Decyzja wykonawcza 2021/19 ustanawiająca wspólną metodę i format sprawozdawczości w zakresie ponownego użycia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/19
z dnia 18 grudnia 2020 r.
ustanawiająca wspólną metodę i format sprawozdawczości w zakresie ponownego użycia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8976)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 stycznia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 7 i art. 37 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą 2008/98/WE nałożono na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia środków zachęcających do ponownego użycia produktów w krajowych programach zapobiegania powstawaniu odpadów oraz obowiązek monitorowania i oceny wdrażania krajowych środków dotyczących ponownego użycia poprzez pomiar ponownego użycia na podstawie wspólnej metody, którą ma ustanowić Komisja.

(2) Dyrektywą 2008/98/WE nałożono również na państwa członkowskie obowiązek corocznego zgłaszania Komisji danych dotyczących ponownego użycia w formacie, który ma zostać ustalony przez Komisję.

(3) Wspólna metoda i format sprawozdawczości są ściśle ze sobą powiązane i mają być stosowane łącznie. W trosce o prostotę i łatwość stosowania należy zatem przyjąć oba środki w jednym akcie.

(4) Aby pomiary i sprawozdawczość były jak najdokładniejsze, należy unikać podwójnego liczenia produktów. Należy uwzględniać jedynie produkty, które są faktycznie ponownie używane. Produkty, które są jedynie oferowane do ponownego użycia, takie jak produkty przekazywane podmiotom zajmującym się ponownym użyciem i inne produkty, w przypadku których ponowne użycie nie jest pewne, nie powinny być uwzględniane w pomiarze ponownego użycia i zgłaszane Komisji.

(5) W związku z ograniczeniami i trudnościami w gromadzeniu danych na temat ponownego użycia, spowodowanymi szerokim zakresem kategorii produktów, faktem, że pomiar ponownego użycia jest nowym zadaniem, i obciążeniami administracyjnymi związanymi z gromadzeniem danych na temat ponownego użycia, wspólna metodyka pomiaru i format sprawozdawczości powinny być proporcjonalne, odpowiednie i racjonalne pod względem kosztów. Dlatego też wspólna metoda powinna umożliwiać stosowanie różnorodnych narzędzi gromadzenia danych do pomiaru ponownego użycia.

(6) Wspólna metoda powinna w jak największym stopniu koncentrować się na gromadzeniu danych ilościowych dotyczących ponownego użycia, aby umożliwić określenie wielkości sektora ponownego użycia. Takie dane ilościowe powinny być gromadzone regularnie. Aby ograniczyć obciążenie administracyjne organów państw członkowskich i jednocześnie zapewnić wystarczającą aktualność mierzonych i zgłaszanych danych, państwa członkowskie powinny mierzyć ponowne użycie danej kategorii produktów co najmniej raz na trzy lata.

(7) Aby monitorować wdrażanie środków dotyczących ponownego użycia i lepiej zrozumieć wpływ środków wprowadzanych przez państwa członkowskie w celu stymulowania ponownego użycia, wspólna metoda sprawozdawczości w zakresie ponownego użycia powinna również umożliwiać identyfikację kluczowych środków ułatwiających ponowne użycie.

(8) Aby monitorować ponowne użycie i lepiej zrozumieć ten sektor, sprawozdawczość w zakresie ponownego użycia powinna uwzględniać kombinację danych jakościowych i ilościowych. Niektóre dane - w tym dane dotyczące ponownego użycia z poszczególnych kanałów, za pośrednictwem których produkt zmienia właściciela - powinny być zgłaszane na zasadzie dobrowolności, aby ułatwić wymianę najlepszych praktyk i umożliwić zainteresowanym stronom lepsze zrozumienie ponownego użycia.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólna metoda pomiaru ponownego użycia

1. 
Do celów art. 9 ust. 4 dyrektywy 2008/98/WE państwa członkowskie dokonują pomiarów ponownego użycia, prowadząc jakościowe i ilościowe monitorowanie środków dotyczących ponownego użycia.
2. 
Monitorowanie jakościowe, o którym mowa w ust. 1, obejmuje identyfikację i opis środków dotyczących ponownego użycia oraz ocenę ich skutków lub oczekiwanych skutków, na podstawie dostępnych danych. Monitorowanie jakościowe przeprowadzane jest co roku.
3. 
Monitorowanie ilościowe, o którym mowa w ust. 1, polega na pomiarze ponownego użycia, jakie osiągnęły podmioty zajmujące się ponownym użyciem lub gospodarstwa domowe zgodnie z jedną z poniższych metod lub z ich kombinacją lub z dowolną inną metodą równoważną pod względem adekwatności, reprezentatywności i wiarygodności:
a)
bezpośredni pomiar ponownego użycia przy użyciu urządzenia pomiarowego w celu określenia masy ponownie użytych produktów;
b)
obliczanie bilansu masy ponownego użycia na podstawie masy produktów wchodzących i wychodzących w operacjach ponownego użycia;
c)
kwestionariusze i wywiady z podmiotami zajmującymi się ponownym użyciem lub z gospodarstwami domowymi;
d)
dzienniki osób prowadzących zapis lub rejestr informacji o ponownym użyciu.

