierdził szereg obaw 6 związanych z zagrożeniem dla zdrowia konsumentów oraz brak danych dotyczących reprezentatywnych zastosowań dotyczących warzyw owocowych.
(10) NDP dotyczące winogron stołowych i winogron do produkcji wina odpowiadają tolerancjom importowym, ale ponieważ pakiet danych w odniesieniu do metabolitów M01 i M02 na temat genotoksyczności był niekompletny, a ocena ryzyka dla konsumentów nie mogła zostać sfinalizowana, nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. NDP dotyczące pomidorów, papryki rocznej, oberżyn/bakłażanów, melonów i korzeni buraka cukrowego opierają się na zastosowaniach fenamifosu w UE, których zatwierdzenia zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(11) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(12) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.17.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/128 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benalaksylu, bromoksynilu, chlorsulfuronu, epoksykonazolu i fenamifosu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 18/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 08/02/2023, 08/08/2023 |