Rozporządzenie delegowane 2022/2310 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2310
z dnia 18 października 2022 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 149/2013 2  określono między innymi wartości progów wiążą- cych się z obowiązkiem rozliczania do celów obowiązku rozliczania.

(2) Zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 648/2012 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma za zadanie dokonywać okresowego przeglądu wartości tych progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania i proponować regulacyjne standardy techniczne w celu zmiany tych progów. Przegląd ten mają poprzedzać konsultacje z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) i innymi właściwymi organami, a w przeglądzie należy uwzględniać, w razie potrzeby, wzajemne powiązania kontrahentów finansowych.

(3) W przypadku niektórych jurysdykcji państw trzecich nie przyjęto jeszcze decyzji w sprawie równoważności, o której mowa w art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W rezultacie kontrakty zawierane na rynkach w tych jurysdykcjach państw trzecich uznaje się za kontrakty będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i - mimo że są rozliczane przez uznanych CCP - uwzględnia się je przy obliczaniu progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania. W ostatnim czasie wzrosły również ceny surowców, do czego znacznie przyczyniła się niczym niesprowoko- wana i nieuzasadniona agresja wojskowa Rosji na Ukrainę. Względy te powodują konieczność dokonania odpowiedniej korekty obecnego progu dla towarowych instrumentów pochodnych. Wartość progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym należy zatem podwyższyć z 3 mld EUR do 4 mld EUR.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 149/2013.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi sprawozdanie oraz projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez ESMA.

(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania dla różnych klas aktywów, a w szczególności na temat progów wiążących się z obowiązkiem rozliczania dla klas aktywów obejmujących towarowe instrumenty pochodne. Biorąc pod uwagę ograniczony zakres zmiany i jej pilny charakter w świetle gwałtownie rosnących cen surowców, przeprowadzenie przez ESMA dodatkowych otwartych konsultacji publicznych na temat projektu tych regulacyjnych standardów technicznych byłoby wysoce nieproporcjonalne. ESMA skonsultował się jednak z ERRS zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .

(7) Biorąc pod uwagę niedawny wzrost cen surowców i jego wpływ na kontrahentów niefinansowych zajmujących pozycje w towarowych instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, konieczne jest jak najszybsze skorygowanie wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych przez kontrahentów niefinansowych w towarowych instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. ESMA oceni wpływ skorygowanego progu w świetle obecnego kryzysu energetycznego i inflacji oraz zaproponuje zmiany, jeżeli uzna to za konieczne i stosowne. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia delegowanego (UE) nr 149/2013

Art. 11 lit. e) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 149/2013 otrzymuje brzmienie:

"e) 4 mld EUR wartości referencyjnej brutto w przypadku towarowych kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym niewymienionych w lit. a)-d).".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 października 2022 r.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 149/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących pośrednich uzgodnień rozliczeniowych, obowiązku rozliczania, rejestru publicznego, dostępu do systemu obrotu, kontrahentów niefinansowych, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2310 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 149/2013 w odniesieniu do wartości progu wiążącego się z obowiązkiem rozliczania dla pozycji utrzymywanych w towarowych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i innych kontraktach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym
Data aktu: 18/10/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022
Data wejścia w życie: 29/11/2022