Monitorowanie ilościowe danej kategorii produktów przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata. Pierwsze monitorowanie, obejmujące wszystkie kategorie produktów, przeprowadza się w pierwszym okresie sprawozdawczym, o którym mowa w art. 37 ust. 3 akapit trzeci dyrektywy 2008/98/WE.

4. 
Państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki, aby zapewnić wiarygodność i dokładność danych dotyczących ponownego użycia. W szczególności państwa członkowskie zapewniają, aby pomiar ponownego użycia przeprowadzany zgodnie ze wspólną metodą określoną w niniejszym artykule opierał się, stosownie do przypadku, na reprezentatywnej próbce populacji lub podmiotów zajmujących się ponownym użyciem lub gospodarstw domowych.
Artykuł  2

Sprawozdawczość w zakresie ponownego użycia

Państwa członkowskie zgłaszają dane i przedkładają sprawozdanie z kontroli jakości dotyczące wdrożenia art. 9 ust. 4 dyrektywy 2008/98/WE w formacie określonym w załączniku.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVICIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Formaty sprawozdań dotyczących ponownego użycia

A. FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH JAKOŚCIOWYCH DOTYCZĄCYCH PONOWNEGO UŻYCIA
Identyfikacja i opis środków oraz, w wierszu 4, jakościowa ocena ich skutków lub oczekiwanych skutków
1 Organy publiczne odpowiedzialne głównie za ustanawianie i wdrażanie środków (na najwyższym szczeblu administracyjnym)
2 Produkty objęte środkami
3 Operacje ponownego użycia objęte środkami
4 Rodzaj środków:

- środki logistyczne mające na celu wspieranie operacji ponownego użycia (np. identyfikacja utrudnień i możliwości oraz działania w zakresie wykorzystania możliwości i usuwania utrudnień; pomoc w ulepszaniu modeli zbierania produktów nadających się do ponownego użycia)

- środki ekonomiczne i podatkowe, w tym środki dotyczące zamówień publicznych

- środki edukacyjne, w tym kampanie informacyjne i uświadamiające (np. grupy docelowe, populacja objęta programem, obszar objęty programem, częstotliwość)

- inne środki, takie jak wspieranie lub tworzenie akredytowanych centrów i sieci napraw i ponownego użycia oraz wspieranie nowych modeli biznesowych, takich jak systemy współużytkowania, naprawy i regeneracji

5 Działania podjęte w celu monitorowania i oceny ponownego użycia za pomocą jakościowych lub ilościowych wskaźników i celów zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE
6 Inne (proszę określić)

B. FORMAT ZGŁASZANIA DANYCH ILOŚCIOWYCH DOTYCZĄCYCH PONOWNEGO UŻYCIA

1.
Ponowne użycie w podziale na kategorie produktów
Kategoria produktu Kanał, za pośrednictwem którego ponownie użyte produkty zmieniły właściciela
Fizycznie istniejący sklep/ rynek (w tonach) Platforma internetowa (w tonach) Prywatny podarunek/ darowizna (w tonach) Inny kanał (proszę określić) (w tonach) Ponowne użycie łącznie(w tonach)
Tekstylia
Proszę podać informacje na temat podkategorii, jeżeli są dostępne
Sprzęt elektryczny i elektroniczny
Proszę podać informacje na temat podkategorii, jeżeli są dostępne
Meble
Proszę podać informacje na temat podkategorii, jeżeli są dostępne
Materiały i produkty budowlane
Proszę podać informacje na temat podkategorii, jeżeli są dostępne
Inne produkty, w odniesieniu do których przyjęto środki
Proszę podać informacje na temat podkategorii, jeżeli są dostępne
Uwagi:

W razie potrzeby wstawić dodatkowe wiersze.

Pola szare: dostarczanie danych jest dobrowolne.

2.
Podmioty zajmujące się ponownym użyciem
Liczba podmiotów zajmujących się ponownym użyciem na terytorium państwa członkowskiego (liczba podmiotów będących członkami akredytowanego centrum lub sieci albo szacunkowa ogólna liczba podmiotów)
Uwaga: Dostarczanie danych jest dobrowolne.

