Rezolucja 2020/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1951
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0033/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2018 wyniósł 15 425 700 EUR, co stanowi spadek o 1,47 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,58 %, co oznacza wzrost o 3,55 % w porównaniu z rokiem 2017; odnotowuje z zaniepokojeniem, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 67,81 %, co oznacza spadek o 4,42 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki wykonania do pomiaru osiąganych wyników i poprawy zarządzania budżetem; zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja przyjęła nowe ramy swoich kluczowych wskaźników wykonania; zauważa, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła wraz z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) przegląd metodyki wskaźników administracyjnych z myślą o zbadaniu możliwości ich udoskonalenia; zachęca Agencję do dalszego zbadania możliwości współpracy międzyinstytucjonalnej i usprawnienia najlepszych praktyk;
3.
zauważa, że wieloletni program strategiczny EU-OSHA na lata 2014-2020 przedłużono do 2023 r.; docenia postępy Agencji w realizacji jej celów strategicznych i odnotowuje, że są one dostosowane do szerszych celów polityki Unii w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP); zauważa ponadto, że Agencja zrealizowała 93 % swojego rocznego programu prac;
4.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, iż w 2018 r. Agencja rozpoczęła ocenę ex post działania "rozległe badanie perspektywiczne"; uznaje, że wyniki tej oceny będą szczególnie przydatne w nowym cyklu prognozowania oraz w zaplanowanej na lata 2022-2024/2025 kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w zakresie BHP i cyfryzacji; zachęca Agencję do dalszego zbadania możliwości dzielenia się zadaniami z innymi agencjami, ze szczególnym naciskiem na podział zasobów na pokrywające się zadania między inne agencje prowadzące podobną działalność;
5.
przyjmuje z zadowoleniem, że Agencja aktywnie dzieli się zadaniami z innymi agencjami w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo, zarządzanie infrastrukturą czy usługi bankowe oraz że przystąpiła do zainicjowanego przez Eurofound międzyinstytucjonalnego zaproszenia do składania ofert na usługi oceny i informacji zwrotnych od zainteresowanych stron;
6.
uznaje wkład Agencji w walkę z nowotworami pochodzenia zawodowego oraz w największą na świecie kampanię na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy, a ponadto z zadowoleniem przyjmuje pierwsze sukcesy kampanii "Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy: substancje niebezpieczne", która rozpoczęła się w 2018 r. i jest już prowadzona w ponad 30 krajach;
7.
z zadowoleniem przyjmuje prace Agencji nad projektem "Rehabilitacja i powrót do pracy po chorobie nowotworowej", który zakończono w 2018 r. i którego celem było sformułowanie zaleceń z myślą o rozwiązaniu problemów osób powracających do pracy po zakończeniu terapii choroby nowotworowej oraz z myślą o podjęciu wyzwań w zakresie BHP, w obliczu których mogą stanąć ich pracodawcy;
8.
docenia wkład Agencji w spotkania konsultacyjne poświęcone przeglądowi dyrektyw dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów oraz jej członkostwo w grupie doradczej ustanowionej przez Komisję z myślą o stworzeniu Europejskiego Urzędu ds. Pracy;
9.
z ubolewaniem odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału poziom przeniesień na 2019 r. w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 35 % (w porównaniu z 40 % w 2017 r.), zaś w tytule III (wydatki operacyjne) wyniósł on aż 46 % (w porównaniu z 40 % w 2017 r.), co było sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; przypomina, że takie wysokie poziomy przeniesień zostały odnotowane również w odniesieniu do lat budżetowych 2016 i 2017, oraz wzywa Agencję do przeprowadzenia analizy przyczyn takiego stanu rzeczy i do odpowiedniego usprawnienia planowania budżetowego; odnotowuje odpowiedź Agencji, która wskazuje, że w przypadku przeniesień środków w tytule II można dodać i uzasadnić listę potencjalnych dodatkowych zakupów materiałów informatycznych, i zwraca uwagę na planowany charakter przeniesień w tytule III wynikających z programowania zakrojonych na szeroką skalę projektów badawczych, które będą realizowane przez dwa lata, w celu osiągnięcia większego oddziaływania za pośrednictwem dostępnych zasobów;
10.
podkreśla, że przejrzystość i wiedza obywateli o istnieniu agencji są niezwykle istotne dla ich demokratycznej rozliczalności; uważa, że zasadnicze znaczenie mają użyteczność i łatwość korzystania z zasobów i danych agencji; w związku z tym wzywa do oceny obecnego sposobu przedstawiania i udostępniania danych i zasobów oraz oceny, w jakim stopniu obywatele unijni uważają, że dane można łatwo identyfikować, rozpoznawać i wykorzystywać; przypomina, że państwa członkowskie mogą upowszechniać wiedzę społeczeństwa na ten temat dzięki opracowaniu kompleksowego planu dotarcia do większej liczby obywateli unijnych;
11.
popiera politykę wdrażania przez Agencję racjonalnych pod względem kosztów i przyjaznych dla środowiska środków mających na celu zmniejszenie jej śladu węglowego w miejscu pracy za pośrednictwem procedur udzielania zamówień publicznych i wprowadzenia telepracy oraz podnoszenia wiedzy na temat e-kultury i jej rozwijania;

