uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 153 ust. 9 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z metodą wewnętrznych ratingów ("metoda IRB") w przypadku ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, w odniesieniu do których instytucja nie jest w stanie oszacować wartości PD lub jej oszacowania PD nie spełniają określonych wymogów, instytucje mają obowiązek przypisać wagi ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym zgodnie z art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przez przypisanie ich do jednej z kategorii wymienionych w tabeli 1, zawartej w art. 153 ust. 5 akapit pierwszy, na podstawie dokonanej przez nie oceny ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym w odniesieniu do każdego z czynników określonych w akapicie drugim. Aby zapewnić jednolitą metodę przypisywania ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym do kategorii, należy określić, w jaki sposób czynniki te mają być uwzględniane, oraz przewidzieć obliczanie wartości, na podstawie których czynniki można łączyć z kategoriami ryzyka określonymi w tej tabeli. Zważywszy, że ekspozycje związane z kredytowaniem specjalistycznym należą do klasy ekspozycji wobec przedsiębiorstw w ramach metody IRB oraz że określona w art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 metoda przypisywania wag ryzyka takim ekspozycjom jest formą systemu ratingowego, oprócz ogólnych zasad dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom wobec przedsiębiorstw i innych wymogów w odniesieniu do systemów ratingowych w ramach metody IRB zastosowanie powinny mieć określone w niniejszym rozporządzeniu regulacyjne standardy techniczne dotyczące przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym.
(2) Aby instytucje mogły odpowiednio stosować każdy z tych czynników, należy je doprecyzować w formie czynników cząstkowych w celu wyjaśnienia kryteriów oceny mających zastosowanie do poszczególnych sytuacji. Aby odpowiednio ocenić te czynniki cząstkowe, konieczne jest dokładniejsze określenie niektórych czynników cząstkowych w postaci elementów czynników cząstkowych.
(3) Aby odzwierciedlić uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy, określone przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego w ramach regulacji kapitałowych Bazylea II 2 , w zakresie przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym oraz uwzględnić dużą liczbę wariantów w zakresie ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, przy stosowaniu tych czynników należy stosować różne kryteria oceny w odniesieniu do każdej z tych klas ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Przed przypisaniem wagi ryzyka ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym instytucje powinny określić, której z tych klas ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym odpowiada ona najbardziej.
(4) W przypadku niewykonania zobowiązania przez dłużnika instytucje powinny przypisać kategorię wagi ryzyka 5 podaną w tabeli 1 zawartej w art. 153 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz najwyższą kategorię oczekiwanych strat, tj. kategorię 5 podaną w tabeli 2 zawartej w art. 158 ust. 6 tego rozporządzenia, ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym zgodnie z regulacjami kapitałowymi Bazylea II.
(5) Przypisanie przez instytucje kategorii każdemu czynnikowi należy przeprowadzać na podstawie ogólnej oceny uwzględniającej kategorie przypisane poszczególnym czynnikom cząstkowym danego czynnika, jak również względne znaczenie, jakie każdy czynnik cząstkowy ma dla danego rodzaju ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym. Tę samą procedurę należy stosować przy przypisywaniu kategorii czynnikom cząstkowym, w przypadku gdy dany czynnik cząstkowy jest dokładniej określony w postaci elementów czynnika cząstkowego.
(6) Aby osiągnąć jak największą dokładność i spójność w przypisywaniu ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym do kategorii, instytucje powinny przypisać wagę każdemu czynnikowi, uwzględniając jego względne znaczenie dla danego typu ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, oraz określić średnią ważoną wartości kategorii, które przypisano tym czynnikom. Aby zapewnić przypisywanie przez instytucje tych wag w sposób wystarczająco ostrożny, należy ustalić dolny i górny limit wagi, którą można przypisać poszczególnym czynnikom.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 instytucje mają obowiązek dokumentować przypisywanie wag ryzyka w ramach metody IRB w ujęciu ogólnym. Aby ułatwić właściwym organom weryfikację prawidłowego stosowania przepisów dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym, o których mowa w art. 153 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013, należy ustanowić określone szczegółowe wymogi dotyczące dokumentacji w zakresie przypisywania wag ryzyka tym ekspozycjom.
(8) Niniejsze rozporządzenie w dużej mierze opiera się na uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym standardach dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym. Biorąc pod uwagę różnorodność ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym oraz specyfikę takich ekspozycji, nie można uwzględnić wszystkich czynników ryzyka, które instytucje identyfikują w swojej codziennej działalności, ani w odniesieniu do poszczególnych rodzajów ekspozycji w rozumieniu art. 142 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ani w odniesieniu do poszczególnych ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 171 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje są zobowiązane do uwzględniania wszystkich istotnych informacji przy klasyfikowaniu dłużników i instrumentów do klas lub pul, instytucje powinny być zobowiązane do uwzględniania każdego dodatkowego czynnika ryzyka i rozważenia go łącznie z czynnikiem cząstkowym ram ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym, który najbardziej odpowiada czynnikowi ryzyka. Jeżeli dokonuje się tego w odniesieniu do konkretnej ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym, należy to uznać za zmianę do celów art. 172 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Instytucja powinna udokumentować, dlaczego właściwe było uwzględnienie dodatkowych czynników ryzyka, i przedstawić uzasadnienie.
(9) Przepisy dotyczące stosowania zmian w ramach metody IRB mają również zastosowanie do ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Z tego względu instytucje mają możliwość, w drodze wyjątku, niestosowania określonego czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego w odniesieniu do konkretnej ekspozycji związanej z kredytowaniem specjalistycznym, jeżeli uznają go za nieistotny. W szczególnych sytuacjach należy również zezwolić instytucjom na niestosowanie określonego czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego w odniesieniu do wszystkich ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym należących do danego rodzaju ekspozycji określonego w art. 142 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jeżeli wspomniany czynnik cząstkowy lub element czynnika cząstkowego nie jest istotnym czynnikiem ryzyka dla tego rodzaju ekspozycji związanych z kredytowaniem specjalistycznym. Instytucje powinny być zobowiązane do udokumentowania decyzji o niestosowaniu czynnika cząstkowego lub elementu czynnika cząstkowego oraz do przedstawienia uzasadnienia tej decyzji.
(10) Instytucje powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich systemów ratingowych w zakresie przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym w celu zapewnienia zgodności z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.127.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/598 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących przypisywania wag ryzyka ekspozycjom związanym z kredytowaniem specjalistycznym |
| Data aktu: | 14/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2021 |
| Data wejścia w życie: | 14/04/2022, 04/05/2021 |