a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które są produkowane w Unii w niewystarczających ilościach, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2283 1 otwarto autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii (zwane dalej "kontyngentami"). W ramach kontyngentów produkty mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odopowiednich dostaw niektórych produktów przemysłowych, a także mając na uwadze fakt, że produkty identyczne, porównywalne lub substytucyjne nie są produkowane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest otwarcie nowych kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2921, 09.2922, 09.2923, 09.2924, 09.2925, 09.2926, 09.2927 i 09.2931 z zastosowaniem zerowych stawek celnych dla odpowiednich ilości tych produktów.
(3) Ponieważ zakres kontyngentów o numerach porządkowych 09.2723 i 09.2763 stał się nieodpowiedni do zaspokojenia potrzeb przedsiębiorców w Unii, należy zmienić opis produktów objętych tymi kontyngentami. Należy zatem zmienić określenie mającego zastosowanie kodu TARIC dla tych produktów.
(4) Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiedniej podaży niektórych produktów przemysłowych, należy zwiększyć wielkość kontyngentów o numerach porządkowych 09.2563, 09.2682, 09.2828 i 09.2854.
(5) Ponieważ zwiększyła się unijna zdolność produkcyjna niektórych produktów przemysłowych, należy obniżyć wielkość kontyngentów o numerach porządkowych 09.2575 i 09.2913.
(6) W odniesieniu do kontyngentów o numerach porządkowych 09.2583, 09.2819, 09.2839 i 09.2855 okres obowiązywania kontyngentów należy przedłużyć, a ich wielkość należy corocznie dostosowywać, ponieważ mimo że kontyngenty te zostały otwarte jedynie na okres sześciu miesięcy, dalsze ich utrzymanie leży w interesie Unii.
(7) Ponieważ utrzymanie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2003, 09.2576, 09.2577, 09.2592, 09.2650, 09.2673, 09.2688, 09.2694, 09.2708, 09.2710, 09.2734, 09.2799, 09.2829, 09.2866 i 09.2880 nie leży już w interesie Unii, należy je zamknąć ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r.
(8) W ostatnich latach pogorszeniu uległy stosunki między Unią a Rosją, w szczególności z powodu lekceważenia przez Rosję prawa międzynarodowego oraz jej niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. W dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła ósmy pakiet sankcji wobec Rosji w związku z trwającą wojną napastniczą przeciwko Ukrainie oraz doniesieniami o aktach okrucieństwa popełnianych przez rosyjskie siły zbrojne w Ukrainie.
(9) Chociaż Rosja jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), Unia może powoływać się na wyjątki mające zastosowanie na mocy Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (zwanego dalej "Porozumieniem WTO"), w szczególności art. XXI Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT) 1994, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązku udzielania produktom przywożonym z Rosji korzyści przyznawanych podobnym produktom przywożonym z innych państw (najwyższe uprzywilejowanie).
(10) W związku z pogorszeniem stosunków między Unią a Rosją, aby zapewnić spójność z działaniami i zasadami Unii w obszarze działań zewnętrznych Unii, nie należy zatem zezwalać na to, by przywóz produktów pochodzących z Rosji objętych niniejszym rozporządzeniem korzystał z bezcłowego traktowania i z najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym konieczne jest zniesienie odpowiednich kontyngentów na te produkty.
(11) Stosunki między Unią a Białorusią pogorszyły się w ostatnich latach z powodu lekceważenia przez białoruski reżim prawa międzynarodowego, praw podstawowych i praw człowieka. Ponadto Białoruś od samego początku zdecydowanie wspiera rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie.
(12) Od października 2020 r. Unia stopniowo wprowadza środki ograniczające wobec Białorusi w związku z ciągłymi naruszeniami praw człowieka, instrumentalizacją migrantów i zaangażowaniem Białorusi w rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie. Ponieważ Białoruś nie jest członkiem WTO, Unia nie jest zobowiązana, na mocy Porozumienia WTO, do stosowania najwyższego uprzywilejowania wobec produktów z Białorusi. Ponadto umowy handlowe umożliwiają podjęcie pewnych działań, które są uzasadnione na podstawie mających zastosowanie klauzul wyjątkowych, w szczególności wyjątków dotyczących bezpieczeństwa.
(13) W związku z pogorszeniem stosunków między Unią a Białorusią, aby zapewnić spójność z działaniami i zasadami Unii w obszarze działań zewnętrznych Unii, nie należy zatem zezwalać na to, by przywóz produktów pochodzących z Białorusi objętych niniejszym rozporządzeniem korzystał z bezcłowego traktowania i z najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym konieczne jest zniesienie odpowiednich kontyngentów na te produkty.
(14) W celu zapewnienia odpowiednich dostaw i uniknięcia poważnych zakłóceń na niektórych rynkach Unii konieczne jest jednak utrzymanie kontyngentów o numerach porządkowych 09.2600, 09.2742, 09.2698 i 09.2835 na niektóre produkty pochodzące z Rosji, objęte odpowiednio kodami TARIC 2712 90 39 10, 2926 10 00 10, 3204 17 00 30 i 7604 29 10 30. Łączna wartość przywozu tych produktów stanowiła ponad 50 % wartości łącznego przywozu do Unii w latach 2019-2021, przy braku alternatywnych dostawców z innych państw trzecich lub ich ograniczonej liczbie. Wartość tego przywozu wskazywałaby, że podmioty przemysłu Unii są w bardzo dużym stopniu uzależnione od tego przywozu oraz że zniesienie kontyngentów spowodowałoby nieproporcjonalne trudności dla tych podmiotów.
(15) Zniesienie zawieszenia ceł pobieranych na podstawie wspólnej taryfy celnej na niektóre produkty pochodzące z Rosji lub z Białorusi jest zatem właściwe i dozwolone zgodnie z art. XXI GATT 1994 i ogólnymi regułami dotyczącymi ceł określonymi w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 , w szczególności jego części pierwszej sekcja I część B pkt 1.
(16) Jak wskazała Komisja w komunikacie z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych (zwanym dalej "Komunikatem"), przyznanie kontyngentów stanowi wyjątek od stosowania ceł pobieranych na podstawie wspólnej taryfy celnej. Ponowne wprowadzenie takich ceł na przywóz z Rosji lub z Białorusi stanowi zatem powrót do normalnego stanu rzeczy. Ograniczone zniesienie kontyngentów na niektóre produkty pochodzące z Rosji lub z Białorusi nie jest zatem środkiem ograniczającym ani środkiem zakazu, lecz ma na celu uniemożliwienie tym państwom pośredniego czerpania korzyści z jednostronnego środka unijnego oraz zapewnienie ogólnej spójności działań Unii.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2283.
(18) Aby uniknąć zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w Komunikacie, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące kontyngentów dla odnośnych produktów powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2023 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2022 r.