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia wykonano w 100 % i przyjęto 40 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 40 takich stanowisk (dla porównania w 2017 r. było to 40 dopuszczalnych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2018 r. Agencja zatrudniała 25 pracowników kontraktowych;
13.
zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia prawdziwej równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (trzech mężczyzn i jedna kobieta) oraz w zarządzie (42 mężczyzn i 35 kobiet);
14.
zauważa, że Agencja stosuje politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu lub molestowaniu w pracy; zauważa, że w następstwie wszczętego w 2016 r. i zakończonego w 2017 r. dochodzenia w sprawie molestowania Agencja zrealizowała szereg działań, obejmujących w szczególności regularne sesje informacyjne dla pracowników oraz utworzenie sieci zaufanych doradców i mających na celu zmniejszenie ryzyka;

Zamówienia publiczne

15.
zauważa, że Agencja rozpoczęła cyfryzację systemu zamówień publicznych, w listopadzie 2018 r. ogłosiła swój pierwszy e-przetarg i tym samym rozpoczęła wdrażanie elektronicznych zamówień publicznych, a ponadto odnotowuje, że w 2019 r. zaczęła również korzystać z nowego modułu elektronicznych zamówień publicznych - elektronicznego składania ofert; odnotowuje również, że w 2019 i 2020 r. Agencja zamierza przeanalizować dalsze korzystanie z całego pakietu elektronicznych zamówień publicznych;
16.
zauważa, że w następstwie sprawozdania Trybunału Agencja podpisała umowę ramową o świadczenie informatycznych usług doradczych w latach 2014-2017, w której ceny były uzależnione od czasu spędzonego nad projektami i niezwiązane z ich oddawaniem, w związku z czym Agencja miała ograniczone możliwości kontroli; odnotowuje, że Agencja stosuje porady Trybunału do obecnych umów ramowych w zakresie ICT i doradztwa, wykorzystując w stosownych przypadkach konkretne umowy w oparciu o przepracowany czas i wykorzystane środki;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa ponadto, że Agencja przyjęła zarówno wzór decyzji w sprawie informowania o nieprawidłowościach, na który Komisja wyraziła zgodę ex ante w 2018 r., jak również przez analogię w 2019 r. decyzję Komisji dotyczącą działań i zadań dodatkowych oraz działalności zawodowej po zakończeniu służby;

Kontrola wewnętrzna

18.
odnotowuje, że Agencja przygotowuje plan działania dotyczący niektórych obszarów potencjalnie wymagających poprawy, o których mowa w opublikowanym w 2018 r. sprawozdaniu Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) z kontroli dotyczącej kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy i wsparcia informatycznego w Agencji; zauważa, że w związku z tym IAS wydała cztery zalecenia, przy czym żadne nie było krytyczne ani bardzo ważne, oraz że pod koniec 2018 r. IAS zamknęła trzy zalecenia, a czwarte ma zostać sfinalizowane w 2019 r.;
19.
odnotowuje, że w 2018 r. w imieniu Komisji przeprowadzono zewnętrzną ocenę agencji unijnych wchodzących w zakres kompetencji jej DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (EU-OSHA, Eurofound, Cedefop i ETF) oraz że ocena ta dotyczyła odpowiedniości, skuteczności, wydajności i spójności działań Agencji, a także jej europejskiej wartości dodanej; zauważa, że ogólnie zgromadzone informacje zwrotne przekazane przez zainteresowane strony potwierdziły zdolność Agencji do reagowania na ogólne i szczególne potrzeby partnerów i ich pośredników, a także niemal w pełni zgodne przekonanie, że jej komunikacja, tworzenie sieci kontaktów oraz działania służące angażowaniu zainteresowanych stron są wysoce skuteczne, wydajne i spójne;
20.
wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
21.
zauważa, że wraz z proklamacją Europejskiego filaru praw socjalnych pod koniec 2017 r. Agencja zaczęła odgrywać ważną rolę we wdrażaniu jego zasad;

Inne uwagi

22.
zauważa, że Agencja przeprowadziła analizę prawdopodobnego wpływu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej na jej organizację, operacje i rozliczenia oraz że przeprowadzono szczegółową analizę wpływu tej decyzji na wszystkie najważniejsze funkcje Agencji; zauważa ponadto, że wynik tej analizy wykazał niewielki wpływ wystąpienia Zjednoczonego Królestwa na działalność Agencji, niezależnie od rodzaju przyszłego porozumienia między tym państwem a Unią;
23.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 191.
2 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 192.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.340

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (obecnie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA)) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020