a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić przeprowadzanie przez dostawców usług finansowania społecznościowego wstępnego testu wiedzy dla potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, o którym mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) 2020/1503, w sposób zharmonizowany, należy przyjąć wspólne zasady oceniania, czy i które oferowane usługi finansowania społecznościowego są odpowiednie dla potencjalnych inwestorów niedoświadczonych.
(2) W celu zapewnienia potwierdzania przez dostawców usług finansowania społecznościowego, że potencjalni inwestorzy niedoświadczeni rozumieją poziom ryzyka związany z inwestycjami w zakresie finansowania społecznościo- wego, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni podejmować uzasadnione kroki, aby zagwarantować, że informacje pozyskiwane od potencjalnych inwestorów niedoświadczonych są wiarygodne i należycie odzwierciedlają ich wiedzę, umiejętności, doświadczenie i sytuację finansową, a także ich cele inwestycyjne i podstawowe zrozumienie ryzyka związanego z inwestowaniem.
(3) Inwestorów należy w przejrzysty i jednolity sposób informować o ryzyku wiążącym się z podjęciem decyzji o inwestowaniu w usługi finansowania społecznościowego. Dlatego też dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni kierować do potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, którzy nie przeszli pomyślnie wstępnego testu wiedzy, zharmonizowane ostrzeżenia o ryzyku zgodnie ze szczegółowymi wymogami regulującymi kwestie związane ze sposobem przedstawiania wspomnianego ostrzeżenia takim inwestorom.
(4) Aby zwiększyć poziom ochrony inwestorów i zapewnić przeprowadzanie symulacji zdolności ponoszenia strat przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w odpowiedni sposób, dostawcy usług finansowania społecz- nościowego powinni udostępnić na swojej stronie internetowej internetowe narzędzie obliczeniowe służące ułatwieniu potencjalnym inwestorom niedoświadczonym przeprowadzenia symulacji ich zdolności do ponoszenia strat. Biorąc jednak pod uwagę poufny charakter informacji, które potencjalni inwestorzy niedoświadczeni mają wprowadzać w takim internetowym narzędziu obliczeniowym, narzędzie to należy skonfigurować w taki sposób, aby uniemożliwić dostawcom usług finansowania społecznościowego uzyskanie dostępu do informacji wprowadzanych przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych lub rejestrowanie takich informacji.
(5) W celu zagwarantowania, aby informacje wprowadzane przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w internetowym narzędziu obliczeniowym nie mogły być gromadzone bez ich wyraźnej zgody, narzędzie to należy skonfigurować w taki sposób, aby uniemożliwić dostawcom usług finansowania społecznościowego zmienianie wyników symulacji przeprowadzonej przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych lub ingerowanie w te wyniki. Ponadto, aby chronić potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, a w szczególności aby umożliwić im sprawdzenie, czy wprowadzone przez nich informacje są prawidłowe i precyzyjne, wyniki symulacji zdolności ponoszenia strat nie powinny być gromadzone bezpośrednio przez dostawców usług finansowania społecznościowego, ale raczej udostępniane dobrowolnie przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych po potwierdzeniu przez nich, że wynik symulacji należycie odzwierciedla ich zdolność do ponoszenia strat.
(6) Aby zapewnić elastyczność w sposobie przeprowadzania symulacji zdolności ponoszenia strat, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni być w stanie zaoferować potencjalnym inwestorom niedoświadczonym możliwość dokonania symulacji ich zdolności do ponoszenia strat przy wykorzystaniu metody innej niż internetowe narzędzie obliczeniowe, o ile dostawcy usług finansowania społecznościowego będą oferowali taką możliwość niezależnie od internetowego narzędzia obliczeniowego udostępnianego na ich stronie internetowej.
(7) W celu zapewnienia stosowania zharmonizowanego podejścia do przeprowadzania symulacji zdolności potencjalnych inwestorów niedoświadczonych do ponoszenia strat należy ustanowić zasady dotyczące sposobu obliczania majątku netto potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w oparciu o ich roczny dochód, aktywa płynne ogółem i roczne zobowiązania finansowe.
(8) Biorąc pod uwagę ryzyko rozbieżnego podejścia do tej kwestii i potencjalne negatywne skutki tego rodzaju rozbieżności dla wiarygodności symulacji zdolności potencjalnych inwestorów niedoświadczonych do ponoszenia strat, należy wskazać z dostatecznym stopniem szczegółowości, w jaki sposób powinno się obliczać poszczególne elementy brane pod uwagę przy obliczaniu majątku netto, a także wyznaczyć wspólną datę wyceny poszczególnych elementów.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.