uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 3,
(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową występującą u świń utrzymywanych i dzikich, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w ich wywozie do państw trzecich.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/594 2 ustanowiono środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń, które mają być stosowane przez państwa członkowskie 3 , które są wymienione lub których obszary są wymienione w załączniku I i II.
(3) W art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 określono ogólne warunki odstępstw od szczegółowych zakazów dotyczących przemieszczania przesyłek świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I, II i III w obrębie tych obszarów objętych ograniczeniami i poza nie. Art. 14 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia odnosi się do ogólnych warunków określonych w art. 43 ust. 2-7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/687 4 , zgodnie z którymi między innymi wszystkie przemieszczenia, na które udzielono zezwolenia, na obszarze zagrożonym muszą odbywać się bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia.
(4) Art. 5 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami I jest obszarem, na którym nie potwierdzono żadnego ogniska afrykańskiego pomoru świń, natomiast art. 6 ust. 1 stanowi, że obszar objęty ograniczeniami II jest obszarem, na którym potwierdzono występowanie tej choroby wyłącznie u dzikich świń.
(5) Nie potwierdzono afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II, a w odniesieniu do przemieszczania przesyłek świń wprowadzono już inne środki zmniejszające ryzyko, jak przewidziano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/594. Biorąc pod uwagę specyficzne rozwiązania logistyczne związane z przemieszczaniem świń utrzymywanych, obowiązujące w niektórych państwach członkowskich, oraz aby zapobiec niepotrzebnym ograniczeniom, spełnienie warunku ogólnego polegającego na zezwalaniu wyłącznie na przemieszczanie świń utrzymywanych bez rozładunku lub postoju, aż do rozładunku w zakładzie przeznaczenia, nie powinno być wymagane w przypadku dozwolonego przemieszczania w obrębie tego samego państwa członkowskiego do celów niezwłocznego uboju świń utrzymywanych na obszarach objętych ograniczeniami I i II. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 14, 22 i 24 rozporządzenia (UE) 2023/594.
(6) Ponadto sytuacja epidemiologiczna w Unii w zakresie afrykańskiego pomoru świń jest dynamiczna i stale się zmienia oraz uległa zmianom od czasu poprzedzającego przyjęcie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym należy zmienić załącznik I do tego rozporządzenia wykonawczego, tak aby obszary wymienione w nim jako obszary objęte ograniczeniami I, II i III odzwierciedlały obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby w Unii.
(7) Obecna sytuacja epidemiologiczna w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii znajduje odzwierciedlenie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/605 5 , ostatnio zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/685 6 w następstwie niedawnych zmian sytuacji epidemiologicznej w zakresie tej choroby w Bułgarii, we Włoszech, w Polsce i na Słowacji. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/605 stosuje się do dnia 20 kwietnia 2023 r.
(8) Należy zatem zaktualizować obszary objęte ograniczeniami I, II i III wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594, aby uwzględnić obszary wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Jest to również niezbędne do zapewnienia ciągłości i spójności po uchyleniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605.
(9) Ponadto od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 w Polsce, we Włoszech i na Litwie wystąpiło kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń, a w Polsce także jedno ognisko u świń utrzymywanych.
(10) W marcu 2023 r. w Polsce odnotowano jedno ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w województwie opolskim, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(11) Ponadto w marcu 2023 r. w Polsce odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w województwie wielkopolskim i mazowieckim, na obszarach obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605, położonych w bliskim sąsiedztwie obszarów obecnie wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami I w tym załączniku. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniane obszary Polski wymienione obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszary objęte ograniczeniami I, znajdujące się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszary objęte ograniczeniami II, a obecne granice obszarów objętych ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(12) Ponadto w kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikiej świni w Ligurii, na obszarze obecnie wymienionym jako obszar objęty ograniczeniami I w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(13) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. we Włoszech odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w regionie Piemont, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, położony w bliskim sąsiedztwie obszaru obecnie wymienionego w tym załączniku jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Włoch wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, znajdujący się w bliskim sąsiedztwie obszarów wymienionych jako obszary objęte ograniczeniami II, na których wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(14) Ponadto w marcu i kwietniu 2023 r. na Litwie odnotowano kilka ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w okręgu mariampolskim, na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I. Te nowe ogniska afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Litwy wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami I, na którym wystąpiły niedawne ogniska, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami II, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami I należy określić ponownie, aby uwzględnić te ogniska.
(15) Ponadto w kwietniu 2023 r. odnotowano wystąpienie ogniska afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych w województwie dolnośląskim w Polsce na obszarze obecnie wymienionym w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II. To nowe ognisko afrykańskiego pomoru świń u świń utrzymywanych oznacza wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594. W związku z tym wspomniany obszar Polski wymieniony obecnie w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605 jako obszar objęty ograniczeniami II, na którym wystąpiło to niedawne ognisko, należy wymienić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594 jako obszar objęty ograniczeniami III, a obecne granice obszaru objętego ograniczeniami II należy określić ponownie, aby uwzględnić to ognisko.
(16) W następstwie tych niedawnych ognisk afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń w Włoszech i na Litwie oraz u świń utrzymywanych w Polsce i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w zakresie afrykańskiego pomoru świń w Unii, podział na obszary w tych państwach członkowskich został ponownie oceniony i zaktualizowany zgodnie z art. 5, 6 i 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/605. Ponadto ponownie oceniono i zaktualizowano wprowadzone środki zarządzania ryzykiem. Zmiany te należy odzwierciedlić w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/594.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/594.
(18) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń ważne jest, by niniejsze rozporządzenie wykonawcze stało się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.105.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/835 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/594 w odniesieniu do środków szczególnych w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń |
| Data aktu: | 19/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2023 |