uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 8 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić przeprowadzanie przez dostawców usług finansowania społecznościowego wstępnego testu wiedzy dla potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, o którym mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) 2020/1503, w sposób zharmonizowany, należy przyjąć wspólne zasady oceniania, czy i które oferowane usługi finansowania społecznościowego są odpowiednie dla potencjalnych inwestorów niedoświadczonych.
(2) W celu zapewnienia potwierdzania przez dostawców usług finansowania społecznościowego, że potencjalni inwestorzy niedoświadczeni rozumieją poziom ryzyka związany z inwestycjami w zakresie finansowania społecznościo- wego, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni podejmować uzasadnione kroki, aby zagwarantować, że informacje pozyskiwane od potencjalnych inwestorów niedoświadczonych są wiarygodne i należycie odzwierciedlają ich wiedzę, umiejętności, doświadczenie i sytuację finansową, a także ich cele inwestycyjne i podstawowe zrozumienie ryzyka związanego z inwestowaniem.
(3) Inwestorów należy w przejrzysty i jednolity sposób informować o ryzyku wiążącym się z podjęciem decyzji o inwestowaniu w usługi finansowania społecznościowego. Dlatego też dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni kierować do potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, którzy nie przeszli pomyślnie wstępnego testu wiedzy, zharmonizowane ostrzeżenia o ryzyku zgodnie ze szczegółowymi wymogami regulującymi kwestie związane ze sposobem przedstawiania wspomnianego ostrzeżenia takim inwestorom.
(4) Aby zwiększyć poziom ochrony inwestorów i zapewnić przeprowadzanie symulacji zdolności ponoszenia strat przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w odpowiedni sposób, dostawcy usług finansowania społecz- nościowego powinni udostępnić na swojej stronie internetowej internetowe narzędzie obliczeniowe służące ułatwieniu potencjalnym inwestorom niedoświadczonym przeprowadzenia symulacji ich zdolności do ponoszenia strat. Biorąc jednak pod uwagę poufny charakter informacji, które potencjalni inwestorzy niedoświadczeni mają wprowadzać w takim internetowym narzędziu obliczeniowym, narzędzie to należy skonfigurować w taki sposób, aby uniemożliwić dostawcom usług finansowania społecznościowego uzyskanie dostępu do informacji wprowadzanych przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych lub rejestrowanie takich informacji.
(5) W celu zagwarantowania, aby informacje wprowadzane przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w internetowym narzędziu obliczeniowym nie mogły być gromadzone bez ich wyraźnej zgody, narzędzie to należy skonfigurować w taki sposób, aby uniemożliwić dostawcom usług finansowania społecznościowego zmienianie wyników symulacji przeprowadzonej przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych lub ingerowanie w te wyniki. Ponadto, aby chronić potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, a w szczególności aby umożliwić im sprawdzenie, czy wprowadzone przez nich informacje są prawidłowe i precyzyjne, wyniki symulacji zdolności ponoszenia strat nie powinny być gromadzone bezpośrednio przez dostawców usług finansowania społecznościowego, ale raczej udostępniane dobrowolnie przez potencjalnych inwestorów niedoświadczonych po potwierdzeniu przez nich, że wynik symulacji należycie odzwierciedla ich zdolność do ponoszenia strat.
(6) Aby zapewnić elastyczność w sposobie przeprowadzania symulacji zdolności ponoszenia strat, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni być w stanie zaoferować potencjalnym inwestorom niedoświadczonym możliwość dokonania symulacji ich zdolności do ponoszenia strat przy wykorzystaniu metody innej niż internetowe narzędzie obliczeniowe, o ile dostawcy usług finansowania społecznościowego będą oferowali taką możliwość niezależnie od internetowego narzędzia obliczeniowego udostępnianego na ich stronie internetowej.
(7) W celu zapewnienia stosowania zharmonizowanego podejścia do przeprowadzania symulacji zdolności potencjalnych inwestorów niedoświadczonych do ponoszenia strat należy ustanowić zasady dotyczące sposobu obliczania majątku netto potencjalnych inwestorów niedoświadczonych w oparciu o ich roczny dochód, aktywa płynne ogółem i roczne zobowiązania finansowe.
(8) Biorąc pod uwagę ryzyko rozbieżnego podejścia do tej kwestii i potencjalne negatywne skutki tego rodzaju rozbieżności dla wiarygodności symulacji zdolności potencjalnych inwestorów niedoświadczonych do ponoszenia strat, należy wskazać z dostatecznym stopniem szczegółowości, w jaki sposób powinno się obliczać poszczególne elementy brane pod uwagę przy obliczaniu majątku netto, a także wyznaczyć wspólną datę wyceny poszczególnych elementów.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.26 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2114 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki przeprowadzania wstępnego testu wiedzy i symulacji zdolności ponoszenia strat dla potencjalnych inwestorów niedoświadczonych dokonujących inwestycji w projekty oparte na finansowaniu społecznościowym |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |