Rozporządzenie delegowane 2022/192 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/192
z dnia 20 października 2021 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 2  określa informacje, które instytucje kredytowe mają obowiązek przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług.

(2) Aby wspierać konwergencję stosowanych przez właściwe organy praktyk w zakresie oceny powiadomień przekazywanych przez instytucje kredytowe, należy doprecyzować informacje określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014. Ponadto konieczne jest uaktualnienie niektórych odniesień do aktów prawnych w celu zagwarantowania pewności prawa.

(3) Informacje przekazane przez instytucję kredytową w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału powinny być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi jej państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W tym celu w przekazywanych informacjach należy wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności. Podobnie plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat powinien zawierać założenia leżące u jego podstaw.

(4) Aby zwiększyć skuteczność identyfikacji instytucji kredytowej w ramach komunikacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego lub w ramach komunikacji między przyjmującym państwem członkowskim lub państwem członkowskim pochodzenia a daną instytucją kredytową, informacje przekazywane przez instytucję kredytową właściwym organom powinny zawierać krajowy kod referencyjny instytucji kredytowej oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny.

(5) Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz zwiększenie faktycznej pewności i wiarygodności informacji finansowych przekazywanych przez instytucję kredytową właściwym organom. Konieczne jest zatem, by instytucja kredytowa, w przypadku gdy przekazuje powiadomienie dotyczące planowanego zakończenia działalności oddziału, informowała właściwy organ o środkach, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności dany oddział nie będzie już przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.

(6) Powiadomienie paszportowe dotyczące świadczenia usług powinno być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W przekazywanych informacjach należy zatem wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1151/2014.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) nazwę i adres instytucji kredytowej oraz przewidywane główne miejsce prowadzenia działalności oddziału;";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) ppkt (ii) oraz (iii) otrzymują brzmienie:

"(ii) wykaz rodzajów działalności zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2013/36/UE, które instytucja kredytowa zamierza prowadzić w przyjmującym państwie członkowskim, w tym możliwie jak najdokładniejszą przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, oraz, w przypadku zaprzestania działalności, wykaz rodzajów działalności, których prowadzenia zaprzestano;

(iii) wykaz rodzajów działalności, które będą stanowiły podstawowe rodzaje działalności w przyjmującym państwie członkowskim;";

(ii)
w lit. b) ppkt (iii) wprowadza się następujące zmiany:
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"(iii) jeżeli zakłada się, że oddział będzie prowadzić co najmniej jeden rodzaj usług inwestycyjnych i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE * , opis następujących ustaleń:";

tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"– opis ustaleń służących wywiązaniu się ze zobowiązań ustanowionych w art. 24-28 dyrektywy 2014/65/UE oraz w środkach przyjętych na ich podstawie przez odpowiednie właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego,";

(iii)
lit. d) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat, w tym założenia leżące u jego podstaw;";

2)
w art. 4 ust. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) w przypadku gdy w ramach prowadzonej działalności oddział przyjmuje lub przyjmował depozyty i inne środki finansowe podlegające zwrotowi - oświadczenie instytucji kredytowej zawierające wykaz środków, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności oddziału instytucja kredytowa nie będzie już za pośrednictwem tego oddziału przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.";

3)
art. 5 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) możliwie jak najdokładniejszą przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, który instytucja kredytowa zamierza prowadzić.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 z dnia 4 czerwca 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (Dz.U. L 309 z 30.10.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.31.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/192 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
Data aktu: 20/10/2021
Data ogłoszenia: 14/02/2022
Data wejścia w życie: 06/03/2022