C. FORMAT SPRAWOZDANIA Z KONTROLI JAKOŚCI

1.
Cel sprawozdania

Cele sprawozdania z kontroli jakości są następujące:

a)
ocena metody pomiaru ponownego użycia;
b)
ocena jakości zgłoszonych danych dotyczących wielkości ponownego użycia;
c)
ocena jakości procesów gromadzenia danych, w tym zakresu i zatwierdzania źródeł danych administracyjnych oraz statystycznej wiarygodności podejść opierających się na badaniach;
d)
uzasadnienie istotnych różnic między danymi przekazywanymi w poszczególnych okresach sprawozdawczych oraz zagwarantowanie dokładności tych danych.
2.
Informacje ogólne

Państwo członkowskie:

Organizacja przekazująca dane i opisy, o których mowa w pkt 3.1, 3.2 i 4.1:

Okres sprawozdawczy:

Data złożenia/wersja:

Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):

3.
Informacje dotyczące pomiaru ponownego użycia
3.1.
Ogólny opis źródeł informacji i danych, z których skorzystano do celów zgłoszenia środków dotyczących ponownego użycia zgodnie z sekcją A oraz źródeł danych, z których skorzystano do celów zgłoszenia ilości ponownie użytych produktów zgodnie z sekcją B

Proszę wskazać źródło(-a) informacji i danych.

3.2.
Szczegółowy opis metod, które zastosowano do zgłoszenia środków dotyczących ponownego użycia zgodnie z sekcją A oraz do zgłoszenia ilości ponownie użytych produktów zgodnie z sekcją B

Proszę opisać metody pomiaru ponownego użycia. W opisie tym należy uwzględnić:

a)
opis operacji ponownego użycia, które wchodzą w zakres ponownego użycia do celów pomiaru;
b)
krótki opis zastosowanych metod;
c)
opis metod stosowanych do identyfikacji podmiotów zajmujących się ponownym użyciem;
d)
określenie podmiotów przekazujących dane zgłoszone w sekcji B sprawozdania;
e)
w przypadku pobierania próbek lub skalowania - informacje o wielkości i doborze próbki lub skali oraz opis metod zastosowanych do doboru próbki lub skalowania;
f)
jeżeli do obliczenia ilości ponownie użytych produktów w tonach wykorzystano tabelę przeliczeniową - informacje na temat zastosowanych współczynników przeliczeniowych;
g)
w przypadku zastosowania jakościowych lub ilościowych wskaźników lub celów, o których mowa w art. 9 ust. 3 dyrektywy 2008/98/WE, informacje na temat tych wskaźników oraz wartości danego celu i objętych nim produktów;
h)
opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych, w tym błędów związanych z doborem próbki, zakresem, pomiarem, przetwarzaniem i brakiem odpowiedzi;
i)
opis procesu kontroli poprawności danych, w tym możliwych źródeł niepewności i ich prawdopodobnego wpływu na zgłoszone wyniki.
4.
Powiadamianie o zmianach i problemach metodycznych
4.1.
Opis zmian w metodzie obliczania (w stosownych przypadkach)

Proszę opisać ewentualne istotne zmiany metody obliczania wprowadzone w obecnym okresie sprawozdawczym w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego (proszę uwzględnić w szczególności korekty retrospektywne i ich charakter). Proszę opisać zmiany oddzielnie dla danych zgłaszanych zgodnie z sekcją A i dla danych zgłaszanych zgodnie z sekcją B.

4.2.
Wyjaśnienie różnic w masie (w stosownych przypadkach)

Należy wyjaśnić przyczyny różnic w tonażu (z którymi kategoriami produktów lub szacunkami związane są te różnice oraz jaka jest ich przyczyna), jeżeli odchylenie przekracza 20 % w stosunku do danych przedłożonych za poprzedni okres sprawozdawczy.

4.3.
Zgłaszanie problemów (jeżeli dotyczy)

Jeżeli napotkali Państwo problemy przy gromadzeniu wymaganych danych, proszę je opisać.

5.
Poufność

W stosownych przypadkach należy podać uzasadnienie odmowy publikacji poszczególnych części niniejszego sprawozdania. W odniesieniu do każdego przypadku należy dokładnie opisać, gdzie znajdują się te części (odpowiednia rubryka lub rubryki).

6.
Główne krajowe strony internetowe, dokumenty referencyjne i publikacje

Proszę podać linki do głównych krajowych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji dotyczących środków w zakresie ponownego użycia zgłoszonych zgodnie z sekcją A.

Proszę podać linki do głównych krajowych stron internetowych, dokumentów referencyjnych i publikacji, z których skorzystano do celów sprawozdawczości zgodnie z sekcją B.

1 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.10.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/19 ustanawiająca wspólną metodę i format sprawozdawczości w zakresie ponownego użycia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 12/01/2021
Data wejścia w życie: 12/01/2021